Strö i hela lekstugan?
Detta året kommer jag ha en fransk vädur, och de är ju så tunga i kroppen så de får väl lätt sår på fötterna?
Och som några kanske vet har jag kaninerna i min lekstuga med en liten bur på knappt 100x50 där jag har hö, vatten och toalett. Med strö i då alltså, men det blir ju lite strö bara? Tycker ni jag ska ha strö i hela lekstugan då för att förhindra sår? Jag skulle absolut kunna fixa det, och typ ha crocs eller flipflops att gå med där inne (bara där inne, inte de skor jag går med på gräset ex).
Det underlättar ju såklart om jag bara har strö i buren, men jag vill absolut inte orsaka smärta för "lilla" ninen.
Så, strö i hela lekstugan eller strö i buren? Buren står ju såklart öppen hela tiden.
Såhär stor är lekstugan, tänk bort höpåsen+strösäcken+gräsklipparen :)

Nej inte behöver du ha strö i lekstugan räcker att ha i buren, en frigående kanin har ju bara strö i in bur, det här blir ju ungefär samma sak. Kaniner får inte sår för att man inte har strö, om det var så du tänkte, tänk dig vildkaniner. Strö har man ju egentligen bara för att det ska suga upp kiss och det räcker ju att man har det i kisslådan så kan man ha halm eller annat i resten av buren.
#1 Fast jag har för mig att kaniner får trycksår om man inte har något spån underlag. Vildkaninen går ju på mjuk jord och gräs hela tiden, en inne kanin går på hårt golv, så det är stor skillnad ;)
#2 fast den kan ju hoppa in och ut i sin bur + att den har lite mysiga mattor att ligga på 😉
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
#3 ja asolut! Nu var det inte TS "problem" jag syftade på utan mer att Linnet sa att det inte var för att man inte hade något strö som kaninen fick trycksår. För det är ju oftast därför dem får sår 😉
jaha, ok 🙂 #4

#4 Många kaniner är frigående, dvs får gå fritt i lägenheten, dom går ju aldrig på når strö. Har aldrig hört att dom skulle få sår.
#6 Det finns en tråd om det nu som heter "Kala tassar" här om en kanin som råkat ut för det. Det är speciellt rexar och tyngre kaniner som får problem med det.
Vad kul att du ska få hem en fransis! Ser jag fram emot att följa i sommar!! :D
Jag tror att det är väldigt individuellt om kaninerna får sår av avsaknaden av strö. Som #7 säger är nog vissa raser mer utsatta. Min Mello - lejonhuvad har varit frigående i över 1½ år, inomhus i lägenhet. Hans tassar är i perfekt skick, men jag märker ju av att han helst går på mattor, filtar eller andra mjuka saker. Jag skulle tro att kaninen kommer klara sig galant utan strö i stugan, särskilt om h*n har mattor. :)

#7 Men man kan ju ha annat på golvet, mattor eller annat som är lite mjukare, som TS redan har enligt bilden, spån känns ju inte alls bra nånstans egentligen utom då i toalettlådan.
Ja okej :) Jag tänkte eftersom en fransk vädur är ju så tung, så jag vill ju ha det mjukt. Liksom dvärgvädurar och sådana raser får ju inte trycksår, eller det är ovanligt.
#8 Ja det ska bli jättekul! Speciellt jag som är fast vid stora kaniner ^^ Små pluttisar är inget för mig hehe :P
#10 det är inget fel på spån, det är mjuk beroende på hur mycket man har, jag skulle ha spån men bara en liten bit efter buren, det kanske blåser ut om du har det nära dörren
#12 Alltså jag väljer mellan att ha spån i buren, eller att ha spån i hela lekstugan. Inget "en bit utanför buren", för då kommer det ändå spridas runt hela stugan.
#10 Jag har spån plus halm (halm på viss del av "buren) till våran jättekanin, ca 5 kvm. Fungerar kanonbra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kan du inte köpa en större matta, typ en sådan man brukar ha på balkongerna? Fast det kanske inte blir tillräckligt mjukt?
http://pillasddv.weebly.com/
#0 Spån i hela stugan eller heltäckningsmatta.
#15-#16 Hmm, jag får nog inte köpa en matta av mina päron men jag kan ju ta strö då :)
tycker heltäckningsmatta är bättre. Hade en lekstuga och där hade vi en heltäcknings matta och toalett i varje hörn som var spån i. Då blev det inte lika stökigt
Frida
#18 jag har ju fortfarande inte möjlighet att köpa heltäckningsmatta.
#19 I längden hade du nog tjänat på det :P
Jaja
#11 Haha ja det är mysigt med stora kaniner! Nemo här hemma är ju väldigt liten om man gemför med andra dvv:ar. Han försvinner under än när man myser med honom på golvet. ^^ En liten fis han. ;)
#22 I know the feeling, Bella jag hade förra året var också superliten och tanig ^^ Fast en riktig myspropp. Hon var till och med mindre än din kanin ^^ (och förresten så heter hennes pappa också Nemo och är en madagaskar dvv xDD)
#23 Oj! Ja då måste hon varit liten. ^^ Haha vad kul! :D
Idag storstädade jag hela lekstugan, och så här blev det :) Har bara strö i buren, och mattor. Ska se om jag hittar fler mattor här hemma, annars får jag se hur det funkar. Det ända som fattas nu är hö och vatten, som jag köper imorgon :)
Imorgon hämtar vi lille bebsen :D Ska verkligen bli såå kul. Lyckades övertala mamma idag, så det blev väl lite impulsivt att hämta honom imorgon men det kommer bli jättebra! :D♥
#25 JIPPI! 😃
Yiihooo! Hur ser den lilla tjejen ut då?
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
#27 Det är en kille hehe :P
Lånar en bild av dom! Deras faceboksida: https://www.facebook.com/Mandyskaniner
#28 ojdå 😊
Vad söt "liten" kille!
#20 Ja han är verkligen jättesöt och fin! Jag ÄLSKAR stora kaniner ^^ Han ska vara jättesnäll och kunna gå lös på gräsmattan och allting, me like :) :) Ior förra året skulle jag ALDRIG släppa ut på gräset förutom i hagen. Men Bella sprang runt lös, det var jätteroligt!
Så detta kommer bli så bra. Hoppas vi kan åka på morgonen så att vi hinner mysa lite på kvällen iallafall när han fått vara i fred i lilla stugan och fått boa in sig :D♥
Låter mysigt ❤️