Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3053 ggr
Sweetienin
0

Kaninungar 2010

Ja, det är såhär att jag satt och tänkte i gårkväll, att det verkar vara väldigt många som ska ta kullar på sina kaniner i år :) Och väldigt många som vill se bilder på kaninungar. Speciellt jag Oskyldig

Så då kom jag på idén att göra en tråd om ALLAS kaninkullar i år (2010)

Alltså, man får skriva vad som helst om sina kaninungar.
Typ om man har planerat en kull så kan man beskriva vad man har tänkt med kullen, man kan skriva sina tankar och funderingar kring dräktigheten, parningen och om ungarna. Men kan lägga in bilder och information om föräldrarna. MASSA bilder på kaninungarna, och så kan man fråga frågor eller bara titta på andras bilder och läsa andras texter.
Jag tänkte liksom att det vore kul sen i slutet av året om man kan kolla tillbaka på allas kullar istället för att behöva leta bland alla trådar och söka och hålla på.

Hoppas ni lägger in massa kullplaneringar, texter, frågor och framförallt BILDER! :D
Man kan även skriva andra saker om sin uppfödning, typ om man behöver komma på ett bra namn eller så… :)

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

Sweetienin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, då börjar väl jag då :)

Min hona Silja fick den 1 februari 7 stycken bebisar.
I början var jag jätte orolig. Trodde att allt skulle gå fel. Men nu har jag lugnat ner mig och litar på att Silja gör sitt jobb.

Den fjärde dagen hittade vi en unge i boet som var jätte mycket mindre än de andra. Helt benig var den.
Vi försökte stödmata den, men det hjälpte inte. Sedan försökte vi lägga Silja på rygg och låta den äta av hennes spenar. Vi trodde det hade gått bra. Så efter 3 minuter la vi ner ungen i boet igen. Sen skulle vi ge den mat igen lite senare på kvällen. När min syster tog upp den ur boet bet den sig fast i hennes finger, och skrek högt av hunger. Vi försökte ge den siljas spene, men den orkade inte ens lyfta huvudet för att äta. Vi försökte ge den kattmjölksersättning, men det gick inte heller.
Så tillslut var jag tvungen att ta beslutet att låta den vandra vidare till kaninhimlen och slippa lida. Min brors kompis fick bryta nacken av den. Det kändes hemskt i början, men nu vet jag att det var det bästa jag kunde göra för den lille. Den mådde verkligen inte bra!

Men dom andra 6 kaninungarna lever och är riktigt runda om sina söta små magar :)
Här kommer en bild <3

Kram Johanna

Wings2Fly
0

Vilken bra och rolig idé! Kommer väl kunna bli en lite rörig tråd men nog inte lika rörigt som 10 olika att hålla koll på. Har själv planerat en min första kull nu till våren och kan knappt vänta (fråga bara någon på min skola så kan dem bekräfta detta) och när kullen kommer kan ni räkna med bilder.

Söta kaninungar förresten =)

Sweetienin
0

#2 Ja, men det gör inget om det blir rörigt, som du säger så blir det mycket mindre rörigt än jätte många trådar att hålla reda på :) Även om folk självklart får skriva egna trådar också :)

Vad roligt med din första kull!
Jag är likadan, alla i min klass är nog rätt trötta på mitt kaninprat nu, och speciellt när det handlar om kaninungarna ;)
Jag längtar tills jag får se bilder!
Tackar, ska hälsa det till dem :)

Kram Johanna

[vretenskaniner]
0

Vi har en kull på 2 st dvv. Den viltgula honan behåller vi, medans hanen är till salu. :) Födda 18 januari.

Wimsan väntar ungar med Mio, så då förväntas vitblåögda lejonhuvade dvärgävudrar. Och idag, parades även Popsie med Sasha. Lejonhuvade kaniner kommer det bli, wienerteckande.

Vill även säga att alla ungar kommer säljas med H-bevis!
www.dragongarden.weebly,com

Saphir
0

Jag kan kanske ev. tar en kull till sommaren om jag får in en passande hona till mina 2 hanar ^^
Skulle verkligen vilja ta en kull på lille Paddington i sommar :P Är jättespännd över detta x)

Bild Tagen av Karin Jansson Granlundas kaniner

Husberg
0

Jag har min kull mellan Ida och Frihetens Dayo. Eftersom det inte kom några ungar efter parningen med Nonstop's Manzano och jag inte har möjlighet att åka ner till skåne så har jag nu hittat en ny hane. Mer om kullen kan du läsa här.

Linnet
0

Jag kommer att para alla mina 9 honor under våren, det blir lejonhuvad dvärgvädur och vanlig dvärgvädur i massor av olika färger, även vit blåögd och wienertecknad.

Hemsida: notvikensdjur

hjartelyckanskaniner
0

Jag väntar en kull mellan Millenium's Chokladsufflé och Midgårdsolens Balder.

Detta kommer vara en hoppkull, så de säljs endast till hoppning.

Nu är Suffi i dag 12. Ingen stor skillnad på henne men hon har bökat lite i halmen. Hon har lagt in all halm och hö under huset så hon själv inte kan vara under huset=P

Suffi är Mad.brokad och Babbe är Japantecknad. Så det kan bli Japan, mad och viltgul. Ev några färger till.

Till sommaren så planerar jag att para Tosca med en fin hane. Antingen ifrån Gbg eller Danmark.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[BellaO]
0

En planerad kull än så länge;)

Ska para Zig Zag med Timmy (Lånar Timmy från Vretenskaniner:])

Parning: Början av mars

Green Day kullen
Ras: VädurskorsningE: Timmy viltgul/japantecknadU: Zig Zag blå/vit japanbrokadParning: Början på mars
Nedkomst: Början av AprilLeveransklara: Början på juniFörvänade färger: kmr;)

Ungarna kommer nog bli bra hoppkaniner^^

Mer info gå in på min hemsida, och klicka på uppfödningen och sen planerade kullar;]?

Sweetienin
0

Vad roligt att så många har svarat! :)
Jag längtar tills jag får se bilder på alla era bebisar och på föräldrakaninerna ^^

Min Silja är lite rolig nu när hon har ungar. För varja dag när jag kommer hem från skolan så har hon bärt in allt halm och hö i nästan hela buren till bolådan, så då måste jag plocka ut det, annars känns det som om ungarna inte kommer kunna andas, och så vill jag ju inte att Silja ska glida på burgolvet ^^

Kram Johanna

lydds
0

Ska para dessa två sötnosar!

Triffis <3 Limholens Flying Fire

Paras: I slutet på Februari, exakt datum kommer senare.
Förväntade färger: Svart, brun zobel, blå zobel och ev rysst.

Läs mer om kullen på min hemsida! (:

Elina.
0

Har för tillfället några kullar och har förhoppningsvis en del på kommande.
Denna månad väntas det födas kullar med holländare i färgerna svart, blå, japantecknad blå-gul, japantecknad gul-svart samt mot slutet av månaden förhoppningsvis en kull i färgen madagaskar. Första hermelinkullen anländer enligt planerna i mars eller april. 

På bilden är en av ungarna som föddes igår, en japantecknad gul-svart holländare.

LinneaJohaanson
0

tänkte bara fylla i och säga att Timmy tillhör Dragongårdens kaninuppfödning :) Kommer nog bli en fin kull :D

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

pigelina
0

Kan komma ungar när somhälst här;)
Får hoppas att Tequila värkligen är dräktig^^

Sen så ska jag ju para Sötis med Amiral, där blir det olika zoblar.
och Aska med Killen, där ka det bli japantecknat och svart med wienertecknat:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[BellaO]
0

#13 ja, missade det, trodde jag skrev det;) Men det står iaf på hemsidan(a)

Sweetienin
0

#12 Vad ljus din japan gul/svarta hollisbebis är mot mina när dom var en dag gamla ^^
Men gud vad söt! :)
Vad roligt att det blir så många bebisar i år! :D

Kram Johanna

Fatma
0

Jag ska para mina lejonhuvade kaniner i mars(inte bestämt datum än). Den blivande mamman är madagaskar och den blivande pappan är brun zobel.

Det jag vet kan komma är brun zobel och svart.

Mer info finner ni på hemsidan: www.nastansjonskaniner.webs.com

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

Elina.
0

#16: Jo, i vissa kullar ser man knappt skillnad mellan gula och vita fält när dom är nyfödda. Idag däremot (när dom e 1 dygn) synns teckningen mycket bättre.

lomsen
0

Ska göra en kullkaninblogg på mina men har ej hunnit än men ungefär såhär har jag tänkt mig:

Vitsippa + Filip parade 1a gången 23 jan bf 20-24 feb  väntat: lejonhuvblandning då föräldrarna har lejonhuvad kanin som pappa.

Sammet + Fox paras 1a gången slutet av feb bf slutet mars  väntat: rexblandat då Sammet är en ren rex och Fox en dvv med rexpäls

Sofi + Filur paras ev mars bf april,  deras tredje gemensamma kull, blir mycket fina ungar blandn. med mest dvv. små!

Wendy + Fox paras 1 a gången slutet april bf slutet maj väntat: rexblandning, fina ungar av mycket fina snälla föräldrar (Wendy har rexmamma)

finns i JämtlandSkrattande

hjartelyckanskaniner
0

#8 Tillägger att man känner små, små kulor i Suffis mage som sparkar för fullt. Dag 14 nu och man ser att hon är väldigt tjock. Magen går ut på båda sidorna och hon är inte så långt kommen i dräktigheten.

Hon äter knappt, isåfall godis och hö och dricker riktigt mycket med vatten. Hon är ännu mer tillbakadragen än vad hon var innan hon parades. Man kan knappt öppna buren utan att hon sticker iväg och gömmer sig bredvis huset. Hon attackerar matskålen men efter några bitar så går hon ifrån och äter hö. Detta är INTE likt Suffi. Suffi är väldigt matglad och äter hellre pellets än hö, dricker ca 2-3 cm av vattnet i vattenkoppen.

Hon brukar gilla att ligga på rygg, men nu tycker hon att det är obekvämt och vill mest upp i buren igen.

Tror det blir stora ungar eller många ungar eftersom hon är så stor som hon är nu. Hon brukar annars vara ganska så slank. Inte som en hare, men som en slank vädurskorsning. Nu så är hon ca 25-30 cm runt magen.

Foto: Emma Malmqvist, Skanörs Kaniner

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

LinneaJohaanson
0

Snart får ja hem mina honor!
Så mina parningar hemma kommer se ut något sånt här:
Melody "Millie" Lejonhuvaddvärgvädur, japanwiener bö + Jetaime´s Mio Vitblåögd Lejonhuvaddvärgvädur - Paras någon vecka efter Millie kommit hit!

Färjbackens Indra Teddyvädur, havanna (dold wiener ) + Färjbackens Willow Teddyvädur, havannawiener bö - Paras i slutet av Juni

Blåzippans Skorpan Dvärgvädur, Chinchilla wiener bö + Wiggo Dvärgvädur, Vitbö - Paras i slutet av Juli

Blåzippans? Dvärgvädur, Vitrödögd + Putte Dvärgvädur, Brunzobelsiames - Paras i slutet av juli

Kan bli ändringar men det är så jag tänkt nu :)

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Denna kommentar har tagits bort.
Inlägget är låst för nya kommentarer