Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 696 ggr
Zevzi
0

Smal!

Hej, har en kanin som är ganska smal trots han har tillgång till pellets och hö hela tiden, och får en bit banan varje morgon typ, han vägrar äta äpple morot eller någonting annat… Gräset har inte hunnit bli grönt här än. 

Så undrar om ni har något bra tips? på få honom lite tjockare?
man känner hans revben och ryggrad rätt mycket

Stinastygg
1

Ta kaninen till veterinär för en undersökning. Den kan ha någon sjukdom som gör det svårt att ta upp näring!

Fridaaaa
1

Banan är inte bra att ge varje dag, det ska man ge sällan, som godis.

Jag hade kollat så att kaninen ej har mask och om den inte har det hade jag kollat hos veterinär.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zevzi
0

#2 vad ska han annars äta när han vägrar äta något annat? 
Ser då inte ut att vara mask iallafall

Fridaaaa
1

#3 Pellets, bra grönsaker och hö.
Ibland kan man inte se om det är mask. Finns "masktest" på aptoteket, annars får man avmaska och se om det hjälper.

sfut
2

Åk till veterinär och kolla tänderna. Det är det första jag skulle kolla upp när en kanin inte vill äta under en längre tid. Kommer det mer plötsligt kan det vara förstoppning och det måste man göra något åt snabbt.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

fsigge
0

på de flesta däggdjur så känner man revben och ryggrad och kors väldigt tydligt. Man kan ofta tro att kaninen är undernärd när den är i normalvikt. Fettet lägger sig inte på de ställena.

Frida

RosarysKaniner
0

Gör som resterande säger och kolla så att inget är fel på henne. När min ena hona hade dåligt hull gav jag henne 1-2 msk solrosfrön blandat med fodret.

/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning

Zevzi
0

#5 han har inte dåliga tänder och han är ju på toa jätte ofta så förstoppad borde han ju inte vara?

Fridaaaa
2

#8 Man kan inte se kindtänderna själv.
Men eftersom han äter hö och pellets borde det inte vara något fel där. Men kan ju vara något med magen eller annat. Hade kollat upp det, och då kolla först så det ej är mask 🙂

Zevzi
0

#9 hade dock en kanin men jätte konstiga framtänder och hon hade jättesvårt att äta så de är typ de första jag tänker på då han inte vill äta  

Ger jag han en morot eller gurkbit så lämnar han dom så dom typ möglar(vi tar ju ut dom) men han vägrar äta dom.. men han älskar johannesbröd också men på sommaren brukar han få ganska mycke gräs, och han äter inte hö från djuraffären

Fridaaaa
0

#10 Ja kaniner som har svårt att äta har i regel problem med tänderna, antingen framtänderna eller kindtänderna.

Vad ger ni då för hö?

fsigge
0

det låter som kaninen har bettfell/tandproblem. Tycker verkligen du ska kolla upp det. Som många säger så är det ju väldigt svårt att se kindtänderna på kaninen. Om det har gått riktigt långt så kan tungan vara förstörd och kinderna p.g.a de vassa tänderna

Frida

Zevzi
0

#11 inte vet väl jag vad det är? han får då de enda djuraffären har men får vi hö från typen bonde eller nått äter han ihjäl sig och tycker det är jätte gott,och han har inte problem med att äta de heller

Fridaaaa
0

#13 Vilket vet du inte vad är förnågot?

Zevzi
0

#14  vad han får för hö?:o