Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 686 ggr
moa88
0

bajsar lite

min kanin går på metacam och en antibiotika efter veterinärens order. vet inte om det har med bajset att göra men.. han kan inte äta pellets utan jag måste blöt lägga dom först då äter han upp det, han dricker som han ska och kissar bra, men just bajset har blivit mindre. hans mage är mjuk.
han vill heller inte äta hö! kan man ge gräs i stället för det, om han vänjer sig vid det först?

vad jag har förstått så är kaniner hårda på magen när man trycker där om dom har förstoppning.

någon som vet..?

BunnyHope
0

Ja, magen är hård vid förstoppning/gaser i magen. Men om han äter lite så bajsar han lite 😉.

Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12

minaninar
0

Jag tycker du ska ringa veterinären o fråga. Du behandlar ju uppenbarligen kaninen för något, och då är det bra o få veta hur det påverkar. Dessutom så vore det ju bra o veta varför han inte äter hö? Gör han det annars? Vad säger vetten om det?

Men det första tipset är: Köp critical care. Det borde finnas o köpa hos din veterinär. Ring o fråga om de har det.. Skaffa det och en bra dospipett/liten spruta o följ instruktionerna. Sådana mojänger brukar man kunna få köpa för några kronor hos vetten.

Här finns en instruktionsfilm om hur man kan trimma sin spruta för att passa critical care också… och hur man kan klippa upp spetsen på dossprutan om så behövs.. (men då måste man se till att få bort flisor av plast mm..så som videon visar)

https://www.youtube.com/watch?v=C0dil7iQQCU

Det är viktigt att kaninen äter så det är bra att du engagerar dig redan nu o inte när det blivit värre.

Det finns massor av information på nätet o videor på youtube.