Könsmogna?
Mina två kaninhonor har precis blivit könsmogna och juckar på varandra hela tiden! "Jagar" varandra och är helt vilda. Finns det något att göra för att minska på beteendet utan att sära på dem (helst) och när brukar könsmognaden gå över?
Könsmogna är dem hela tiden från det att de blir det, inget som går över 🙂
Men däremot kanske de brunstar nu? Hur länge har de hållt på?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Oj vilket otäckt sår!
Jag skulle rådfråga eller åka till veterinären med det, ser djupt ut - tänker på infektion så inte lilla kanin blir dålig❤️
bra att du särade på dem och om jag varit du så hade jag inte stoppat ihop dem igen då de kan bero på att de bara inte tycker om varandra
#4 Ser värre ut än vad det är, är redan små små sårskorpor sen torkat blod som jag försökt tvätta bort men ännu inte lyckats få bort. 💔
#5 Men att de reagerade såhär först nu liksom..De sitter i varsin bur och försöker bita sig ut genom gallret till den andra så sorligt att se! Hoppas det lugnar sig för de har alltid vart tillsammans det var igår som jag märkte att något var annorlunda (juckandet) aldrig hänt förut sen så möts man av denna syn på morgonen. Inte alls kul!
#2 & #3 Aj, ser inte så bra ut 😕
Hur stor bur har dem? För många kaniner som bor ihop behöver mycket stora ytor.
Jag har 2 kvm till mina 2, skulle inte ha under det till 2 kaniner 🙂 Betydligt större chans att de kommer överrens på stora ytor.
Ska du testa att släppa ihop dem fler gånger eller kommer de vara åtskilda?
#6 de kan ju också bara vara att de blev lite för våldsamt just denna gång men som #7 säger så kanske de beror på ytan? sen vet jag inte om jag tyckt de var så värt att sätta ihop dom igen om någon skulle skadas en gång till.
#7 Det är en 1,20 m bur och en 1m som vi satt ihop luckorna med så de kan hoppa fram och tillbaka. Vet ej hur stort det blir haha!
#8 Jaa jag vet inte heller om jag vill riskera något!😕
#9 Beror på bredden men är dem 50cm breda så blir det 1,1 kvm och är de 60cm breda blir det 1,3 kvm 🙂
Nej förmodligen kan de inte gå ihop igen tyvärr, speciellt inte när de blivit särade, så kanske bättre att ha dem bredvid varandra,hade jag nog haft 🙂
Honor är ju extra aggressiva (kan vara) under könsmognaden. Jag läste lite smått i tråden och funderar lite för mig själv om en lösning OM du verkligen verkligen vill ha dem tsm.
Vet inte om det är en vidare idé men jag tror att det kan funka :)
Du har dom särade i varsin bur under perioden då de är könsmogna. Ha två burar sida vid sida så att de ser och känner varandra. Sen skulle jag låtit det vara så under en tid att det är sida vid sida med varandras burar. Efter det så kan du ta nästa steg att ha dom i knät tsm.
När könsmognads perioden gått över så rekommenderar jag att ha kvar dom så det är sida vid sida med burarna. Då är dom vana med att se varandra och känna den andras närvaro. Om du har den i knät sen så de är vana vid de så är det något vana vid att vara närmre varandra.
När dom är vana vid varandra och inte tyder på något aggressivt tecken så kan du para ihop dom i samma bur igen.
Det var så jag gjorde med min hane när han skulle flytta ihop med min hona (kastrerad hane). Han var galen i att jaga henne innan och lät henne aldrig vara ifred. Efter jag gjorde detta så funkade de hur bra som helst tsm :)
Värt ett försök? xD
# 10 😕
#11 Allt är värt ett försök, lät som en bra ide! Men de sköter sig när vi är i närheten, tvättar varandra och ligger och gosar med varandra men på nätterna det är då de sätter fart på varandra mest den ena då hon är mera dominant än den andra. Så annars går de ihop hur bra som helst men inte när vi lämnar dem ( just nu iaf) 😮Du skrev "När könsmognad perioden går över" När går den över då? Och hur länge är de brunstiga? 😕
Det går att läsa nästan vart som helst hur länge och när det börjar osv.. Har dock inte det i huvudet xD
Men vänta ut dom och testa mitt tips?? :) Det är iaf ingen bra ide att det skadar varandra under natten :/
# 13 Ska kolla upp det! 🙂Ja det tänker jag nog göra, ha tålamod och ta det sakta framåt! Tack för tipset!
Lycka till! :)
Visst kan du vänta tills brunsten går över (det är ofta brunst som ger såna här "plötsliga" bråk) och sedan sätta ihop dem igen, men tänk på att kaniner brunstar flera gånger om året. Vi hade två honor tillsammans som slogs varje brunst och efter ett och ett halvt år orkade vi inte mer. De var bästa kompisar mellan brunsterna men plötsligt en morgon kunde de sitta med stora sår. En av honorna fick flytta och båda bodde sedan lyckliga med varsin kastrerad hane som kompis istället.
Om kaninerna trivs tillsammans när det inte är brunsthormoner med i bilden skulle jag satsat på att kastrera dem. Då slipper både du och kaninerna humörsvängningarna och risken för livmodercancer försvinner helt. Dessutom slipper du oroa dig för tjuvparningar och oönskade kullar.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
# 16 Ja svårt det här med kaniner, vad man ska göra och vad man ska välja. De trivs ju så bra tillsammans att det känns elakt att inte pröva mer eller att byta partner…vet inte om ni förstår men jag känner så till mina bäbisar. Funderar på kastrering men det är ju alltid en risk det med. 😕
#17 Sålänge kaninerna är unga och friska ska det inte vara någon större risk att kastrera, men hör dig för så att veterinären har kastrerat honkanin förut. Visst finns det en risk, men jämfört med risken för livmodercancer och alla fördelar kaninen (och du) får genom en kastrering tycker jag att det är värt det.
Håller med dig! :)
Dock är det nog inte så väldigt vanligt med livmodercancer hos kaniner?
#19 vanligare än många tror.
Hm, där ser man.. :/ Tråkigt! Men har aldrig hört av de uppfödarna jag känner väl att deras kaniner har dött i det.. Men det är ju säkert olika
#19 Enligt Agria är det "den vanligaste dödsorsaken hos honkaniner". Jag orkar inte leta upp någon mer trovärdigt källa, men jag tror att det stämmer ganska bra. Ofta kan en kanin bli både sjuk i och dö av något sådant utan att man egentligen upptäcker vad det är, vilket såklart gör mörkertalet stort.
#21 dock gör dem ju inte obduktion på alla sina kaniner som dör , så kan dem ibte veta alla gånger utan obduktion
Hmm får nog ta och beställa tid för det. Hoppas bara att det hjälper och att dem lugnar ner sig en aning. Nu har de så tråkigt sitter bara och stirrar på varandra. Den ena har börjat äta mindre också, suck. 😕