Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2034 ggr
tesushie
0

tips och råd kastrering

Hej det är så att jag nu på onsdag ska kastrera både min hona och hane på roslagstull och är orolig och nervös då det är första gången jag åker till vetrinären i huvudtaget ,så jag skulle gärna vilja ha svar på en del frågor och även tips? och råd och det skulle även va jätte snällt om ni berättade om hur eran kanin kastrering gick till och vad jag bör tänka på,jag ska självklart fråga vederbörande vetrinär med men det är så att jag inte riktigt litar på en enda vetrinär och allra helst inte sedan de sa fel kön på min kanin.

frågor: 

1.Vi ska börja med hälso undersökning sedan vaccination och kastrering klarar kaninerna av allt detta på en dag och har nån någon erfarenhet av detta ?

2. Hur går det till ? ,Bör jag tänka på nåt speciellt angående maten?,Vad bör jag tänka på innan jag åker och efter jag kommit hem med dem?

3. Hur lång tid tar det och måste de stanna över natten ? Eller tar det så kort tid som 8 på förmiddagen till nångång på eftermidaggen ?

4. Min kanin hona har precis bestämt sig för att vara skendräktig? -_- och jag undrar om det påverkar det hela och är det nån som också råkat ut för detta ?

ps. Hanen är en lejonhuvad korsning och är snart 1,5 år medans Honan är en dvärgvädur på ca 1 år. Förlåt om jag låter som en okunnig idiot men de är mina små älsklingar och de betyder allt för mig och om nåt skulle hända dem vet jag inte vad jag skulle ta mig till.

Svara snabbast möjligt tack..

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Fridaaaa
0

1. Kan tyvärr ej svara på det.

2. Inget speciellt ang maten. De äter på som vanligt 🙂

3. Nej, om allting går bra behöver dem inte stanna över natten. Jag lämnade in Dumle på morgonen kl 8 när de öppnade och hämtade honom på eftermiddagen. (gäller hane ialla fall, tror samma på hona).

4. Vågar tyvärr ej svara på det. Men tror inte att det borde påverka.

Ett tips: Köpt hem critacal care (stavning?), för att ha ifall de inte börjar att komma igång att äta. Dumle fick i spruta några omgångar samma kväll och sedan lite i spruta på morgonen dagen efter och även i egen skål. Han kom igång bra att äta.

Håll även koll på "såren" också. Dumle fick en liten infektion i ena pungpåsen (svullnade lite och blev som en "knöl" där i), och fick ha antibiotika 2gånger/dag i 7 dagar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[lucke]
0

tesushie- Du har valt en bra och trygg veterinärklinik så allt kommer säkert gå bra👍Har du frågat dem om du kan vaccinera och kastrera samtidigt? Om de säger att det är ok så går det ju bra. Deras vaccinering är dyr och sist jag ringde och frågade så hade de inte det nya dubbelvaccinet- men de kanske har fått in det nu?

Jag lämnade in min kanin ca kl 9 och hämtade honom kl 15 ca. Han var väldigt seg med uppvak och svår att få i mat, trots att jag erbjöd allt som han normalt sett älskar. Det blev en liten omgång med Critical Care- de säljer det på Roslagstull, så du kan köpa det där. Veterinären jag var hos sa att jag skulle hålla honom varm och massera honom särskilt första dygnet. Inga komplikationer efter ingreppet, jag höll koll på såren dagligen förstås.

Jag har låtit operera en av mina råttor på Roslagstull (Gunnel)- de är dyra men väldigt duktiga där🙂

[Totoros kaniner]
0

du behöver inte förbereda nå annat än att göra det bekvämt i burarna tills de kommer hem. jag avgränsade min hanes bur för att han skulle vila. När jag hämtade honom efter kastreringen så hade han redan börjat äta så critical care var inget jag behövde köpa. jag lämnade in vår kanin kl 9 och hämta kl 13-14.

minaninar
0

De måste ju undersöka kaninerna innan de kan söva o operera för att kolla att de mår tillräckligt bra o inte har några andra problem

Sedan lämnar du dem där.

Sedan får du hämta dem när de väckts upp och efter att veterinären har kollat att det går bra. Jag tror att de stödmatar innan ni kommer o hämtar dem åtminstone en gång. Men ni kan ju alltid be dem att göra det innan ni går. Då betyder det att de har fått lite innan ni hämtar, vilket betyder att de börjar komma igång. Jag vet inte om man alltid får med smärtstillande där, men jag bad om det och fick det för 5dagar. Då hade de redan gett när jag hämtade o nästa dos skulle jag ge dagen därpå.

Sedan när ni betalar köper ni också critical care, och ber o få köpa med dossprutor/dospipetter se till att få några stycken. Jag skulle också köpa en påse med oxbow alfalfa-hö o ge kaninerna detta, de har det där. En liten näve var om dagen. Bara några dagar då det är extra aptitretande och ger mkt energi och dessutom innehåller jättemkt fiber. Alltså bra när kaninen är sjuk svag o behöver något som det är större chans att den är sugen på. Resten i påsen kan sedan användas till liten godbit då o då, men då bara några strån. Critical care är dock det viktigaste eftersom ni kan bli tvungna att tvångsmata. Men alfalfan kan verkligen hjälpa att få igång aptiten..

Sedan följ bara instruktionerna om att a riktigt rent underlag i buren eller i rummet omde går löst. Skurade golv (bur) o rena lakan/handdukar.. o tidningspapper i toan. Kissigt o bajsigt måste bytas flera ggr per dag. Kolla såren varje dag morgon o kväll. O tycker ni att det ser ut att bli sämre så åk genast in på återbesök. Det är gratis att göra återbesök. Men allt detta får ni ju veta på onsdag. Hygienen är den viktigaste förberedelsen ni kan göra för deras hemkomst. O ta bort sådant som de kan hoppa upp på eller riva upp såret på. Rådfråga också om tratt ifall det skulle behövas? Jag fick ej med. Men jag såg honom heller aldrig slicka eller bita särskilt..

Fridaaaa
0

#4 Nej återbesök är inte alltid gratis. Vi fick ge 150 kr för vårat återbesök, när det hade blött lite till & från några dagar.
Vi fick med tratt som tur var när vi kastrerade, behövdes på han haha fast han drog tyvärr av den ibland :/
Ja hygien är verkligen viktigt, jag bytte tidningspappret 3-4 gånger/dag 🙂

minaninar
0

På roslagstull är det det om det gäller något som har med kasteringen att göra. Jag åkte in för jag tyckte det var en liten kula som såg lite infekterad ut. Det var gratis.

Men då kostade kastreringen ca 800..

Fridaaaa
0

#6 Ok jag gav 650 kr för kastrering av våran hankanin:
Ja Dumle fick med en liten "kula" i pungpåsen och fick antibiotika.
Så är nog olika från klinik till klinik 🙂

Melao
0

Du har fått många bra svar, men jag tänkte bara tillägga att skendräktighet inte är några problem. Min hona boade som bäst med päls dagarna innan hon kastrerades och allt gick väldigt bra. Och ang maten så åt min hona helst äppelbark när hon var nykastrerad. Det tog ett par dygn innan hon åt som vanligt men jag behövde inte stödmata något varken när hon eller hennes killkompis kastrerades.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

tesushie
0

#8 tack så mycket få se om det blir kastrering på killen eller inte som skadade sig idag.

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

minaninar
0

#9 Nej de får ju kolla först hur han mår stackarn.🙂