Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 706 ggr
[randi]1
0

sjuk kanin?

Jag har en dvärgkanin, som skall vara 1 år gammal. I dag har hon mest bara legat, ligger och blundar, dricker, men jag vet inte om hon äter. Vi diskuterade här hemma, att hon var lika stor när vi fick hem henne, som hon är idag 1 år senare. Hon skulle vara 3 månader, när jag köpte henne. Detta var inget som jag tänkte på förrän idag. Mina andra kaninungar, är ju betydligt mindre när de är tre månader (lantras, med belgisk jätte och fransk vädur i , samt mellerudskanin). Börjar misstänka att kaninen som jag köpte var betydligt äldre än vad säljaren ville medge. Kan det helt enkelt vara så, att hon är gammal? Jag vet att det låter konstigt, men som sagt, trodde att hon skulle bli större, vilket hon inte blev. 

Har givit henne pelletsfoder för kanin och marsvin, kan detta vara skälet? Jag vet att det kan vara svårt för er, men finns det något tips? på vad detta kan vara? Hon har ingen rinnande nos, eller ögon, inga andningsproblem. Hon ligger bara mest still, med halvslutna ögon, går omkring lite i buren, och hittar en ny liggplats. Hon är ej heller hård över magen. Detta tillståndet började i dag.

minaninar
0

Hon behöver väl inte vara gammal, även mkt unga kaniner kan få problem, speciellt mag-tarm händer lätt oavsett ålder.. Hon kanske var ganska färdigväxt? Alltså ett sådant här tillstånd gör att veterinärbesök är att rekommendera. Jag tänker att dagens problem kan vara magrelaterat. Frågan är när du är säker på att hon bajsade senast. Om du inte sett henne bajsa under dagen så är det viktigt att få henne att äta. Helst hö. Och dricka vatten. Men en o annan pellets kan man också ge, det kan behövas så hon orkar börja äta.. Ev. någon matsked ikväll? o sedan vetten imorgon bitti.

Veterinären kan säkert också hjälpa till att åldersbestämma. Vilket är svårt för oss att göra som inte ser henne live.🙂

Men ikväll koncentera på att få att äta lite hö o pellets. Skulle jag göra iaf.

Ellllliiiiis
0

Det är ingen fara så gör kaniner min kanin är 9 månader nu och han brukar ligga så! Som sagt det är inte bra att ge kaninen något annat! den lever bäst på hö och pellets sen måste man ju se till att byta vatten varje dag! Men ligger han bara så och varken äter eller vill vara ute och leka i ditt rum eller ute så måste du åka till en vetrinär!

[randi]1
0

Nu börjar det bli lite pinsamt. När jag köpte kaninen för ett år sedan, så sa säljaren att det var en hona. Har aldrig kollat, men i går kväll, när jag klippte klorna själv, och la den ner på ryggen, fick jag se att det var en hane🤔. Han får endast hö, och vatten får han flera gånger om dagen, han dricker en del. Morot fick han i går och den har han ätit. Han ser piggare ut, magen är helt mjuk, och ingen diarre.

elinyeaah
0

Kan hon vara förtstoppad?

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

minaninar
1

Verkar något vara fel så ska man ta till veterinärn. Det är svårt att säga. Vet inte hur stor vattenskål du har o hur mkt som ryms. Men en kanin som äter mest hö behöver nog en hel del.. Minns inte om du skrev ras osv, men en dvv kan lätt dricka en 3-5 dl o ev mer om det är riktigt varmt. Men det är klart mer än det kan tyda på något.

En sak att prova är att köpa ett smådjursvitamintillskott o ge. Eftersom du ej ger pellets så kan det vara en del som kaninen behöver men ej får. D vitamin t.ex. Se om han piggnar till. Och kanske behöver din kanin lite pellets. Morot är sött och inte det nyttigaste. Det är  också ensidigt närinsmässigt o ge en stor mängd. Hellre ge lite o dessutom ge andra grönsaker som är bra för kaniner i små mängder.

Men samtidigt jag tycker en besiktning hos veterinären o se att ingetärfel låter bra  Bra att söka en veterinär som är bra på exotiska smådjur o kanin o sådant..

[randi]1
0

Tack för era svar. Har varit hos veterinären, där det konstaterades att kaninen troligtvis var mellan 5-7 år. Kaninen dog hos veterinären, och de sa att han dog av ålderdom. Alltså blev jag lurad, genom att köpt kaninen som 3 månader för ett år sedan.

Vattenskålen var stor, och kaninerna har alltid färskt vatten i sina skålar. Detta tittas till flera gånger om dagen. Han hade även pellets, men som han inte ville äta av, utan det sista han ville ha var en morot. Men som sagt, han dog av ålder.

MissFake17
0

Usch hemskt att höra! :( han gör min älskling sällskap i himlen nu iaf

valorous.kid
0

#6 ja det är helt otroligt att folk kan göra så!!! lura folk sådär 😡

RIP sötnos