Fästingplockare etc.
Jag har hittat fästingar på min kanin, varav en som bitit sig fast i ena örat. Jag har en sån här fästingplockare http://www.akla.se/consolo/viewXml.php?file=/sv/produkter/saxar--pincetter/fastingplockaren.xml - antingen hade jag inte rätta snitsen eller så är denna fästingplockare inte så bra. Fick iaf bort fästingen till slut, tack vare min tålmodiga kanin. Nu undrar jag: Kan kaniner bli sjuka av fästingbett, dvs kan de få Borrelia och/eller TBE? Vilken fästingplockare är smidigast att använda till en (lugn) kanin?
Jag använder en likadan fästingplockare som du, (eller naglarna😇) och tycker det funkar bra. Om dom kan bli sjuka vet jag inte, men känns bäst att inte chansa.
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
#1 Hm, jag tyckte det var så konstig "spets" på denna, svår att få grepp. Nu var iof fästingen väldigt pyttig… Fästingar sätter sig väl helst på ställen utan hår/päls? Lite orolig att jag missat nåt odjur😮
Jag tror de kan bli sjuka precis som oss. Hästar kan det i alla fall. Vi har såna som ser ut som små kofotar. De är jättebra även på små fästingar :)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Jag tycker dem är värdelösa 😉
Jag använder sån här: http://www.fastinghalsband.se/media/catalog/product/cache/5/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/i/tick_1.jpg
Fungerar mycket bättre tycker jag 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 det verkar vara samma princip som vår. Så här ser den ut, man får i två storlekar. http://djurmaxi.se/fastingplockare-otom-pack-p-2129.html
www.hoppfullt.blogg.se
#5 Ja nästan 🙂 Jag tycker den vi har fungerar ett snäpp bättre men det är individuellt vad man föredrar hehe
Men den kofoten är med bra.
"snarorna" är inte bra tycker jag, inte heller att ta med händerna alla gånger😛
Jag har typ en penna med en snara. Den funkar typ endast för mig när fästingarna är lite större. Annars brukar jag använda en vanlig pincett, tycker jag funkar bra mot små fäsringar (tar bort fästingarna så fort jag kan)
#5 (6&7) Kan inte se din länk. Här finns några varianter, bla "kofoten" http://www.zooplus.se/shop/hund/palsvard/lopp_fastingskydd Vad jag har förstått så är det inte bra att trycka sönder fästingen när den bitit sig fast, utan den ska tas bort intakt- undrar om kofoten är bästa alternativet då..?🤔
Nej, om man trycker på fästingen kräks den upp ev. Smitta in i blodet. Kofoten är väldigt bra så efter den har jag inte känt behovet av någon annan :)
www.hoppfullt.blogg.se
#9 Blir nog en kofot då (eller två, det är ju 2 storlekar i förpackningen). Lite synd att det inte finns färstinghalsband till kaniner, nu kommer jag vara nojig hela utesäsongen😓
#10 fästinghalsband hjälper sällan 100% på hund och katt heller, mest de med gift :/ Jag rekommenderar den jag länkade till :) Vi har mycket fästningar men sällan haft på kanin ändå :) *pepparpeppartaiträ*
#11 Vad kallas den? Stod ingen text i länken. Här i Stockholmsområdet samt Roslagen är det tyvärr väldigt gott om fästingar. Får flera på mig varje sommar. Är förstås vaccinerad men Borrelian kan man ju få🤢Jag har inte haft min kanin i högt gräs/bland buskar så blev lite förvånad att han fått fästingar på sig. Är gott om rådjur där jag bor iof, så då finns det ju fästingar också😕
Funderar på att beställa denna också http://www.zooplus.se/shop/hund/palsvard/medicinskap_i_hemmet/250141#more känns som det kan hända lite mer olyckor nu när kaninen är utomhus en del…
#12 minns tyvärr inte, men stod det inte på själva fästingplockareb?
#14 Tick 2 tror jag det stod. Hur går man till väga med den, är det som en pincett som nyper åt?
#15 man trär den över fästingen och drar bort den åt sidan, så lossar fästingen :)
#16 Funkar den till alla storlekar? Gårdagens fästing var extremt liten.
#17 jag har inte testat på de allra minsta men fungerat bra på de jag testat :)
#17 kofoten funkar på alla storlekar iaf :) den andra har jag aldrig provat.
www.hoppfullt.blogg.se
#18 + 19 Lutar nog åt kofoten, eftersom den jag har och den som ingår i 1a hjälpen-väskan är två olika varianter- då blir det tre varianter fästingplockare jag kommer ha totalt, nån av dem måste ju vara bra mot pyttefästingar👍
Vi frågade veterinär om fästingar på kanin och de får inte sjukdomarna som de bär på. Men vi har inte haft fästingar på våra kaniner heller.
#21 Skönt, låter betryggande.👍
#22 Jo vi hade en fästingrik sommar här och då funderade vi om man kunde ha halsband eller gör något för att undvika men blev inget av det då dom sa att dom ändå inte kunde få sjukdomarna. =) Så det var inget man behövde oroa sig för. (var btw en väldigt kaninkunnig veterinär vi frågade)
#23 Glädjande att höra, jag är tiillräckligt orolig över getingstick, ormbett etc😓Få sin kanin att äta vitlök kanske vore en idé😛
#24 Vitlök är inte vidare bra hehe Och hjälper inget vidare mot fästingar heller i regel 😉Inte som jag upplever det på människor ialla fall. Hundar & katter ska ju inte ha det heller 🙂
#25 Jag var inte seriös när jag skrev det😉
#26 😉 Var därför jag skrev en "😉" för att jag visste det 😛
Vi andvänder kofoten här hemma också! :D
Jag är riktigt nöjd med dem! ;)
Även om kaniner inte kan få TBE och Borelia kan fästingarna ge kaninerna Kaninpest och kaningulsot, om fästingen tidigare suttit på t.ex en smittad vildkanin.
#28 Fästingar sätter sig bara en gång, den sätter sig inte fast på ett värdedjur och sedan släpper och sätter sig på nästa 🙂
Det är om de kan bli smittade bara genom att vara på ett värdedjur utan att bita`?
#28 Vilken tur att min skrutt är vaccinerad mot både pest och gulsot👍
#29 Hade också för mig att fästingar bara satte sig på ett djur, men jag har läst och hört att kaninpest och kaningulsot kan smitta via fästing ;)
#30 Vad bra! :)
#31 Tja, RVHD och Myxomatos smittar via allt. (Gräs, kläder, händer, bildäck osv) så det är ju verkligen inte omöjligt att en fästing plockar upp det någonstans.
www.hoppfullt.blogg.se
#31 Då blir dem förmodligen smittade bara genom att krya på det smittade djuret, eller från gräs osv, men inte genom att suga blodet, just för att de sätter sig bara en gång 😛
#jo, precis :)
www.hoppfullt.blogg.se
vi kör på den här hemma (http://seahundochkatt.se/bmz_cache/2/2bed63c868c74747f066df6a29e653f1.image.300x300.jpg) den funkar till katten och kaninen, det bra är att den finns i två storlekar! hur enkel som helst att använda också, hela fästingen försvinner vilket är svårt att lyckas med när man tar med fingrarna… på hästen kan vi använda den om fästingarna sätter sig i ansiktet men annars rycker vi bara bort dem, då han får så otroligt många under sommarbetet..
Men usch för fästingar!! 😮 Hoppas jag aldrig får se en sån :D
#35 Kofoten alltså--- det lutar ju åt den men jag fick syn på denna när jag var och handlade http://www.apotea.se/trix-f%C3%A4stingsnara och den verkar ju onekligen också vara bra… det är en djungel av fästingplockare🤪
#36 Det lär du tyvärr få göra, vare sig du vill eller ej😃
Jag skulle verkligen tipsa om kofoten!
#37 Dem tycker jag är dåliga 😉
Kofoten eller den Tick2 som är bäst 😉
#38 + 39 Denna sidan hade ju faktiskt vettiga priser, i affären jag var i kostade snaran 20 kr mer. Ska kolla och fundera, men kanske inte snaran då… Tick2 var ju smidig på så sätt att den kan hängas i nyckelringen…
#35 Instämmer med #39, det är inte så bra. Lätt hänt att halva fästingen blir kvar..
www.hoppfullt.blogg.se
Vad tros om denna:
http://www.apotea.se/tickner-fästingborttagare ? En spray som fryser ihjäl fästingen🥶
#42 Aldrig sett bara hehe 😛 Men låter ju bra och ser bra ut 😛
#43 Verkar ju smidigt, bara det inte blir jobbigt för ens kanin att bli fryssprayad i örat😮- å andra sidan säljs den för djur, så det borde ju vara lugnt…
*putt* Ingen som testat "frys-sprejen"?