Vägrar lyssna!
Hej! Min kompis fick två kaniner i somras, två honor, renrasig lejonhuvad. Ja ler hur, dom var absolut inte renrasiga(för små för att va lejon och ett DVV ansikte), och var det honor? Nepp, två hanar. När dom nästan ett år gamla, en av dom försvann nyss och dom ansträngde sig inte alls för att hitta honom. Och ingen är någonsin med den ensamma kaninen… Och mamman säger att en kanin dör av sallad eller andra grönsaker, jag försöker förklara att dom kan äta grönsaker lite då och då. Och dom får obegränsat med pellets :/ jag sa till henne att dom ska ha ca 1/2 dl, så jag fyllde skålen med en alv. Men nästa dag när jag kom var den full igen!!! och ingen kan klippa deras klor så det var typ två-tre månader sen dom klipptes! Och det är nästintill omöjligt, han bits hela tiden eftersom han bara får sitta ensam hela tiden, jag är mer med kaninen än hans ägare! Mamman liksom lyssnar inte! Hur ska jag få henne att lyssna?
Jag hade anmält dem, om de vägrar lyssna. Bara att anmäla anonymt.
För det är synd om kaninen 😕
Förmodligen bits den pga att den inte mår bra av t.ex kosten och andra faktorer 😕
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 ja jag funderar faktiskt på det! 😕
#2 Förkaninens skull 🙂
Men inget av det de gör är väl olagligt precis. Eller har jag fel? Att inte vara med kaninen så mycket och att ge den en dålig kost är ju inget som bryter mot lagen, även om det verkligen inte är något bra sätt att ta hand om sin kanin! Så frågan är om en anmälan hjälper. Det du kan göra är väl att fortsätta förklara för dem vad de kan göra bättre. Ett tips? är att inte bara säga "ni ger honom för mycket pellets", utan även förklara varför det inte är bra att ge honom för mycket pellets, så att de får förståelse för det. Har kaninen ordentligt med hö? Förklara hur viktigt det är att kaninen äter det mest, att pellets bara är något man ska komplettera med. Lycka till!
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
#4 han har tillgång till Hö men dom byter det aldrig och det är en stor hög så den tar typ aldrig slut och höet bli smutsigt efter ett tag. Jag försöker förklara med det funkar inte! XO
#4 självklart tycker jag det är värt att anmäla. Misskötsel anser jag ska anmälas och det låter som att de gör det: felaktig kost förutom höet men det är istället skitigt, för långa klor mm. När jag läser texten, låter det som att kaninen inte mår så bra, men det är så jag tolkar det iallafall….
Jag har haft nästan samma problem med en kompis. Hon ger sina kaniner fri tillgång till gnagarblandning och de har nästan aldrig hö. Dessutom är jag 99,9% säker på att det är en hona och en hane som bor i samma bur. De är syskon. Och nätet sitter inte fast helt i buren så de kan skära sig på det. Vet inte heller vad jag ska göra. Har de en stor bur? :O
Jag tycker också man kan anmäla för misskötsel. Det finns ju mjuka metoder att länsstyrelsen kommer med rekommendationer om vad de måste ändra osv.
Det kan ju få dem att inse att de behöver veta mer.
Låter som kaninen skulle behöva kastreras. Och att han skulle behöva få vara utanför sin bur några timmar. Han låter ensam o fett uttråkad. Och få klorna klippta. Det går ju att få i djuraffärer o hos veterinärer i närheten och kostar under hundralappen..eller strax därkring.
Roslagstulls djurklinik har pdf man kan ladda ner om kaninskötsel som är rätt ok. En bra början iaf.
Tyvärr är det många som övergöder för att slippa andra beteendestörningar som har med uttråkning och ensamhet att göra. Tex gallerbitande. Men hö är ett bättre medel mot uttråkning i så fall - o betydligt mindre pellets - om tänderna fungerar efter den diet han fått..
synd om honom han kan ju inte alls må bra lilla gubben då 😕tur att du bryr dej om han🙂 och din mamma måste ju se att kanin inte mår bra😭 tycker du ska anmäla henne faktiskt eller säga till henne ordentligt hoppas hon förstår snart att hon gör jätte fel 😢
Hade jag varit du hade jag köp en faktabok om kaniner och slängt framför näsan på dem ;) fråga dem ifall de verkligen vill ha sina kaniner eller ifall de bara har dem för att. Det låter ju inte som att de får ut så mucket av kaninen om de inte gör något rätt?
http://pillasddv.weebly.com/
#10 Bättre att skriva ut några sidor från nätet.
De flesta faktaböcker om kaniner för barn etc. är oftast skräp.
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
#6 Jag håller med dig om att kaninen inte verkar må bra, det jag menade var att jag undrar hur mycket det hjälper att anmäla det. För det är tyvärr stor skillnad att ta hand om kaninen på ett lagligt sätt och på ett bra sätt. Och det enda som länsstyrelsen (för det är de som sköter sådant va?) kan göra är att se till att kaninen sköts på ett lagligt sätt. Och att ge för mycket pellets är inte olagligt. Dock kanske de kan göra någonting åt att höet är smutsigt, men kaninen kommer troligen inte äta av det ändå eftersom att den får annat som är godare (pellets). Finns även stor risk att kindtänderna är för långa redan, men det kollar ju inte länsstyrelsen. Klorna kanske de kan kräva att de ska klippas, och det skulle ju ändå vara bra.
Kram Elsa
#9 Det är inte Ts eller TS mamma det handlar om.
#12 Men att inte klippa klorna bland annat är ju inte bra, det kan sluta riktigt illa 😮 Och eftersom de ej lyssnar, kan kaninen få allvarliga problem, då är det bättre att anmäla till länsstyrelsen tycker jag och hppas på att de bättrar sig, tycker jag i allafall 🙂
#13 Nej, det är klart att det inte är bra, och där skulle väl länsstyrelsen kanske kunna göra någon skillnad.
Kram Elsa
#14 Ja precis, så jag tror att det är bra, kanske en väckaklocka för dem, om länsstyrelsen kommer dit 🙂
Jag instämmer med föregående talare, även om Länsstyrelsen inte kan göra så mycket mer än att ge dem rekommendationer så borde det göra dem mer alerta på läget, inse allvaret.
Anmäla kan man göra anonymt, och du behöver inte få några följder av det TS. En kanin som senare kommer besväras av för långa klor, övervikt och blir människoskygg är ingen lycklig kanin ;/
Håller med dig nummer 16
Hade anmält