Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 4150 ggr
[YukiOni]
9

Syfte med kull?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det "bebissäsong", men börjar tröttna på att folk tar kullar kors och tvärs utan syfte…
"För att det är mysigt" är INGEN anledning!
Suck…

Såhär tänker jag när jag tar kull: 
1. Se till att ha köpare.  2. Se till att ha burar tomma.  3. Se till att ha en vettig anledning med kullen(!)

T.ex: I år har vi 4 kullar planerade. 3 renrasiga och en blandras kull: 

Kull 1. 

Far: Loveangel's Trojan (Lejonkanin)
Mor: Sagornas Tyra (Lejonkanin)
Syfte: Till Avel och utställning, samtliga ungar kommer ha stamtavla + öronmärkning. 
Vad vi gör med "överblivna" ungar: Har kvar dem tills de kommer till nya hem! Det får ta så lång tid det vill.

Kull 2. 

Far: Loveangel's Trojan (Lejonkanin)
Mor: Melodys Easy come Easy go (Lejonkanin)
Syfte: Till Avel och utställning, samtliga ungar kommer ha stamtavla + öronmärkning. 
Vad vi gör med "överblivna" ungarHar kvar dem tills de kommer till nya hem! Det får ta så lång tid det vill.

Kull 3.

Far: Sid (Dvärghare)
Mor: Opal (Dvärghare)
Syfte: Huvudsakligen till Avel och utställning, samtliga ungar kommer ha stamtavla + öronmärkning. 
Vad vi gör med "överblivna" ungarHar kvar dem tills de kommer till nya hem! Det får ta så lång tid det vill.

Kull 4. 

Far: Lotus Secret Love (Harkorsning)
Mor: Humble Bumblebee (Lejon/Harkorsning)
Syfte: Huvudsakligen avlad för hoppning. Dessa ungar kommer ha härstamningsbevis(dock med luckor)
Vad vi gör med "överblivna" ungar: _Har kvar dem tills de kommer till nya hem! Det får ta så lång tid det vill.
_

(Kan också lägga till att vi är 100% på att INGEN av våra djur har dålda bettfel och därför anser vi att det inte är ngt problem att avla på dessa djur då vi endast avlar på friska individer)

Vad är era planer för året? Blir galen på alla dessa "bara-för-att" kullar😕så är lite nyfiken på hur era planer ser ut😃
(Har för mig att det fanns en sån här tråd tidigare, men hittade den inte så skapar en ny "bara-för-att"😛)

KaterinaPetrova
4
  • Har 2-3 personer som är intresserade.
  • Jag ska behålla en unge själv.
  • Min hona är snart ett år, vilket innebar att det var dags för henne att få sin första kull.

Fick min första kull för en exakt vecka sen!😃

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

tussen12
3

Jag har ingen planerad kull, men vi hade tänkt köpa in en hona och låna hane, då Björn ev är bettfelsbärare.

Den kullen är tänkt till Avel, kel och hopp (Om honan gillar hoppning vill säga)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[YukiOni]
1

#1 Grattis!😃Hur många knoddar blev det?🙂
#2 Säg till om du behöver hjälp att leta djur, känner uppfödare från lite varstans med bra djur om du vill avla renrasigt med stamtavle-djur😊

KaterinaPetrova
1

#3 Tack! 5 st pigga och friska ungar 🙂

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

tussen12
0

#3 Skulle uppskatta lite hjälp! :) Det längsta vi kan åka är till skåne :P

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

ninor
1

Jag har planer på att ev. ta en kull, men det blir nog till sensommaren/hösten i så fall. Kullen kommer jag i så fall ta för att det blir min sista på lääänge och för att jag vill föra vidare tempeamentet som Hermione har samt hennes pappas. Har även personer som har hört av sig och är intresserad av en unge. Skulle jag inte få dem sålda får de stanna tills bra hem dyker upp.

Northernlights KU
3

Ska ev. ta en kull i vår, och syftet är hoppning. Båda föräldrarna har tävlat, även om det bara blivit några få tävlingar för honan än så länge. Hanen är klassad svår i krok och medelsvår med 2p i rak, men kommer säker att klassa upp sig lite till, eftersom han gått väldigt bra överlag på alla tävlingar hittills i år.

Framförallt hanen är helt awesome som hoppkanin med en underbar inställning och hoppglädje, och världens häftigaste hoppteknik, och jag vill därför spara en eller två ungar, eller ev. fler, från kullen. "Överskottet"   (om det blir väldigt många ungar) kommer att säljas, och med tanke på att föräldrarna har ett väldigt bra temperament kan jag även tänka mig att sälja dem som kelkaniner. De ungar som inte bli sålda får stanna, och kommer att bli ompysslade, tränade och tävlade i väntan på att rätt hem dyker upp 🙂

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

Suskiv
7

Jag har två kullar på gång. Ska födas när som helst.

Kull 1.

e: Abbe
u: Dior
Syfte: Renrasiga dvv till utställning. Kommer märkas och få stamtavla. Kullen är främst för min skull. Ett sätt att komma vidare i aveln.
Överbilvna ungar: Säljs och de som inte blir sålda får bli middag.

Kull 2.

e: Ludde
u: Rosen
Syfte: Rosen är min nya avelshona för Röhnavel. Hon är redan 1,5 år och behöver få en kull nu om hon ska kunna användas i Avel i framtiden. Hittade ingen riktigt passande hane så jag använde min, han är helt fel färg, men ungarna blir i varje fall renrasiga rexar. 
Överblivna ungar: Middag om ingen vill köpa dem. 

Jag har varken plats eller råd att sitta med kaniner som inte passar i Avel, jag behöver de platserna till avelskaninerna. Överskottet föder familjen (även om köttet blir dyrt med tanke på vad kaninerna ändå kostar att föda upp till slaktvikt).

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[RC1393]
2

Har en kull planerad:

Far: Hissjö's Love Like This (dvärgvädur)
Mor: Hissjö's Snow Feelings (dvärgvädur)
Syfte:Bara för att det är kul! 😃 (nej, nu trollar jag bara)

Avel och utställning. Även till hoppning. Alla godkända ungar blir märkta och får stamtavla, övriga härstamningsbevis.

Vad vi gör med "överblivna" ungarHar kvar dem tills de får nya hem 🙂

[_annaH]
13

Själv blir jag galen på alla dessa klag trådar.

[YukiOni]
7

#10 undrar hur folks kull-planer ser ut, sen hur folk tar det är upp till var och en, men jag ser det inte som att klaga.

[_annaH]
18

"Nu är det "bebissäsong", men börjar tröttna på att folk tar kullar kors och tvärs utan syfte…

"För att det är mysigt" är 

INGEN

anledning!

Suck…" 

Tycker det låter som lite som att du klagar…

juliafrojd
1

Ska ta en kull på min ena hona i juli/augusti om jag har hittat en passande hane. De blir då min och liljas första kull och ungarna kommer vara avlade för hoppning! :-)

[YukiOni]
4

#12 Jag klagar på hur oansvariga folk är med kaninavel, men ingen har tvingat dig att läsa…?

[Kajsaa_00]
4

#12: Håller med!! 😡😟😴🤔

Stinastygg
1

Min typsnittskull;

e. Dragonfly's Bosse - rex med stamtavla, stambokförd på 93,5 p.
u. Dragonfly's Sally - renrasig rex med härstamningsbevis pga ålstreck.

Syfte med kullen:

• Sally var 10 månader när jag köpte henne, om jag ska kunna avla på henne i framtiden så måste hon få sin första kull nu (hon fyllde 1 år under dräktigheten).
  • Att behålla en hona som sällskap till Sally och för att använda i framtida Avel
  • Trevliga och lugna renrasiga rexungar till sällskap.

Ungarna säljs med härstamningsbevis, främst till sällskap/kel, men de köpare som vill får självklart använda de till hoppning eller Avel.
Ev. "överblivna" ungar stannar så länge det är möjligt här hemma, men i absolut sista hand så säljs de till djurmagazinet.

Mannez
1

Har tänkt mig ta 4 kullar i år. Eller ja, en är redan tagen.

Kull 1, blandraskull (redan tagen)

Mor: Ringmurens Vilda

Far: Ringmurens Neo

Syfte: Ungarna skall användas till kel och hoppning, hade flera köpare på kö innan jag ens parat. Skall även behålla en hona som ska gå ihop med sin mamma för att sedan prova sättas ihop i en liten "koloni".

Hur vi gör med överblivna ungar: Sparar tills någon är intresserad, honor kommer få fortsätta gå ihop med mamman som i en liten "koloni".

Kull 2, lejonhuvad dvärgvädurskull (parning redan skedd)

Mor: Backsippans Kajsa

Far: Bredängens Safir

Syfte: Skall behålla ungar för Avel och utställning.

Hur jag gör med överblivna ungar: Behåller tills någon vill köpa, ställer även ut för att se om det kan vara nått att spara.

Kull 3, blandraskull/lejonhuvad kaninkull

Mor: Ottmos Coronne

Far: Ej bestämt

Syfte: Tar jag en blandraskull ska ungar behållas för kel och hoppning, om jag tar renrasig kull skall ungarna användas för utställning och Avel.

Hur vi gör med överblivna ungar: Sparar tills någon är intresserad, honor kommer få fortsätta gå ihop med mamman som i en liten "koloni".

Kull 4, renrasig lejonhuvad dvärgvädurskull

Mor: Ringmurens Vissla

Far: Ej bestämt

Syfte: Skall behålla ungar för Avel och utställning.

Hur jag gör med överblivna ungar: Behåller tills någon vill köpa, ställer även ut för att se om det kan vara nått att spara.

Hälsningar Amanda och kaninerna

[_hsleiufhbtv]
16

Tänker aldrig mer avla faktiskt. Det finns så mycket överskott på kaniner redan, och jag vill inte bidra till det.

NaDa...
3

#18 Känner som dig, trots att jag bara har haft en tjuvkull 4 år sedan. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

tlover
2

Vi kommer att ta hem en hona redan gravid nästa vecka

sen kommer vi nog ta en kull på honan vi får på måndag efter hon suttit i karantän

mer kommer vi nog inte ta för efter det är nog både marknaden och min man ganska mättade

Syfte: bevarandearbete på en utrotningshotad ras (dsv försäljning till genbanker främst och till andra som man försöker lura att bli genbank i andra hand) och för mat
Vad vi gör med "överblivna" ungar: finns det möjlighet till att sälja dom så kan vi ha kvar dom i alla fall till hösten (dvs under tiden maten är gratis) sen kommer dom undan för undan att slaktas så att min man slipper köpa kött av djur som antagligen levt ett rent förskräckligt liv till skillnad från våra kaniner.

l'm back

[YukiOni]
3

#10 & #15 Jag blir också galen på vissa "trådteman", men jag spyr inte min galla över TS till dessa trådar? 
Har ni något emot tråden, ta det i PM istället, förstör inte tråden😉
Och som jag sa, om folk hatar det så himla mycket: Ingen har tvingat er att läsa, det är bara att skrolla vidare.

#18 Förstår din tanke❤️

#20 Tycker om folk som tar ansvar för sina djur och hellre låter dem komma till användning, snarare än att "kasta" djuren som vissa uppfödare gör med 'ej typiska' djur😕
Hellre att köttet kommer till användning än att kaninungen bara dör utan anledning🙂

tlover
2

#21 kul att du tycker det är…"okejigare" varje gång mans kriver om sånt gör man sig beredd på att "lynchas" men folk är mer öppen för sånt på forumet än vad jag trodde dom skulle vara)

l'm back

Summerdogs
1

Jag parade min hermelin hona idag för sista gången! Vill ha en unge av henne då hon har så otroligt bra temperament! Uppfödaren till henne älskar ungarna efter henne eftersom deras temperament är så otroligt bra! 

Tänkte ta en unge från min hermelin honas dotter som teddytassens äger men hon gick tyvärr bort. Btw så är min hona ingen individ som får stora kullar.. Hon har bara fått två ungar varenda gång och alla honor, lite lustigt att de alltid är så x) 

Kommer spara en hona som jag vill försöka träna i hoppning men för övrigt sällskap :)

[YukiOni]
1

#22 Har uppfödning av nötkreatur för kött hemma, så har inget problem med att äta djuren hemifrån. Våra kaniner är endast till sällskap & tävling, inga produktiondjur så blir inte mkt kött på dem😛Lejon är pluttigare än Gottlandskaniner så ser ingen "mening" med att slakta dem då det är lätt att hitta hem till dem🙂

Men ser absolut inget fel i att äta kanin, eller kött över huvud taget😇

Sen verkar man knappt få ha egen vilja längre utan att folk ska kasta sig över en🤔

Vincent...
5

tycker inte heller att man ska ta onödiga kullar :(

Håller med #18 & #19

HAHAHAHAHAHA…..

[Guldvingens]
2

Grejen är att vi har ett underskott, men inte av "kelkaniner med bettfel", däremot av kaniner till kött. Om fler hade fött upp kaniner för slakt så hade vi sluppit importera kaninkött från Kina/Japan.

Just saying.. 

dermot
6

Har tagit en kull med Sachsengold redan där det blev 2 ungar varav 1 lever idag och ska stanna.

Om en månad kommer en till. Samtliga ska märkas och få stamtavla (om de uppfyller kraven givetvis), jag har planerat att behålla alla beroende på antal och kön, för fortsatt Avel 2014-2015.

Jag avlar för min skull, sparar det jag vill ha och slaktar resten alt. säljer någon till kel eller till en annan uppfödare. 

Och ärligt talat får folk säga vad dem vill ang att folk äter kaninkött, för jag vet att mina djur har haft det bra från födsel till slakt, hellre det än sälja till någon som utger sig för att vara seriösa och sedan skickar kaninen vidare och till sist blir den bortglömd. Och jag vill inte stödja köttproduktionen genom att köpa kött i affär där jag inte vet ett dyft om hur djuret har levt. (är därmed vegetarian förutom när vi köpt kött från grannarna)

Sedan är det troligtvis slut på ungar för i år.

Jag tycker att jag har nog med syfte för mina kullar, och inte är de särskilt många heller.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[YukiOni]
2

#26 Yup
"Bara-för-att"-kullar bidrar ju till överskott av kelkaniner med bettfel😕

Peak303
1

Jag har en kull just nu på 6 ungar. 
Syftet med den kullen är för att spara en unge själv. Då denna kull är efter 2 av mina kel och hoppkaniner. Hade redan folk som var intresserade av ungar flera månader innan och har fått ännu fler som är intresserade utav ungarna nu.

Sen ska jag ha en kull till i år. Även denna för syftet att behålla själv, men även för att få fram fler dvärgvädurar i den otroligt fina färgen ryssteckning där de alla kommer att bli märkta och få stamtavla om dem blir godkända i både färg och kropp.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Zabbio
2

#26 finns det ens importerat kaninkött att få tag i här? Aldrig sett det. Trodde förresten att frankrike/italien var större på kanin.

Att fler inte föder upp till slakt beror på våra djurskyddslagar. För att det ska finnas lönsamhet i kaninuppfödning för slakt och försäljning behövs några hundra kaniner.. och utan nätgolv och med de burstorlekar som krävs är det orimligt att få det att gå runt arbetsmässigt och kostnadsmässigt. Missförstå mig rätt nu - ser hellre en brist på köttet än att reglerna ändras. Hade inte funnits någon mening att hålla kaniner för kött om de ändå skulle ha det lika illa som kycklingarna. Tvärtom, hellre att hönsen får det lika ''bra'' som kaninerna.. fast då hade vi importerat mer fågel också. Varför kan inte världen bara ha hyfsad djurhållning som innebär att djuren kan sträcka ut hela kroppen i sina burar? (som om det vore tillräckligt). Nä, nu är jag off topic.. sorry.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Guldvingens]
1

Japp, köper du kaninkött i mataffären är det oftast från Japan/eller Kina. För i Sverige finns det för lite kaninkött, för få människor som föder upp till slakt.

Zabbio
1

#31 Har aldrig hittat kaninkött i mataffären.. känguru, struts, vildsvin, älg.. aldrig kanin eller häst… Fast även om jag gjort det skulle jag inte köpt ändå, köper inte utländskt kött. (I förhoppning att minska transporter och att våra svenska djur har någon centimeter mer att röra sig på..)

[YukiOni]
3

#32 Är inte vanligt med kaninkött, och ser du det är det svindyrt i vilket fall, men ändå billigare än vad svenska uppfödare får för sitt kött. 
Skrämmande… 
(Samma med häst. Finns lite varstans & är i regel dyrt när du väl hittar det. Vill man ha kaninkött - köp direkt från uppfödaren/slaktaren)

Zabbio
1

#33 Jo det är väl så. Eller så får man föda upp och slakta själv, då vet man iaf att de haft det riktigt bra. Om man nu har möjlighet att ge dem lite plats och skötsel, förståss.

[YukiOni]
0

#34 Precis🙂

Stinastygg
8

#30: "Varför kan inte världen bara ha hyfsad djurhållning som innebär att djuren kan sträcka ut hela kroppen i sina burar? (som om det vore tillräckligt)."

Varför kan inte världen bara sluta föda upp och hålla djur i fångenskap för att utnyttja, döda och äta dem?

[YukiOni]
1

#36 Det kommer nog inte hända snart, sorry.
Men Sverige har världens bästa djurskyddslagar(även om systemet som ska se till att dess följs är rent åt h*lvette), är inte det bra nog sålänge…?

Stinastygg
6

#37: Verkligen inte. Det är inte "bra nog" förrän det har vänt så att vegan är normen och köttisar är i minoritet!

Svaret på frågan är förresten: för att folk köper skiten. Så länge det finns människor som - utan att ta reda på fakta eller tänka efter särskilt mycket - gladeligen köper och äter kött, mejeriprodukter och ägg, så kommer utnyttjandet, plågandet och dödandet att fortsätta…😕

Jag hoppas på, och jobbar för, att få uppleva en samhällsomvälvande revolution inom djurrätt under min levnadstid.

[YukiOni]
6

#38 Jag förstår ditt argument, det ÄR för många djur som lider i dagens samhälle. Det kan ingen vettig människa neka. 

MEN alla djur har det verkligen inte så.
Hemma hålls inte våra grisar instängda i sina boxar tills de ska slaktas. De har hagar att vara ute i och halm att böka i. 
Korna står inte uppbundna året om. Så fort moder natur tillåter åker dem till sina beten och spenderar majoriteten av året där. 
Hönorna hemma sitter inte i burar med gallergolv, de har tillgång till att gå utomhus året runt - om de vill.

Inga av våra djur har haft problem med steriotypa betenden. 

För att samhället ska fungera, behöver vi inte sluta köpa och äta kött. 
Vi ska bara köpa kött, ägg & mejeriprodukter från rätt marknad. 
Billig oxfilé i all ära, men det skulle aldrig falla mig in att äta industri-kött!
Vill man ha kött, ägg eller mjölk ochvara 100% på att det är framställt på rätt sätt - Köp från en gårdsbutik. Då går HELA vinsten till bonden & inte 10% som i mataffärerna. Detta resulterar till att djuren får det bättre och att man kan SE hur djuren har det, varje dag. 
Det är mycket bättre än att försöka övertyga över 9 miljoner människor om att man inte ska äta kött…
Sådan är min mening iallafall, sen behöver inte alla dela den. Bara ge den en tanke iallafall…

Stinastygg
5

Det finns inga tillräckligt hållbara argument som ger människor rätt att göra det överhuvudtaget, dvs hålla djur i fångenskap i syfte att utnyttja och döda dem, oavsett hur bra de har det under tiden de lever. (Jag tycker nästan att det är VÄRRE att först behandla någon otroligt väl under en längre tid, och sedan rätt som det är ta livet av honom eller henne. Snacka om falsk fasad…)

Människan behöver inte äta kött och andra djurprodukter för att överleva. Tvärtom skulle folk må bättre och vara friskare om de lät bli, för det är inte en naturlig del av vår kost, och det gör oss därför sjuka. (Om det vore en naturlig del av vår kost så skulle vi instinktivt lurpassa på och springa ifatt djuret vi ville äta, döda det med tänder och klor och sen äta det rått, på plats.)

Och varför dricka en annan arts modersmjölk (som först samlats upp från tusentals skilda individer i stora behållare, filtrerats, hettats upp, fått tillsatser, paketerats osv)!? Det gör oss också sjuka, för det är inte rätt kost, inte naturligt.

Kött och mjölkinsdustrin och (alla andra allierade köttisar) får oss gärna att tro att vi inte skulle klara oss utan deras dödsprodukter (för de vill ju att vi ska fortsätta köpa, så att de kan använda våra pengar till att fortsätta utnyttja och döda oskykdiga.) Men det gör vi. t.o.m bättre!

tlover
4

#40 om du är så emot att hålla djur hur kan du då ha djur själv?

l'm back

OneSound
5

Nu spårade väl tråden ändå lite..?

Aut viam inveniam aut faciam

[_hsleiufhbtv]
6

#26 men nu var det kelkaninöverskottet jag syftade på. Inte produktionsunderskottet. Håller med stinastygg fullt ut! Borde vara fler veganer och mindre köttätare. Idag har djuren inte ens rätt till sina egna liv. Är inte det sjukt? Utan vi människor är översittare och anser att vi kan slakta hit och dit. Och det är ju som man säger, "en äkta djurvän har inga djur." Men visst, om man nu tvunget MÅSTE äta kött (vilket majoriteten av oss inte måste) så är ju hemmaproduktion det bästa.

Zabbio
9

Jag har varit vegetarian 8 gånger, varje gång har jag läst på, gjort som man ska osv och gett det en bra chans. Min kropp mår skit utan kött. Jag får bl.a. ont, blir deppig osv. Trots tillskott m.m.

B12, förresten…och B6 är det väl? Finns syntetiskt på apoteket förvisso men det är knappast naturligt. Dessutom finns det undersökningar som visar att syntetiska vitaminer är genomgnde dåliga. (Fast det struntar läkemedelsföretagen i. Precis som mjölkindustrin nekar till att felvända RNA strängar i mjölk har någon betydelse eller att microns sätt att flytta runt molekylerna för att värma maten skulle påverka något)

För den delen så behöver naturen och världen både kor och grisar och köttdjur för att må bra. Att världen skulle funka bättre och svälten försvinna pga att alla blev vegetarianer är faktiskt en stor fet lögn. MEN vi behöver djur som lever naturligt, får växa upp med naturlig mat (stråfoder istället för importerad soja och spannmål) och får leva lite längre och bättre. Det i sin tur skulle innebära en minskad köttkonsumption. Det finns undersökningar och artiklar om detta också men jag orkar inte rota fram dem.

Vegetabilerna som odlas fram idag förstör jorden. Det finns det hur mycket som helst fakta om, och att allt det bara går till köttdjur är inte heller den raka sanningen.

Stinastygg: Du är en extremist. Jag skulle nästan vilja säga en fanatisk extremist dessutom, eftersom det inte verkar vara första tråden som spårat ur. Du vill omvända alla andra på en gång och kan bara se det på det viset du själv känner. Så tolkar jag dina inlägg. Jag har haft nog med diskussioner av extremister i mina dar,  och därför kommer jag att sluta läsa tråden efter detta inlägget.

Det är synd att ni är så insnöade på totalstopp. Om alla vi som vill förbättra djurhälsan och djurrätten hade kunnat arbeta tillsammans så hade vi kanske kunnat vända trenden till att köttdjuren får lov att röra sig, äta foder de mår bra av och minska stressen inför och under slakt. Man ändrar på saker genom att börja med rimliga krav. När vi nått till den punkten att djuren faktiskt haft det bra så hade kanske människors tankar och respekt för djuren ändrats och det hade inte varit lika långt till att drastiskt minska köttkonsumption.

Tyvärr är det många extremveganer som mest vill ha uppmärksamhet. Inte alla, men många blir  veganer i tonåren för att trotsa allt och alla och efter några år lugnar det sig. Kanske inte äter kött mer men inser någonstans att det inte är så svart och vitt som man själv tyckt.

Jag vill också arbeta för djur-rätt. Jag vill att djur ska få vara djur innan de blir kött. Det borde vara första steget för alla som vill djur väl. Men istället kan man ju gå på om revolutioner och gapa så  att folk blir skrämda och hellre går iväg o köper sin danska fläskfile på Ica och inte vågar ge sig in i kampen alls.

[RC1393]
9

Åh, titta, det är som vanligt. Någon nämner köttaveln lite, en vegitarian/vegan kommer och klagar och sedan är tråden kaos. Ämnet var: Syfte med kull

Är så trött på alla kapade trådar, så vi kan väl snälla hålla oss till ämnet?

[YukiOni]
2

Jotack. Man får inte ha egna synpunkter längre utan att folk ska kasta tillbaka det i ansiktet på en. Om alla bara håller sig till ämnet fungerar säkert tråden som den ska :)

dermot
3

#40 Gick du över till denna tråden för att klaga, nu bara för att man bad om källor i den förra? Jisses.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Melao
25

Mja, jag tycker att "det är mysigt" är en anledning så god som någon. Lika god som "jag vill ha kelkaniner i vackra färger", "jag vill ha bra hopp-/utställningskaniner" eller "jag vill ha en unge efter min kanin". Ärligt talat - vem skulle ta kaninungar om h*n INTE tyckte att det var mysigt? För kaninerna kvittar det i vilket syfte de fötts. Så länge man tar ansvar för de liv man tar till världen får man väl ta kull för vilken anledning man vill. Med "ta ansvar" menar jag då att välja ut föräldrar som kan ge trevliga och friska ungar och sedan se till att alla kaniner man föder upp får bra liv oavsett hur gamla de blir. Om man sedan väljer att sälja till bra hem eller slakta kvittar, så länge man tar ansvar för att kaninen har det bra så länge den lever. Sedan förstår jag att man inte alltid kan hålla 100 koll på de som köper kaninungar av en, men att man är någorlunda omsorgsfull i valet av köpare.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

[YukiOni]
1

#48 Bra skrivet!🙂

Northernlights KU
4

Snälla, kan ni som vill diskutera människors köttätande hålla er till en egen tråd någon annanstans? Istället för att härja i var och varannan tråd som egentligen var tänkt att handla om annat, i det här fallet "Syfte med kull?" 🙂

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

Saaara
3

Tycker också det är lite tråkigt med alla miljontals kaninungar som föds utan någon bra anledning och sedan inte blir sålda utan sittandes i burar. 

Jag har ev. två kullar på g nu och jag är bered på att i värsta fall behöva ta bort några om dom inte blir sålda innan årets slut. Tråkigt ja, men sånt man får räkna med om man vill föda upp kaniner.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Linnet
1

#48 Tycker precis likadant, kunde inte ha skrivit det bättre själv.

iml73
4

Jag föder upp kaniner för utställning, sparar det jag vill ha och säljer överskottet, oftast till barnfamiljer.

Syfte, ja att spara någon som är fin för fortsatt Avel, fyller inte någon mina krav, ja då säljer jag hela kullen å hoppas på bättre tur nästa gång.

I år har jag sålt en kull, har en hane kvar. Har 6 kullar (27 ungar) i boden och i dagsläget plan på att spara en av ungarna i kull 4 och 5 samt planerar att spara ev 2 ur kull 6 och 1 ur kull 7.

Om det blir så får tiden utvisa. Av dessa ungar är 4 tingade och 3 kullar så små att de ej kommit ur boet än.

Har hittills inte haft problem med att sälja överskottet…. MEN jag antar att de stora Rexarna, 9 till antalet kommer bli svårt att bli av med, men sparar väl tills vuxna och får jag inte sålt får min svåger ta dem till kött.

Tycker inte mina kaninungar är onödiga….  de som blir sålda, vilket alla  av dvärgras kommer bli tjänar ett syfte i sitt nya hem som familjemedlem och sprider glädje.

mandyosv
5

Kommer nog att ta ett 30 tal kullar bara för att. & jag får göra det om jag vill, det ska bli jättemysigt med kaninungar :)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[Kajsaa_00]
2

#54: "Kul" skämt 😉😃 30 kullar låter dock väldigt mycket, haha 😛

tlover
2

#55 vissa har ju så många kullar/år men då är det ofta för kött vad jag förstått)

l'm back

mandyosv
1

naah, Jag har ca 20 honor som ska ha kull och sedan så tar jag väl en andra kull på några av dem oxå så då kanske det blir 30 kullar 😃

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

tlover
2

#57 om det du säger är sant så kanske du till och med måste ha tillstånd från jordbruksverket för det

l'm back

[_annaH]
1

#57 Nej, hon måste inte ha tillstånd. Har man en inkomst (jobb osv) och föder upp kaniner på fritiden så räknas det som hobbyuppfödning. Har du ingen inkomst så räknas uppfödningen som verksamhet och då måste man ha tillstånd.

Underbarn
1

Jag försöker få fram brun/gul japan och viltbrun hos teddyväduren, för det är ovanligt. Och då även med anlag för både brun gul blå så att man kan få lite färgmöjligheter som beige. Det är ju inte godkänt men det är inte "rasen" heller.

Iaf. så har jag fått mig en söt brun/gul japan hona som jag behåller. Det var mitt syfte med årets första kull :) de två andra som jag fick säljer jag antingen till Avel eller kelhem.

Min andra kull hoppas jag ev. på viltbrunt.

Jag brukar få 2-3 kullar per år.
Brukar inte se till att ha köpare i förväg för det löser sig ofta ändå om inte annat har jag plats att ha kvar de tills de blir sålda. Men aldrig haft det problemet.

Vet en utställningsuppfödare med säkert 30 kullar per år och hon säljer de som inte är "fina" till kel eller så slaktas de och blir mat.

Linnet
0

Här blir det kanske 7 kullar bara för att få fram trevliga kelkaniner i fina färger med bra temperament. Har inget problem med att få ungarna sålda, har redan en lång intresselista trots att inga kullar är födda ännu och fast jag inte ens gått ut med nån annons ännu.

#57 Det behöver inte vara köttraser, vet då dom som tar ca 50 kullar per år, som föder upp för utställning/sällskap.

mandyosv
0

Hallååå låt folk ta hur många kullar dom vill!! Jag har ett syfte med varje kull iaf :)

tlover
0

#59 gissar att du menar mig, det gäller lagen om ombyggnad/nybyggnad på djurhållningslokaler om jag minns rätt, som gäller om man ska bygga om stallar el dyl där djur ska hållas även icke produktionsdjur det måste man för även tex hästar. Däremot är jag inte helt hundra hu lagen gällde då myndigheter alltid skriver luddigt. Däremot finns det dom som jobbar för att mängden djur ska höjas.

men jag kan somsagt ha missförstått men det finns ansökningsregler för ombyggnationer/nybyggnationer även om man inte har det som inkomst.

l'm back

Storkebodas
5

#62 Gå in på tex blocket så ser du konsekvenserna av att folk tar hur många kullar de vill.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

mandyosv
6

#64 Där ser man konsekvenserna av att sälja till barnfamiljer som tröttnar :) Och mina och andras uppfödares annonser oxå då såklart :)

Storkebodas
4

#65 Jo, visst finns det sådana annonser också. Men det finns helt enkelt för många kaniner och för få seriösa hem.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Linnet
0

#65 Jo det är lite trist, men det händer dock inte särskilt ofta att vi ser en kanin som vi har sålt ute på blocket. Har hänt några enstaka gånger och då är dom flesta som köper våra ungar just barnfamiljer.

[YukiOni]
1

Har ej varit aktiv som uppfödare särskilt länge, men har alltid stenkoll på blocket om någon som köpt unge av oss skulle sälja, då skulle jag erbjuda att ta tillbaka kaninen och leta nytt hem. Jag valde att ta kaninen till världen, då har jag ansvar för den. Så enkelt är det för mig.

Dock har det inte hänt, men är beredd OM det skulle hända👍

[Kajsaa_00]
3

#64: Jaa, håller med!!

#62: Hoppas du inte är seriös! Ifall du menar allvar hoppas jag att du tar ansvar för att ungarna får ett bra seriöst hem och att dom inte sitter i burar som är 20x30 cm pga platsbrist 😛😐😢

[Guldvingens]
1

Varför skulle hon inte vara seriös?

För att hon tar många kullar?

tlover
3

altså för att man annonserar på blocket så behöver man inte vara oseriös, vi gör et (och även på andra ställen) det finnsallt möjligt folk som kollar på blocket och även seriösa köpare.

l'm back

[YukiOni]
1

Annonserar med på blocket. 

Sen är det såklart vi som har sista ordet om vem som köper kaninen, säljer inte till vem som helst utan vill vara säker på att kaninen får det bra. Oavsett om den säljes till Avel & utställning eller som soffpotatis.

Saaara
7

Jag är inte något emot ni seriösa uppfödare som verkligen har ett syfte med aveln t.ex utställning eller hoppning. Ni vet verkligen vad ni gör. Det jag ärså trött på är alla oseriösa personer som vill "leka" uppfödare. Har en kanin som dom vill para bara för att det är kul. Är ju inte lika kul sen när man inte hittar hem till alla.

Sara

[YukiOni]
2

#73 Håller med!🙂
Den beskrivningen passar in på för många kaninägare idag😮

Linnet
1

#73 Jag skulle tro att det är många av er som tjatar om syften hit och dit, som faktiskt själva nån gång tagit en kull utan något som helst syfte, utan bara för att det är kul.

Saaara
2

#74 man ser ju hur det svämmar över med kaninungar nu för tiden >.

Sara

[YukiOni]
1

#75 Det är väll lite skillnad att göra den någon gång & att göra det år efter år?🤔

Linnet
1

#77 Ja fast den som gör det bara för att det är kul och gulligt med kaninungar gör det nog inte mer än nån enstaka gång. Har man dessutom svårt att få ungarna sålda så gör man det säkert inte fler gånger.

Melao
4

#77 "kastar man en sten i en hundhög så skriker den som blir träffad" ;) Nej men skämt åsido, kullar "utan syfte" i något slags organiserat system "år efter år" är väl inte riktigt problemet? Det är väl de "enstaka kullarna" som är alldeles för många?

Oho för att satsa det sista på mirakel!

[YukiOni]
0

#78 Sant. På ett tidigare stall jag red på fanns en tjej som konstant tog ungar på sin 5 år gamla hona(!) endast för sakens skull att det va kul med kaninungar😕
Vid 7 veckor satt det lappar med "kaninungar säljes" När ungarna va 12 veckor stod det "kaninungar bortskänkes". 
Hennes mamma(stallägaren) gjorde det med sina egna kaniner för att tjäna pengar. Tog nästan 1200 :- för en blandraskanin utan h-bevis, endast för pengarnas skull.

Stinastygg
2

VEM köper en kanin för 1200??

Linnet
0

#81 Precis vad jag också tänkte, finns ju ingen som gör det.

[YukiOni]
0

#81 Föräldrar som vill ha "söta kvalitéts-kaniner" till sina barn…

Saaara
3

#75 Ja, handen på hjärtat så tog jag några oseriösa kullar när jag var liten bara för att det var kul och gulligt med ungar. Men man lär sej av sina misstag :)

Sara

Linnet
0

#83 Kvalitetskanin är det en blandras då menar du, har mycket svårt att tro att nån skulle betala 1200:- för en blandras, varför fick dottern i så fall ge bort sina ungar??

Stinastygg
4

#47: Nej. Jag sprider fakta och upplysningar - i bästa fall kan jag få någon att tänka om, och då är det en liten vinst för djuren. Sen att vissa bara totalvägrar att öppna ögonen och inse vad de bidrar till i denna värld, genom vad de konsumerar… Dem orkar jag inte diskutera i eoner med, men kanske har jag sått ett frö..?

Och att kalla mig "fanatisk extremist"? Jo, visst. Gör det ni. Det kallade man de som skapade den första motordrivna bilen. Det kallade man vita som ville befria mörkhyade slavar i USA i slutet av 1800-talet också. Det kallade man de som ansåg att kvinnor skulle ha rösträtt. Det ansåg man om kvinnor som ville bära långbyxor, och det ansåg man om de som ville förbjuda barnaga.

Idag är allt detta självklarheter.
Wait and see. The time will come… Enlightments bliss!😉

De som tänker utanför lådan och vill förändra har alltid setts som idioter och motsträvare i alla tider, så jag är inte det minsta bekymrad eller orolig.

Jills
3

#86 Alltså jag orkar egentligen inte lägga mig i det här, och det är ju väldigt OT, men snälla! Du skriver att du sprider fakta och upplysningar, GE MIG KÄLLOR. Du ignorerade detta i den förra tråden som hette "är jag grym" där du helt enkelt inte besvarade mitt inlägg. Men samma sak gäller i den här tråden, och i alla seriösa debatter på internetforum överlag. Ska du "sprida fakta och upplysningar" så MÅSTE du ge vettiga länkar till källor, antingen på internet eller böcker. 

Förlåt till trådstartaren om det blev för mycket OT!

tlover
0

ett annat syfte för oss är ju bidraget på 800:- ifall man har en kull/år. Vi kommer nog ha minst en kull/år även år vi tänker ta det lugnt.

Man går väl kanske inte  + men +/- noll ungefär för att hålla en ras man älskar vid liv 🙂

l'm back

[_hsleiufhbtv]
2

#86 Du tog orden ur munnen på mig. Håller med fullständigt!

Suskiv
2

#86 Om du nu kommer med fakta så kan du ju komma med lite seriösa källor. Eller blir det jobbigt då?

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[_annaH]
1

Att ta en kull för att det är mysigt med kaninungar är lika bra syfte som att ta kull till avel/utställning. Sen om man anser det som seriöst är väll upp till var och en.

[YukiOni]
2

#85 förtydligar: JAG stöttade aldrig hennes "uppfödning" JAG har aldrig påstått att hennes kaniner va bra, det va hon själv! :X #87 lugnt :)

dermot
5

#86 Men varför kunde du inte hålla dig till den tråden du redan förstört istället för att börja här också? Ska du börja i säljes-trådar och artiklar också? Bara för att "sprida fakta och upplysningar".. Varför inte skapa en helt egen tråd där du kan ta upp det ämnet du vill prata om. För det här har faktiskt inte riktigt med vad TS ville uppnå med sin tråd, antar jag.

Och varför kan du inte ge källor på det du skriver? Ger du mig källor ska jag absolut läsa dem. Men det här räcker inte.

Förlåt för OT.

// Anka

[Kajsaa_00]
2

#70: Sa inte att hon var oseriös jag skrev "Ifall du menar allvar hoppas jag att du tar ansvar för att ungarna får ett bra seriöst hem och att dom inte sitter i burar som är 20x30 cm"

Men ifall hon har plats för alla som kanske inte blir sålda så är det väl bra. Somsagt, sa inte att hon var oseriös och ville inte vara "elak". 😉🙂

mandyosv
7

#94, klart jag tar ansvar för alla ungar, hittar seriösa hem till de som ska säljas men de flesta sparar jag. Mina kaniner bor i burar som är 120x60 eller 130x80 samt några som är 75x80. Sedan har jag ett gäng honor i en box som är ca 4x3m.
Jag älskar alla mina kaniner och har ett spikat system med dagordning och städning. De kan tänkas mycket att rensa över 30 burar varje vecka men jag rensar ca 3 varje dag eller 6 varannan så alla blir rensade MINST 1 ggr i veckan. Sen går jag och drar ut bajshörnen varje dag hos dem som är renligare, toalådor ska jag väl börja med snart det är ju såklart smidigare.

Har man brottom och ser att en bur är mycket bajsig ex. hona med kull, så drar jag ut skiten på golvet i stallet och lägger in nytt och sedan så tar jag upp det dagen efter. Tar max 3 min. 

Att rensa ut alla tar ungefär 3 timmar och det är inte lång tid enligt mig. Det är att vara i stallet från 5 till 8 och sen är man klar. Kaninerna har just nu inga rasthagar då jag nyss flyttat dem från trädgården till mitt stall där jag även har min ponny men jag har 6 boxar att tillgå som rastning just nu. + att ca 7 honor går tillsammans i en box. 

Att ha många kullar är bara roligt då är man i stallet längre och fixar och donar hela dagen. Fler kullar = Ju länge är man i stallet, man fastnar ju vid varje bur med bebisar och sitter där och gullar och tar ut dem osv.  

Du kan se bilder osv här: https://www.facebook.com/Mandyskaniner?bookmark_t=page 

SÅÅÅÅÅ tröttsamt när folk tvivlar på djurhållningen bara för att man har många djur eller tar många kullar. För mig är att åka till stallet lika självklart som att borsta tänderna på morgonen. :

EFTER SIG SJÄLV DÖMER MAN ANDRA!

iml73
0

Jisses vad ni går på! Man gör som man vill, så enkelt är det.

Har nu 9+7 ungar där jag fått reda på att en förälder kanske eventuellt kan möjligen typ bära bettfel…. jippi vad gör man med alla dem? Alla är fina och har korrekta bett men det är ju inte ens tanke på att sälja dem till Avel. Får bli kelisar eller svågern i slut ändan tyvärr.

Sedan kan man ju alltid äta kanin också (vilket jag inte själv är förtjust i, men ser inget fel i att min svåger som är jägare gör det någon gång ibland).

Men att skriva det här är ju säkerligen = lynchning! 🤐 ops!

För den delen kan jag hålla med Amanda för en gång skull 😃

[Guldvingens]
3

#96 och övriga

Det värsta med att få kaninungar där det finns bettfel i stammen är att man kan sälja dem till kel, sen är ju inte alla lika förnuftiga utan avlar ändå - för deras kanin är ju frisk. Är väl därför som många uppfödare avlivar ungar när det dyker upp bettfel, även de friska, för att det aldrig är 100% säkert att sälja till kelhem. Risken att kelhemmet tar kull "bara för att få söta kaninungar" är stor.

Det är där felet ligger känner jag, när man säljer ungar som kan bära bettfel - att man sprider det vidare, även om man säljer dem med "avelsförbud". För såld kanin = såld kanin, som säljare har man inget att säga till om när kaninen flyttat. 

Därför är det så viktigt att sprida hur viktigt det är, att man inte avlar på kaniner som kan ge bettfel. Vilket lidande det är, och allra helst, spara kaninerna och slakta dem när de är i ålder för det. Så kommer de till nytta iallafall.

Tjuvparningar kan alltid ske, även för den bäste. 

Att ta kullar enbart för kel är det inget fel med, men det gäller ändå att man vet VAD man gör - och att man inser att man som uppfödare bär ansvaret för de liv man satt till världen. Att inte sälja djur med defekter, eller att sprida vidare "sjuka gener". Jag har själv tagit kullar enbart för kel, 3 kullar för att vara exakt. Alla fick de bra kelhem, där de blev älskade familjemedlemmar. Hade inga problem att få sålt dem heller.

Men ska man avla enbart för kel, kolla upp stammen, se till att det inte finns bettfel eller annat bakom i leden. För snälla, goa kelkaniner är uppskattat. Verkligen. Men som uppfödare ska man då ha i tanken att den nya kaninens ägare kanske kommer tänka samma sak, att de vill ha en kull efter sin snälla kelkanin - det är därför som det är viktigt att inte sälja djur som har defekter i stammen.

TerriZue
2

Har bara skummat igenom tråden och ser att det finns fler som är både för och emot detta med "bara för att" aveln, det ser dock ut som att de flesta är emot det och det känns ju i alla fall lite betryggande.

Jag håller helt och hållet med dig TS, du tog orden rakt ur min mun. Det finns på tok för många kaniner som far illa på grund av att det föds fler kaniner än vad det finns bra hem till.

Något som verkligen stör mig är att folk verkar tycka det är någon sorts mänsklig rättighet att få avla på sitt djur. Så är det verkligen inte, det är ett stort ansvar som kräver mycket jobb och att man är ordentligt påläst.

Enligt min mening borde all "hobbyavel" förbjudas helt och hållet (inom alla djurslag), ska man avla ska man ha tillstånd och ett klart och tydligt syfte med det, dessutom ska man vara påläst och ha alla resurser som krävs för att ge avkomman ett bra liv.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

tlover
0

#98 då är ju frågan hur det ska fixas med tillstånden

Jag har ju tex genbank vilken innebär att jag får sälja kaniner med genbankspapper som jag själv skriver.

men det enda "tillstånd" jag var tvungen att söka var lite pappersarbete, bilder på burar + beskrivning av skötsel (vilket är inaktuellt nu då vi har nya burar) och att skriva årsrapport varje år. skulle det behöva vara mkt svårare så skulle nog genbanksarbetet sluta.

l'm back

TerriZue
1

#99 Ja, exakt hur det skulle fungera med tillstånd och hur man skulle följa upp att allting sköttes riktigt har jag inte kommit på någon lösning på riktigt än. Jag funderar dock på det ganska ofta och hoppas komma på en bra, genomförbar lösning som man förhoppningsvis kan framföra till rätt personer.

Att jag tycker det ska krävas tillstånd för att avla är inte för att jag tycker det ska vara så krångligt som möjligt, jag tycker helt enkelt att man ska vara tvungen att följa vissa regler och förordningar, samt bevisa att man har tillräckligt med kunskap för att kunna utföra aveln på ett bra sätt och ta hand om allt från avelsdjur till avkomma. Som det är nu kan vilken tolvåring som helst bestämma sig för att de vill börja föda upp kaniner bara för att de köpt en söt och fluffig liten sak från djuraffären, det tycker jag är helt galet fel. Inget ont om den lilla tolvåringen men vid tolv års ålder är man fortfarande ett barn och bör definitivt inte ha ansvar för en uppfödning av något slag.

tlover
1

#100 nu vet jag inte hur det är med "goskaniner", hoppkaniner, utställningskaniner osv men för att kunna skriva "intyget" (vad det nu heter för gos/fin/utställnings/hoppkaniner) finns det väl nån slags koll.

Så är det ju i alla fall i genbank men det kan ju vara annorlunda (man måste tex ha burar på minst 1 kvadratmeter, vara minst 18 år eller ha målsmans tillstånd, ha bra rutiner, anmäla antal kaniner som föds/år, vilka dom är, skriva beskrivningsblankett och genbanksintyg etc etc)

eller finns det ingen koll även om man får skriva "intygen"?

l'm back

Frosstis
3

Amanda är jätteseriös med sina kaniner! Hon har det jättefint och rent i burarna och alla hennes kaniner är jättesnälla!

[YukiOni]
5

#102 Bara för att kaninerna är snälla & att dem har det rent gör det absolut inte till en 'bra uppfödning'.

Frosstis
0

#103 Men hon har en bra uppfödning.

[YukiOni]
1

#103 Känner inte denna Amanda, men vad gör hennes uppfödning bra?🤔

Frosstis
3

#105 Vad svarar man på den frågan.. hon är seriös i allt om kaniner, (och ställer även ut eftersom många personer tycker det är viktigt inom uppfödning), hon tar mycket bra hand om sina kaniner, hanterar de väl, ser till att de kommer till bra hem, har burar och bygger fler om det behövs m.m.!

[YukiOni]
1

#106 Det e ju bra det. 

Ditt inlägg: "Amanda är jätteseriös med sina kaniner! Hon har det jättefint och rent i burarna och alla hennes kaniner är jättesnälla!" gjorde mig lite tveksam bara, då de flesta som har hobbyuppfödning med blandisar kan ha det rent & kaninerna är snälla, men det gör det abolut inte tillen bra uppfödning för det, men tack för förtydligandet🙂

Frosstis
1

#107 Japp :D Men hon föder upp renrasiga kaniner ^^

kyrkeliden
9

Intressant tråd. Syfte med kull. Trodde alla hade det men så verkar det inte vara.

Dock kan jag se ytterligare något som gör att de blir många kullar. Vi alla tycker inte lika. Nu är jag hoppuppfödare och när det kommer till temperament går meningarna isär. Jag skulle t.ex. aldrig ta en kull på en kanin som visar ett aggressivt beteende. Dock så är det inte alla som håller med mig på den frågan då man inom hoppvärlden anser att temperamentsfulla kaniner hoppar bättre. Så här tas kullar på djur som jag ALDRIG skulle använda i Avel.

Meningarna går isär. Vet också många som säger "min hona behöver kull innan hon blir för gammal". Det är ju endast om man tänkt använda honan i Avel längre fram. 

Tycker folk ska vara mer kritiska mot vilka djur som ska gå i Avel. Alla honor behöver inte få kullar (vilka några här redan nämnt), likväl som alla hanar inte blir fäder. Alla individer i naturen blir ju inte föräldrar.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Mickis1994
3

#109 Bra Skrivet Sandra! Håller med dig, alla kaniner behöver inte bli föräldrar och aggressiva beteenden är aldrig önskvärt oavsett hur duktig kaninen är på att hoppa.  🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Emmetem
3

Vårt syfte med kullen är att utöka Mellerudskaninens bestånd då de endast ligger på 110 djur sedan förra kollen.
Oavsett om vi har köpare eller ej så har vi hem åt de här om inte en enda skulle bli såld - så problem med köpare har vi inte.

Och vi kommer självklart behålla en eller flera honor ur kullen som vi senare kommer använda i vidare Avel 🙂

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

mandyosv
0

Tack Paulina vad du är gullig <3 jag vet att du också är jätteduktig med dina djur och känner mig trygg med att ploppen bor hos dig över sommaren!

TerriZue
1

!09 Mycket bra skrivet!

[Kajsaa_00]
0

#95: Bra! 🙂

Frosstis
0

#112 Naw tack 😊

[MiniPim]
0

Jag har tagit 2 kullar med mening och en har varit tjuvparning. Kull ett tog jag främst för kel, fast ungarna är riktigt duktiga hoppare. I den kullen fick jag MiniPim som sedan lyckades ta sig in till Lakrits Sen parade vi Fideli, men ungarna blev dödödda. Jag tänker inte avla mer, o jag ska göra det så il ljag föda upp hoppungar där jag känner igen släkten. Men det kommer inte funka, då Molly är borta. Så jag kommer aldrig mer syssla med sånt. Jag parar inte mina kaniner och har en extra bur och tänker att ungarna kommer kunna gå ihop, utan jag fixar flera burar INNAN kullen kommit.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.