Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 16383 ggr
Rorvers
4

när öppnar dom ögonen ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina kaninungar är snart en vecka på söndag blir dom det. Men när är det dom öppnar ögonen ? och när kan man kolla vilket kön det är ? Glad För Svar ;D

P.s : hör inte ungarna nånting nu heller ?

MajaL
3

Hej!

De brukar öppna ögonen när de är ca 2 veckor gamla.

Kön kan jag personligen se när de är ca 2-3 veckor, men det varierar och beror på hur van man är.

De hör nu. =)

Prova vissla in i boet, oftast brukar det börja sprattla. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Rorvers
1

okej, jag har börjat se Vilken färg? dom är nu, elr iaf den viltgråa, men dom som såg ut att bli blå ( pappan är blå) dom har blbit svartare nu , tror du dom kommer bli svart elr blå?

kan jag släppa ut mamman i hagen en stund ändå om hon har ungar ? :P

MajaL
0

#2 ja visst kan du det, en liten stund. Det ökar mjölkproduktionen också. =)

Ja det är svårt att säga. Vad bär föräldrarna på?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

kaningodis
0

Mina började öppna ögonen vid ca 10 dagar :)

Kastanjegårdens Kaniner

Linnet
0

Ögonen öppnas väl efter ca 2 veckor precis som nån skrivit, en del kan öppna lite tidigare och en del kan dröja lite längre. Ibland kan ögonen liksom klibba ihop, så då kan man blöta försiktigt med lite vatten, så att dom får upp dom.

Jag brukar kolla könet efter 7-10 dagar, tidigaste könsbestämningen gjorde jag en gång vid 4 dagar, men som sagt är man ovan kanske man måste vänta till dom är 4-5 veckor. Eller om du vet nån som kan hjälpa dig och visa hur man kollar. Första gången var det knepigt, när man inte visste riktigt hur man skulle göra, hur och var man skulle trycka osv. Men man lär sig.

Här dubbelkollar vi alltid vid första kollen, både mamma och jag kollar och säger inget förrän båda har kollat. Hittils har vi aldrig haft fel.

Rorvers
0

# 3 asså mamman är ju viltgrå och hennes mamma är viltgrå hennes pappa är siames , men pappan till dom här ungarna är blå och jag vet inte  vad hans pappa elr mamma är för färger :P

Rorvers
1

#4 okej :)

#5 jag har gjort köns bestämning förut men då var dom lite äldre än 2 veckor tror jag ;)

MajaL
1

#6 Kan tänka mig att ungarna nog blir svarta.

Jag brukar kolla könen ca tre omgångar. Först när de är några dagar, sedan när de är ca 1 vecka, sedan fastställs de för köpare osv. när de är ca 2-3 veckor.

Jag köpte en kanin från en uppfödare en gång, kom hem med den och jag sålde den så småning om vidare, tror det berodde på att jag inte tålde pälsen eller dyligt (har trånga lyftrör). Men så fick jag ett telefonsamtal och då visade det sig att det jag köpt som hona varit en sent utvecklad hane.

Eftersom jag inte kunde ha kaninen kvar så länge så hade jag inte upptäckt det (numera kollar jag alltid kön före köp själv, för att vara på säkra sidan). Att uppfödaren inte dubbelkollat före kaninen skickats iväg, ja, det får stå för denne. =)

Det är en stor uppfödare med massa kaniner. Aktiv idag också. Hon har massa kullar varge år. Men det kan slå fel för alla. =)

Så jag tycker inte man ska lova intressenter något innan de är 2-3 veckor, för de kan vara sent utvecklade.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

pigelina
0

Ögonen öppnas när det är 8-14 dagar gammla.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Rorvers
0

okej tack för alla svar, Jag släppte ut mamman en liten stund idag och det blev hon jätte glad av hon rullade sej o åt av det saftiga gröna gräset :)

smultrondryck
0

Min hona är grå/blå och hanen är siames brun, ändå blir ungarna svart.

Någon som vet varför?

Linnet
1

Honan A_B_C-ddgg

HAnen am_bbC_D_gg

Dom stora bokstäverna är dominanta strecken står för okänt anlag kan vara antingen stor eller liten bokstav, dom små behövs i dubbel uppsättniong för att synas, b=gulanlag, c=brunanlag, d=blåanlag

Ungarna A_BbC_Ddgg =svart

Summerdogs
0

Mina har öppnat vid 9/10  dagar