Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 621 ggr
lindalindskog
0

Hej!

Hej, jag kan verkligen 0 om kaniner ;P Men mina småsystrar har 3 små ullbollar vi nyligen köpt så det skulle vara kul att lära sig lite mer :) Här kommer lite frågor xD

1. Uppfödaren sa att de var dvärgvädurar (de är tre systrar), men en av de har uppåtöron? De andra har hängande öron och alla har riktigt trubbig nos, och ser i övrigt dvärgväduriga ut <3 (från det jag sett av rasen^^)

2. Uppfödaren sa också att de hade färgen Schinhilla (stavning? ;P). Två är helfärgade (grå då), men en är vit och grå fläckig.. Är den fortfarande schinhilla?

3. Är dvärgvädurar passande hoppkaniner?

4. Kallas stamtavla för härstamningsbevis för kaniner? För vi fick ett sånt och där står det lite om föräldrarna och morföräldrar osv. Och lite om deras kull.

5. Vad ska vi använda för underlag i buren? De bor just nu alla tre i en box i vårt stall. Där har de kutterspån. Kan vi ha kutterspån? Och kan de bo kvar i boxen ett tag till? De är 9 veckor och min låtsaspappa har precis börjat bygga på en bur till dem. Ska vi ha en kombinerad bur med liksom tre stycken "delar" eller ha dem tillstammans?

6. En av kaninerna är mycket pälsigare än de andra. Enligt uppfödaren är de alla renrasiga. Varför är då en av de pälsigare?

7. En fråga för framtiden: Hur gammal ska en kanin vara för attgå till Avel? Min mamma har haft hobbyuppfödning på germeliner och hon sa 6-8 månader. - stämmer det?

Hihi, det blev rätt många (A) Men jag vill gärna ha mer kunskap! :D

Kram
lindalindskog

(PS. visste inte riktigt i vilken kategori jag skulle välja, men det fick bli denna!)

lindalindskog
0

ingen som vill svara?

Highlandertess
0

Jag kan försöka :-)

1. Jag hade en dvärgvädur som öronen stod upp på i början, men de lade sig när han blev äldre. Är öronen korta eller långa?

2. Färg vet jag tyvärr inget om.

3. Dvärgvädurer kan bli bra hoppkaniner, åtminstone så har mina två varit det. Inte så att jag tävlat med dem, utan mest hoppat för skojs skull. De tyckte det var roligt.

4. Härstamningsbevis och stamtavla är två olika saker.

5. Då det gäller burunderlag så kan man testa sig fram och se vad kaninerna trivs bäst i. En del sorter kan damma och orsaka nysningar etc. Jag har vanligt spån och det går bra för min kanin.

6. Det beror på åldern. Min Ella var "pälsigare" innan hon hade hunnit tappa baby-pälsen.

7. Avel vet jag tyvärr inget om.

Mvh Therese

KajsaM
0

1. Uppfödaren sa att de var dvärgvädurar (de är tre systrar), men en av de har uppåtöron? De andra har hängande öron och alla har riktigt trubbig nos, och ser i övrigt dvärgväduriga ut <3 (från det jag sett av rasen^^)

En del dvärgvädurer fäller ner öronen lite senare. Eller så är dom blandraser.

2. Uppfödaren sa också att de hade färgen Schinhilla (stavning? ;P). Två är helfärgade (grå då), men en är vit och grå fläckig.. Är den fortfarande schinhilla?

Eah, tror inte det. Ska inte svara ^^

3. Är dvärgvädurar passande hoppkaniner?

Ja, dom kan hoppa.

4. Kallas stamtavla för härstamningsbevis för kaniner? För vi fick ett sånt och där står det lite om föräldrarna och morföräldrar osv. Och lite om deras kull.

Det är skillad på stamtavla och härstamningsbevis.

5. Vad ska vi använda för underlag i buren? De bor just nu alla tre i en box i vårt stall. Där har de kutterspån. Kan vi ha kutterspån? Och kan de bo kvar i boxen ett tag till? De är 9 veckor och min låtsaspappa har precis börjat bygga på en bur till dem. Ska vi ha en kombinerad bur med liksom tre stycken "delar" eller ha dem tillstammans?

Kutterspån funkar bra. Om dom funkar tillsammans om det är HONOR så kan det gå, om ni vill. Annars ska dom bo farför sig.

6. En av kaninerna är mycket pälsigare än de andra. Enligt uppfödaren är de alla renrasiga. Varför är då en av de pälsigare?

Ingenaning, är uppfödaren seriös?

7. En fråga för framtiden: Hur gammal ska en kanin vara för attgå till Avel? Min mamma har haft hobbyuppfödning på germeliner och hon sa 6-8 månader. - stämmer det?

mellan 8-9månader :)

[Niike]
0

1. Vissa dvärgvädurar har hängande öron när de är små, och vissa inte. Förmodligen kommer öronen lägga sig ner när kaninen blir lite äldre:)

2. Stavning = Chinchilla ;) Har du bild på den fläckiga? Den kanske är chincilla manteltecknad eller brokad.

3. Alla kaniner går att hoppa med - om de vill. Dvärgvädurar kanske inte är de lämpligaste hoppkaninerna, men visst, de går att hoppa med:) Dock är deras kroppbygnad inte den bästa då de är så kompakta. Men om den har viljan, så visst kan den hoppa!:) 

4. Kaniner kan ha både stamtavla och härstamningsbevis. Om de har stamtavla är de 'registrerade' i Sveriges Kaninavels Riksförbund (?) tror jag. Härstamningsbevis tror jag man kan skriva själv. _Är inte så haj på sånt, så ni som vet, rätta mig om jag har fel^^

_5. Kutterspån är bra! Jag använder spån+halm att strö med. Det går bra att ha dem i boxen sålänge de inte börjar bråka. Det är svårt att veta om ni ska ha dem i varsin bur eller tillsammans. Om de börjar bråka kan det gå illa, eller så har de det jättemysigt tillsammans:) Men eftersom det är tre tycker jag att ni ska ha dem i varsin bur, eller en kombinerad bur då med varsit fack, eftersom det kan bli svårt med rangordningen och det när de är 3. Men det är vad jag tycker, ni kan ju pröva att ha dem tillsammans även när de blir äldre och se om det funkar ..

6. Det kanske finns kaniner lite längre bak i släkten som är fusch, alltså lite långhåriga. :) Kolla med uppfödaren.

7. Jag skulle inte sätta min kanin i Avel förrän den är 8 månader. Om kaninen inte är redo för att avlas på då så väntar jag såklart tills jag tycker den är det. Jag tycker 6 månader är för tidigt.

Hoppas du har fått någorlunda bra svar;)

Mvh Maja

Frida
0

4. Härstamningsbevis brukar man skriva på kaniner som inte går att ställa ut och som man har någorlunda bakgrundsinformation om. De kan se ut hur som helst, och göras av vem som helst också för den delen.

För att en kanin ska få stamtavla ska föräldrarna vara renrasiga, uppfödaren ska vara medlem i Sveriges kaninavelsföreningars Riksförbund och vara registrerad uppfödare (=ha ett uppfödarnummer som kaninen märks med i höger öra) och kaninen ska ha ett individnummer i vänster öra. Stamtavlorna skrivs på ett speciellt papper som man köper av förbundet.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[Niike]
0

#5 Tänk att varje dag (eller natt i detta fallet;) lär man sig något nytt. Perfekt!

lindalindskog
0

Tack så jättemycket för svaren! :)

Vet inte vad du menar med seriös ^^ Men det är iaf våra grannar som fött upp kaninerna. Ringde Lotta och frågade om de var fuchs kaniner. Hon sa att det kan finnas chans att någon i kullen blev det. Så, då kanske det är det hon är :)

Hon sa sedan att en av de är Chinchilla Brokad :) Så då fick jag väl svar på det!

[Niike]
0

#7 Då hade jag rätt då:)

Jojsan
0

nu har du ju fått svar på dina frågor så jag har inget att tillägga men har du några bilder på de? :)