När ska man mata kaninerna?
Hej!
Jag har två kaniner i samma bur som äter lika mycket, min fråga är när ska man mata sina kaniner? Personligen så matar jag dem på kvällen men självklart så har dem full tillgång till Hö och vatten. Men när ska man ge dem mat?
Jag ger mina morgon och kväll :)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
1# Både och? ska man ge dem lika mycket eller halvera? Asså om du ger dem sammanlagt 2dl så ger du 1 på morgonen och 1 på kvällen?
#2 Japp, jag delar upp den dagliga ransonen på två och det de halva på morgonen och halva på kvällen :) Och så har de såklart tillgång till hö och vatten hela dagen. Men på morgonen får de även morötter, gräs etc.
ger mina morron och kväll :)
3# och 4# Intressant! Ska genast prova det! :)
#5 Jag är nästan illa tvungen då mina är riktiga matvrak, haha :)
6# Haha, vet hur det känns! Jag har två matvrak jag med! :)
Jag ger också morgon och kväll. Mina blir så pigga när de har fått mat så om jag bara ger på kvällen så får de ryck i buren på natten. Men om jag bara ger på morgonen så är de hyperaktiva på förmiddagen när jag är i skolan. Så jag ger både morgon och kväll! :-)
Har såklart fri tillgång till hö och vatten också! :-)
#3 och #4 jag gör också så men måste va precis med tiden för en av dem är ett riktigt matvark och får han inte mat exat vid rätt tid får han för sig att spela död första gången han gjorde det skrämde han livet ur mig trodde verkligen det värsta för det är ingen som lärt honom spela död tricket så trodde det absolut värsta jag till och med grät men jag var tvungen att ge mat åt den andra kaninen och precis när jag hällde i mat i den andra kaninens skål då skuttade han upp och rusade runt och bara mat, mat !! då förstog jag att han bara spelat och sen dessa har han gjort så varje gång jag är för sen med maten🤔
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
Mina får hö 2-3 gånger/dag, lite olika beroende på hur mycket dem ätit.
Sedan får de pellets 1 gång/dag, men kan bli när som helst under dagen, ingen bestämd tid eller så.
Vatten för dem på förmiddagen och även på eftermiddagen om det behövs
Nu på våren & sommaren går dem en hel del i hagarna = äter en hel del gräs (introducerar sakta men säkert såklart).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hö och vatten har de hela tiden. Vattnet byts på kvällen om vi inte ska bort över dagen. Höet fylls på vid behov eller mycket på en gång om vi ska bort ett tag. Pellets, en matsked; på morgonen (kl 7), en till middag (kl 18.30) och på kvällen (9.30)
Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12
Fyller på hö och vatten vid 1-3 tiden. Då brukar det behövas ^^
Sen får de mat så sent som möjligt, alltså tills det blir för mörkt. I december blir det vid 4 tiden, och nu i Maj kan jag gå ut klockan 11 på helgerna och ge dem mat. Då får de vara ute i hagarna så länge som möjligt innan matdags. :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Mina får mat morgon och kväll… Hanen rusar alltid fram men äter långsammare på kvällen då han äter massor med gräs nu på dagarma. Han får ½ dl/gång… Innedjuren lite mindre pellets.
Fri tillgång till hö och vatten såklart.
Mina djur blir galna om de inte får mat. Morgonmaten för utekaninen är dock allt mellan 9-12 och kväll efter 22 oftast.
#10 Vilken smart kanin du har 😂
/Minilejon
Kaniner, Gud, Harry Potter=
Min hona får lite pellets på kvällen, under resten av dagen har hon fri tillgång till hö och vatten, men när vi kommer hem från skolan brukar hon få vara ute i Hage och äta så mycket gräs hon vill i ca. 3 timmar. Sen får hon grönsaker varje dag, men inte någon speciell tid :)
Min kompis kanin fick förstoppning,så hon opererades och klarade sig. Trots att veterinären sa att det bara var 10% chans att hon skulle klara sig.
Sen höll hon och veterinäre mejl kontakt och då berättade han vad man kunde göra för att förebygga förstoppning:
Endast ge pellets en gång om dagen (helst på kvällen).
Inte ge så mycket pellets om man inte har en väldigt aktiv kanin som verkligen behöver pelletsen, men egentligen mår kanin bästa av hö, vatten och grönsaker.
sen var det lite annat som inte har med utfodring att göra ;)
Det här är vad veterinären har sagt, och eftersom dem oftast brukar ha rätt så försöker jag så gott det går att leva upp till det :)
Mvh Elin :)
Jag ger frukt/grönsak/knäckebröd på morgonen innan skolan. Pellets får dem på kvällen när dem kommer in från hagen. Jag lägger även i några droppar vetegrodsolja i pelletsen.
HAHAHAHAHAHA…..