Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 3410 ggr
Bonaaah
0

Tips på kanin-"leksaker"?

Ja, som rubriken lyder, finns det något ni rekommenderar?

MissFake17
2

toarulle med pellets i! 
bara att fylla på och stänga kanterna sen gör man ett litet hål på mitten där maten kan rinna ut :) jag brukade spara flärparna från hålet då min tjej älskade att tag tag i saker och slänga upp dem i luften xD

[Rabbitte]
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är några leksaker som bäst går hem hos mina kaniner🙂

Bag O' Hay använd en t.ex. blompåse - gärna som bara är gjort av papper och inte har ett plastfönster eller liknande i. Klipp små håll nära botten, men inte i botten. Fyll med färskt hö och knyt igen med hampasnöre. Min ena kanin älskar dess. Sök på YouTube efter Bag O' Hay så ser du mer hur man gör!

Kartonghus av vilken slags kartong som helst, jag använder främst flyttkartonger i olika storlekar. Gör flera hål i, du kan även lägga i pappers- och kartongbitar och kanske lite hö så blir det roligare för kaninen att busa där inne. 

Tuggring av kvistar gör en krans av flera obesprutade grenar, tillexempel äppelkvistar - brukar jag använda och det uppskattar kaninerna. Detta håller dem sysselsatta en bra stund - de kastar även med dem ibland.

Leksak av hampasnöre går lätt att knyta eller fläta ihop till önskad längd. I ändarna kan man sätta något gott som färskt hö, veckans lilla fruktbit eller små träklossar. Mina kaniner älskar att först tugga i sig det goda och sedan blir det en kast- och tuggleksak. 

Tunnel är alltid en uppskattad leksak då kaniner älskar små gömställen. Göra en fyrkantig tunnel i önskad längd av dubbla kartongbitar blir bäst. De finns ju givetvis att köpa med, men detta är budgetvarianten + att hela tunneln är tuggvänlig.

På bilden är vår äldsta kanin Hoppsan i sitt gamla kaninhus som nu är söndertuggat minne blott😉

Bonaaah
0

Tack för svaren! 😃

DivinA
0

#2 hur hittar jag hampasnöre? Måste testa bag-grejen :)

[Rabbitte]
0

#4 Jag brukar köpa billigt på Biltema🙂