Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 934 ggr
AngoStar
0

Två hanar ihop?

Hej :) Jag har ju en kaninhane och jag tkr att han borde få en kompis för att han verkar ha så tråkigt hela dagarna :)  Och jag har läst att det inte ska gå med hane & hane?. Men att det ska gå bra med kastrerad hane och en hona. Och min hane är inte kastrerad och vi har inte råd att kastrera, så tkr ni att det är värt det att testa hane och hane? Tror ni att det skulle funka om hanarna hade typ "samma egenskaper"? Tacksam för svar! :)

//Elina ♥

Alvirpo
1

Hane och hane funkar sällan, möjligtvis om dem är syskon och dem bott ihop sen födseln och dem kastreras så fort dem blivit könsmogna, men risken är ändå rätt stor att dem ska bråka. Finns vissa som har/har haft två hanar ihop, men det är ändå sällan det  funkar.

Jag skulle ha samlat tills jag kunde kastrera och sedan köpt en hona till sällskap:)

farvendal
0

Att sätta ihop två hanar som inte känner varandra är en stor risk tycker jag… så jag tycker du ska göra som #1 säger :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fridaaaa
0

2 hanar ihop är inte att rekommendera. Inte ens kastrerade.
Kan fungera men är sällan även då, även fast då kanske är syskon är uppväxta tsm då man måste sära på dem innan kastrering ändå, när de blir könsmogna från ca 12 veckors ålder och uppåt.

Så ska du ha bursällskap till honom, måste du kastrera honom, och ha hona som sällskap. Finns inga andra alternativ tyvärr.

Kastrering för hankanin ligger ca mellan 500-800 kr 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AngoStar
0

Ok, tack för svar iaf! 🙂

//Elina ♥