Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1549 ggr
Pinglan00
0

Tovor och Päls

Hejsan, min lillebror som är runt 9 hade en kanin som han nästan vanvårdade då han aldrig tog ut den ur buren eller rensade den. Kaninen fick knappt mat och vatten. Nu har jag och min äldre bror fått vårdnad på den och jag har ett par frågor då kaninen är riktigt långhårig och aldrig blivit kammad om inte någon av oss äldre tagit ut han.

Kaninen har en slät fin rygg och mjuk, men vid halsen och rumpan är det tovor ända in till huden. Att klippa med en sax går knappt då tovorna är så tjocka. Ser ut som tyg när man lyckas klippa i dem. Jag är väldigt rädd att jag kommer skada kaninen och sådant om jag klipper för mycket och kamma går knappt. Kaninen har heller inga klippta klor så hur klipper man dem? Men jag har mest problem med pälsen. Där det fastnat massa skit under svansen (bajs). Och under tassarna.

simskakan.blogg.se

En blogg om TS4

sfut
0

Jag tycker ni ska ta den till en veterinär eller liknande som kan klippa ner den med maskin och hjälpa er/visa hur man klipper klorna. Det är väldigt svårt att klippa ner såna tovor själv, huden ryker gärna med..

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Beatrice_Love_Kaniner
0

Jag skulle för det första ta ett ordentligt snack med din lillebror om jag vore du, det där kan man anmäla för. 😡

Jag skulle ha gjort kaninen till en inne kanin om den inte reda är det oh sedan rakat bort pälsen. Raka bort allt förutom ansikte och tassar och borsta pälsen så fort det växer ut ny men kom ihåg att det blir för kallt för en rakad kanin att bo ute

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

Pinglan00
0

2# Kaninen är en ute kanin och får inte komma in då en av de äldre i huset är allergiska. Vi har haft rejäla snack med han men han lyssnar inte.

1# Jag vet inte så om mina föräldrar vill ta med den in där. Men jag kan ju fråga.

simskakan.blogg.se

En blogg om TS4

sfut
1

#2 en rakad kanin kan bo ute om den har ordentligt med halm att boa in sig i. Man behöver ju inte klippa pälsen hela vägen ner till skinnet. #3 Det är dina föräldrars fel att kaninen ser ut som den gör och därför deras ansvar att se till att den får vård. Du får vara på dem.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

spacesheep
2

Jag tycker precis som #1 att ni borde gå till en veterinär. Inte bara för att få kaninen klippt, utan då kan denne kolla på klor, tänder osv för att se att kaninen inte fått större problem av vanvården. Din bror borde aldrig mer få ha djur om han inte ens kan ta hand om en kanin. Varför lät ni det pågå ens? 😕

BeccaTilda
1

Hur kunde ni låta detta hända då? Du din andre bror och dina föräldrar?? En 9 åring kan ju inte ha hela ansvaret för ett liv??

Frosstis
3

Usch stackars kanin :( angående klorna, klipp lite och ofta. En gång i veckan, klipp lite. Då kommer pulpan att dra sig tillbaka, och fortsätter du klippa lite hela tiden så kommer dom få normal längd och sedan kan du klippa vid behov.

Angående tovorna, har du bild? Jag skulle iallfall försöka klippa så mycket det går även om det fortfarande är tovor kvar längst in. Det kommer ju växa ut nytt hår, och då måste väl tovorna växa med och utåt? Då kan man klippa av dom. Aldrig hänt mig så jag vet inte, bara en teori!

Och vid rumpan, om du kan så lägg kaninen på rygg och klipp bort håret där så gott det går. 

förstår inte hur det kan vara så olika på barn.. min lillebror hade kunnat ta hand om min hamster när han var 6 år, men jag låter honom inte ens göra det nu, 9 år. Fastän han är bra med dom och skulle aldrig skada dem, han tycker det är jätteroligt med djur. det tyckte jag också när jag var liten. Det är verkligen olika på barn.. tycker föräldrar ska lära barn vid tidig ålder att lära sig att respektera djur och ta hand om dem. OT nu hehe förlåt

Pinglan00
0

Vi barn (jag och min äldre bror samt de andra äldre) klagade mycket och gjorde allt. Jag fick knappt ta ut kaninen ur dens bur. Jag har försökt med vetrinär. Men enligt dem så kan man ta klorna som #7 säger. Vi skulle försöka bada kaninen. Och sen ska jag kamma den varje dag. Nu har hälften av tovorna gått väck.

simskakan.blogg.se

En blogg om TS4