Kanin iFokus

Kanin

Etikettproduktion
Läst 2070 ggr
dermot
0

(X) Kanin-inälvor

Har ett par frågor. :)

Vilka inälvor kan man ge till hunden? Ger man det rått eller måste man koka det?

Och om kaninen man slaktar skulle visa sig vara sjuk, då menar jag t.ex har mask, cocciodos eller liknande, kan man äta köttet ändå eller ska man slänga allt?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Suskiv
0

Hjärta, lever och njurar  ska vara ok. Är kaninen frisk så ska man kunna ge det rått om jag förstått det rätt men kolla på BARF.ifokus.se de borde veta.

Jag hade inte gett om det var angripet, men mask sitter väl i tex tarmarna och då borde resten vara ok.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Zabbio
1

Hunden kan äta allt utom gallan och urnblåsan :) Även tarmar + innehåll innehåller näring som är nyttigt för hunden. Hundar kan inte själva spjälka vegetabilier, men om bytesdjuret gör jobbet åt dem så får de i sig näringen.

Det bör ges rått. Är hunden ovan vid rått kött så ge i små portioner, de kan bli risiga i magen annars. Ge ABSOLUT inte ben om de är tillagade! Råa ben är helt okey och superbra, men tillagade ben flisar sig. Det här med de fyra F-benen an inte ska ge till hundar har ingenting med djurslaget att göra egentligen. Det är bara så att får, fläsk, fisk och fågel (samt kanin och alla andra mindre djur) har så små ben att när de är tillagade kan hunden bita sönder dem och då flisar de sig. Nöt har stora, hårda ben så då går hundens tänder isönder istället. Förr när hundar fick rester från hushållet fick de ofta tillagade ben och det ledde till skador och dödsfall. Råa ben flisar sig annorlunda och bryts ner i hundens magsystem. Undvik bara att ge hårt avsågade kanter (tex skivspill från fläsk) då det kan skära innan magsyran mjukat till det. Tänk på att alla vilda rovdjur äter råa ben även från fågel och fisk. Magsystemet är detsamma hos tama rovdjur. :)

Lever ska man vara försiktig med, ge inte mer än 10% av dagligt intag i form av lever eftersom det innehåller en vitamin (A eller E? kommer inte ihåg..för mig att det är samma i rå äggvita) som hund och katt kan få överskott av.

Är djuret sjukt/maskangripet så vet jag inte hur mycket det påverkar..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[_hsleiufhbtv]
0

Jag hade nog inte vågat ge om kaninen har mask iaf :)

dermot
0

Tack för svar!

Hunden äter rått kött redan, så det ska hon nog klara av. :)

Jag tänkte mest om själva köttet (det vi äter) går att käka om kaninen skulle visa sig ha mask eller liknande parasitsjukdomar.

#2 Åhå! Så de "får" lov att käka råa ben? Min mamma har alltid varit försiktig med det, men hon kanske missförstått det att det är tillagade de inte ska äta.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

-Greta
0

Jag tror inte att köttet är påverkat om kaninen har mask… masken sitter ju typ i magsäcken/tarmen och det äter ju inte vi. ^^
När jag var med och slaktade hade några djur enstaka cocciodos-fläckar på levern, då kastade vi levern bara och tog köttet iaf så :)

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

dermot
0

#5 Jjo det är klart ^^, men är tvungen att fråga så man inte gör fel x)

Okej, så det påverkar inte heller köttet med coccioder?

// Anka

-Greta
0

Nope, det funkar att ätas. Glad

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

Zabbio
0

#4 Det är framförallt torrfoderindustrin som gått ut hårt för en 50-60 år sedan med att F-ben är livsfarligt, och hänvisat till hundar och katter som ätit tillagade ben :) Att de var tillagade lades ingen större vikt på, så det har blivit att alla F-ben är farliga. Sen blir ju hundar som är ovana vid rått kött ganska risiga i magen om de plötsligt får råa ben, så det har ju skruvat till det.. men risken med ben är att de flisar sig och skär in i magen, och det gäller upphettade ben eftersom de ändrar struktur. De blir mindre elastiska och spricker på ett annat sätt. Egentligen är det fruktansvärt ologiskt att rått kött och ben skulle vara farligt (som sagt, vilda djur är anpassade att äta kött och ben, våra tama hundar har fortfrande i grunden samma matsystem..) men med tillräcklig hård propaganda kan övertyga om väldigt märkliga saker.  Jag trodde själv på det innan jag fick höra den här versionen och började fundera på vad det egentligen innebar. Min  farmor har mycket svårt att ändra åsikt om de här benen också.. :P Men kolla på barf.ifokus så får du massa info :)

Vad äre coccoider egentligen?

Lina R
1

En äcklig parasit som bygger bo i levern, små vita fläckar på levern.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Zabbio
0

ok.. hur undviker man att kaninerna får sådana?

Lina R
3

Städar buren ofta och flyttar gräsburar+rengör gallret ofta :-). Hygien helt enkelt.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

dermot
0

Idag har jag slaktat min första kanin! :-)

Där var lite mycket fett, så får dra ner på maten åt dem andra, i övrigt var hon frisk så vovven fick levern. Resten slängde jag, var osäker på vad som var vad. :P

// Anka

Lina R
0

Njurar, lunga, hjärta är bra mat det med :). Och kaninmage är dundermedicin för trassliga hundmagar. Min kompis brukade frysa in magarna till sina hunder, för att ge när dom blev dåliga i magen.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

dermot
0

#13 Okej, har iof kvar påsen så kan ju alltid frysa in. :)

// Anka

fossingen
0

Ni kan inte posta bilder på en frisk och en sjuk kanins innan dömme?

tlover
0

Vår katt har börjat sitta bredvid då vi slaktar och äter sånt vi slänger (tassar, vissa inälvor, huvud m.m. lever, njurar och hjärta sparar vi till oss själva)

sen när vi styckat kaninen får hon revben, bäcken och annat som vi inte tar själv det är supermums enligt henne även om hon kanske heldre gnager på tassar än tuggar i sig tarmarna.

Jag tror inte på nått sätt att det skulle vara farligt för henne så mkt råtta, mus, sork, hare m.m. som hon äter

#15 vi har tyvärr ingen bild på det och vi ska inte slakta snart heller…

ioförsig kan nån kanin varit sjuk men inte alls vad vi har sett hos oss har det varit helröda levrar och frächa innamäten

l'm back