Ont i magen
Min 9 månader gamla Molly har ont i magen idag . Jag hör hur det låter i tarmarna på henne och hon är trött.
Har tagit bort pellets så hon bara har hö, men just nu vill hon inte äta utan ligger mest. försökte ge henne en droppe utav Miniform.
Har ni några andra tips? ?
Vad gör jag ? Väntar ut det eller ringer veterinär ?
Tack på förhand
Ringer veterinären såklart. Bättre en gång för mycket än en gång för lite.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Hej!
Nu är det många år sedan jag hade kaniner men jag har själv varit med om att dom blivit förstoppade. Vilket det låter som att din kanin skulle kunna vara. Det viktiga är att agera snabbt. Om dom slutar äta så slutar tarmarna fungera och kaniner blir väldigt snabbt svårt sjuka och avlider av stopp i tarmarna.
Det veterinären sa åt oss var att tvångsmata vår kanin tills tarmarna kom igång igen. Så vi köpte morotspuré (barnmatsburk) och med hjälp av en spruta tvingade vi i henne mat tills hon började bajsa igen. Sen var hon bra. Men, prova inte utan att ha konsulterat en veterinär. Vår lilla vän hade hunnit bli uttorkad också (det går fort) så hon fick vätska insprutat subkutant. Det såg ganska roligt ut innan kroppen absorberat vattnet, en vattenbubbla som gled runt =).
Men ring snabbt eftersom hon slutat äta. Lycka till.
veterinären gav rådet att massera magen och ge en tesked matolja. Ta bort allt utan Hö och vatten. Se till att hon rör på sig
Hoppas det ger med sig nu