Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 423 ggr
EEmiLL
0

Mindre aptit

Hejsan, 

För någon dag sen fick min kanin lite sämre aptit. Han äter mindre hö och maten i hans skål går inte år lika snabbt. Förut så hoppade han ut ur buren när det var dax för påfyllning av mat. Man märker även att det är lite mindre i toan. Det ända han är riktigt sugen på är maskrosblad och annat grönt, men jag känner att han måste äta hö. Fast då känns det som han svälter och inte få i sig tillräckligt. Har ni några tips? på hur man ska göra?

Det började med att han slutade äta helt och fick ont i magen typ. Sen kom han igång med att börja äta, men inte som vanligt. Kanske gav vi han för mycket grönt när han börja äta igen?

Han är drygt 6 år gammal.

Tack!

Beatrice_Love_Kaniner
1

Om kaninen har slutat att äta brukar det oftast vara ett sätt för en att tala om att något inte står rätt till. Ta in kaninen till en veterinär som får undersöka den! Kanske har den ont i magen? 

Hur mycket får han dagligen? Försök att minska frukt och grönt och bara ge honom ca 1 dl morgon och kväll (alltså pellets) och fri tillgång till hö. Hur mycket väger han?

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

EEmiLL
0

Jag vet ingen exakt vikt. Han är ganska så liten. Han är en fux hermelin. Han har alltid fri tillgång till hö och får varje kväll cirka 0,5 dl vitakraft emotion long hair.

Jag tror inte att han har ont i magen längre. Det känns som att det brukar märkas mer. Han brukar kura ihop sig när han har ont i magen har jag fått en känsla av. Nu ligger han utsträckt. Han gnager på grenar från äppleträd om man håller fram dom och han äter lite av dom. Han känns överlag ganska pigg. Men det känns som att han inte riktigt har sin vanliga aptit än. Han gick nyligen ner från sin stuga och åt lite hö och jag hoppas att han tillbaka i sin vanliga form och aptit snart. Det kommer nog snart tillbaka.

Mickis1994
0

Jag tycker det låter som om han kanske hade tillfälligt ont i magen men är mycket bättre nu med tanke på att han går och äter och ligg utsträckt istället för ihopkurad. Jag skulle hålla mig till hö, pellets och lite gott av det han gillar för att locka honom att äta lite. Ge inte något mer mycket socker bara då det kan göra att de får ont i magen.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar.