Konstigt beteende
Innan idag så kelade jag med min kanin och sen släppte jag ner honom i buren igen och då så sprang han fram och tillbaka vid gallret där jag satt och "surrade" som jag läste här att dom gör om dom tycker om en och vill ha uppmärksamhet. Så jag öppnade buren igen och började klappa honom och tänkte ta upp honom med då så "klamrade" han sig typ fast på min arm och sen släppte och då märkte jag också att han hade kissat på mig. Så klart jag blev rädd eftersom jag aldrig sätt det här beteendet innan och sen blev orolig att det skulle vara något konstigt med honom. Trodde först att det kunde vara ett ep anfall. Men sen var han lite konstig efteråt, ryckte lite och så. Satt kvar en stund för att se om det hände något mer med honom. Gav honom pellets med det ville han inte ha så gick och hämtade maskrosblad och det åt han och sen började han även äta av pelletsen.
Vad kan detta vara? Och behöver jag vara orolig för att det ska hända igen. ?
Haha, är jag helt ute och cyklar, eller kan det vara så att din kanin har lite vårkänslor? ;P
Håller med #1, låter som vårkänslor c:
Håller med ovanstående =)
Det är helt klart vårkänslor! 😉
Så han är kastrerad.. Jag visste inte att hanar fortfarande försöker para sig mot saker när de är kastrerade. Men icke-kastrerade hanar håller på med det ganska ofta på våren-sommaren. Jag har som sagt ingen erfarenhet av kastrerade hanar i det här fallet, så jag vet inte om han kanske fortsätter.
Det finns typ inget mer att göra än att bara säga till honom och puffa/flytta bort honom.
Ja det var garanterat så att din arm fick lite manlig uppvaktning, och det som hamnade på din arm var inte kiss om man säger så ;)
Ljustadalens kaningård
Blir så trött på min hane som nästan alltid gör så ;) Han får dock inte hålla på så utan jag säger ifrån och puttar bort honom :) Som ovanstående säger, det var definitivt inte kiss xD
men kan en kastrat verkl klämma fram spermier ( om inte nykastrerad då), testiklarna finns ju ej kvar ? (där ju spermierna tillverkas)..🤔