Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1351 ggr
MEMFS
0

Parad för tre veckor sen...

Borde man inte se någon skillnad på magen eller så nu?

Fridaaaa
0

Beror på hur många ungar kaninen har i magen.
Och vissa syns det tydligt på, andra inte 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MEMFS
0

Vet ju inte om parningen lyckades heller men vi hoppas såklart:) Hon har bökat konstans nu i två veckor typ, och sen vi ställde in huset för en vecka sen har det blitt värre. Tittade i huset nu och det är en som en grop i mitten och så massa spån/halm på sidorna och hon boar gärna där inne i "hålet". Är lite mer än en vecka kvar nu, borde få ungar(om det är några) nästa helg. Har försökt känna försiktigt på magen men känner inget alls och magen känns mjuk. Men spenarna känns tydligare. Usch är så svårt det här, är min första hona som jag avlar på. Samtidigt är hon väldigt nervös av sig, har varit sen jag köpte henne, och detta gör mig orolig. Tänker på om bebisarna kanske dött pga hennes nervositet, men kanske inte funkar så.

Summerdogs
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Din hona låter som min.. Hon bökar och håller på i god tid men det känns aldrig på hennes mage att det är något där inne.. Fast i och för sig så har nog fått två ungar varje gång.. Min hona ska föda till helgen och hon har boat nu. Eftersom hon bor i mitt rum så har hon en extremt lugn miljö :) Lycka till och hoppas på ungar! Vad är det för ras du har?

Sen kan jag säga att min hona också är en nervös individ men det har inte hindrat henne.. Jag har kombinerat min med en otroligt social och lugn hane så ungarna har blivit helt otroligt trevliga! Så jag tror inte du ska vara orolig :)

MEMFS
0

#3 Men gud så söt liten tjej!! Jag hittade min precis med lite hö/halm och spån i munnen faktiskt så mitt hopp vändes. Det har jag aldrig sett förut hos henne.

Vi flyttade vår tjej igår, från vardagsrummet till datorrummet(lite lugnare). Har en huligan till 2½ åring som lever om i vardagsrummet vanligtvis så tänkte att gud, hon behöver ju lugn. Har jag kanske utsatt henne för onödig stress då?

Det är en liten hermelin:) Och din?

Vi parade våran med en lugn och social kille, "uppfödaren" trodde han skulle bli perfekt. En liten hermelinkille på 10 månader, grå/blå i pälsen. Och min hona är bourgogne(stavning?).

Fridaaaa
0

#4 Spännande! Hoppas det blir små "knattar" hihi 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Summerdogs
0

Så din börjar bygga bo nu? Om hon gör det så får du se till att hon har gått om byggmaterial :) 

Det rummet låter som en mycket bättre plats en i vardagrummet tycker jag, bra val!

Min är också en Hermelin! :D Haha vilket sammanträffande!
Jag parade min med en vit blåögd hermelin hane med 94p SUPERFIN :D Så jag kommer antagligen få svart wienertecknade ungar :3 Men jag tycker att det låter som om din kull kommer bli mycket intressant! Jag ser fram emot att följa din kull ^^ Skapa en bildtråd då de föds

MEMFS
0

#5 Det hoppas jag också :D

#6 Hmm ja, av och till under dagen har hon gjort. Nu ligger hon dock utslagen helt. Hon packar munnen med hö/halm och spån och så lägger hon sig ner. Vadå jobbigt och packa?
Ja jag ska städa åt henne imorgon och fylla på tänkte jag. Har inte haft ork alls idag:(

Jamen ellerhur?:) Hon verkar trivas bra därinne.

Sedär:) Hermeliner är fina kaniner! Alltid haft det! Har en hermelin hane också, vit och svart. När han står på bakbenen så ser det ut som om han har svarta byxor på sig, hihi

Åh den färgen låter spännande! Du får uppdatera med bilder:) Vill gärna se! Är helt frälst av kaninbebisar just nu och hoppas så att min tjej inte lurar mig utan att bebisar ploppar ut:) Kommer absolut uppdatera!

Summerdogs
0

Lägger hon säg med bomaterialet i munnen? Bygger hon inte ett litet bo av det?

Hermelin ungar är nog det gulligaste och bästa som finns! Små öron och runda huvuden med stora ögon! Smälter när jag ser hermelin ungar :D 

Haha byxor? Låter gulligt xD 

Jag undrar vad det kan bli för färger med den kombinationen du har :3 hmm

MEMFS
1

#8 Haha jodå, hon bökar/bygger också, men för det mest fyller hon munnen lite och lägger sig ner, som att; usch vad jobbigt det där var;)

Städade för en stund sen åt na och hon fyllde munnen direkt och la undan det i ett hörn:) Hoppas sååå att hon inte lurar mig! För inte bygger dom väl bo om dom inte har ungar? Hon brukar ju normalt inte fylla munnen med hö/halm direkt.

Jag har bara sett bilder och aldrig ungar live så ska bli spännande:)

Haha ja, det ser ut som byxor;)

Hmm, ja det undrar jag också. Ska bli spännande att se. Vad skulle dina få för eventuella färger?

Ljusta
0

#9 Dina ungar blir nog viltgråa hela bunten om det inte finns dolda färganlag. Viltgrått är fint på Hermeliner :)

Ljustadalens kaningård

MEMFS
0

#10 Måste jag googla:) Vi har sagt att vi ska behålla någon, vill helst behålla alla men kommer inte gå:( Kommer ju göra så ont i mitt mammahjärta att sälja!

Visst kan man ha mor och dotter tillsammans?

Ljusta
0

#11 Det brukar gå bra men det beror lite på kemi också. När dottern blir könsmogen kan det bli lite stökigt ett tag.

Och sen kan det vara bra att du vet att det kan komma muppar när man parar två Hermeliner med varandra.Dessa ska avlivas på en gång om de inte redan är döda.

Ljustadalens kaningård

MEMFS
0

#12 Okej. Slåss dom då? Vet att mina hannar slogs förut och min äldsta  vann och sen gick han och den yngre kanon ihop på golvet, lekte och hade sig. 

Förlåt men muppar? Som sagt, min första kull och jag är lite halvt lost även om jag är påläst också, men detta har jag inte hört talas om.

Ljusta
1

#13 Det är inte allssäkert att de slåss, men de kan göra det. Desto större bur man har desto större chans att det går bra :)

Hermelin är en ras som nästan alltid (om de är små och rastypiska) har ett dvärganlag. Om man korsar en sån med en till som har dvärganlag så kan det uppkomma "dubbeldvärgar" (statistiskt sett 25% i en kull). Dessa dubbeldvärgar brukar man kalla muppar. De är inte livsdugliga och har ett speciellt utseende (vattenskalle, utstående ögon och smal bakdel. Plus att de är väldigt små). Ofta lever muppar när de föds och då måste de avlivas för att inte utstå lidande.

Lycka till med kullen och hoppas att du slipper muppar :) Och att ungarna får roliga färger :)

Ljustadalens kaningård