Sand till kaniner?
Igår var jag och köpte en kanintoalett eftersom jag vill att Allan ska bli rumsren då har är en inomhuskanin. Jag tänkte att jag skulle ha papperspellets i den som jag har i resten av buren, men i djuraffären sa de att jag skulle ha ganska så finkornig sand där kaninen också kunde svalka sig.
Stämmer det att man ska ha sand där kaninen går på toa? 🤔
Hon fick mig iallafall att köpa en säck på 25 kg….
Kaniner ska inte ha sand, de har inget behov att bada i sand så som råttor, hamstrar har. Även om det är "damfritt" sand så kan kaninen andas in och få det i lungorna. Kaniner är rensliga djur och tvättar sig själva och jag tvivlar på att kaniner uppskattar att bada i sand, är det varmt åt dem så kan man fukta sina händer och klappa kaninen eller lägga en frysklamp i en handduk. Så enligt mig, nej kaniner ska inte ha sand.
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Nee jag funderade lite på det där med sand eftersom jag inte har sett att det har stått så mycket om sand på olika sidor då jag har kollat runt.
#2 Nja, det med sand stämmer då inte. :P
Mina kaniner bor i en sandlåda, så att allt deras underlag på nedre delen av buren är sand. Jag tycker det är ett jättebra underlag. Det håller sig fräscht, i alla fall hos mina kaniner som har sin toahörna på övervåningen i buren. Kaninerna älskar att gräva i sanden, och klorna behöver klippas väldigt sällan eftersom de slits naturligt.
Men att kaninerna skulle uppskatta att bada eller svalka sig i sanden, det har jag aldrig sett.
Okej så kaninen använder inte sanden som toalett?
Sand kan ju bli ganska jobbigt i längden då han kanske gräver ut det. Har Toa Lätt och det är jättebra. annars kan jag rekomendra att ha en en låda med sand i utehagen som dom kan gräva i hur mycket dom vill, eller ligga i (om han har en sån).
Det är jätte uppskattat av min kanin :)
Annars brukar spån funka som toa material.
Sand är inte lämpligt till kaniner 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
# 5 Nej, sanden används inte som toalett. Där har de spån. (om nu frågan var riktad till mig)
Jaa okej det lät inte som något vidare bra köp jag gjorde till hans toalett, aja nu har jag iaf 25 kg sand 🙂
När mina kaniner går lösa utomhus kommer dom även in ibland (dörren står öppen) och använder snällt katternas sandlådor till sina behov. Det har dom alltså gått dit själva och gjort det, alltså inte jag som lärt dom. Det tycker jag funkar bra 😃
Fast i buren har dom spån.
Kom ihåg att du är bra
/Sofia
Ja okej, jag tog bort sanden och tog papperspellets i toaletten och nu går han på toa i sin toalett :)
Jag använder papperspellets till mina kaniner. Tycker det funkar bäst faktiskt. Som de tidigare kommentarerna så tycker jag inte heller att sand är lämpligt för kaninerna.
Lätt att få fel information och råd från djurbutiker eftersom att vissa av personalen där inte har särskilt bra kunskap om just kaniner tillexempel.
Vad bra att du iallafall har bytt tillbaka till papperspellets i din kanins toalett. 🙂
Xx Linda