Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1189 ggr
Minirut
0

Svarta klor

Jag hämtade hem min förra kanin i söndags, tjejen jag sålde henne till hade tröttnat på henne och påstod sig inte ha tid med henne. I alla fall, Zelma har svarta klor och dessa klor verkar inte ha blivit klippta på väldigt länge!! Jag har aldrig haft några problem med mina kaniners pulpor då jag jag aldrig låter klorna bli långa. Men jag har hört att ifall klorna inte klipps så blir pulpan större? Stämmer det? Och  i sådana fall, hur ska jag veta var pulpan är?! Jag hade aldrig detta problemet innan då hon slet ner sina framklor ganska bra när hon var ute och grävde, jag behövde bara toppa dem lite. Baktassarna har lite ljusare klor så i rätt ljus kan jag skymta pulpan men framtassarnas är kolsvarta!

http://pillasddv.weebly.com/

[Luppa]
1

Man får kolla vart klorna smalnar av, delen där pulpan är är ju lite tjockare. Klipp försiktigt, en bit i taget.

Minirut
1

#1 det har jag inte tänkt på ;) Försiktig ska jag vara, tänker dock vänta tills jag har ett blod stoppande medel hemma, känns säkrast ;)

http://pillasddv.weebly.com/

Stinastygg
0

stop hemo blodstillande vadd tycker jag är väldigt bra och enkelt att använda.

Med en vass klotång klippa lite lite i taget tills man ser pulpan skymta i mitten….

Frosstis
3

Pulpan drar sig tillbaka hela tiden :) Så om du klipper lite och ofta kommer det ordna sig till slut :)

KaterinaPetrova
0

Ja, om man inte klipper klorna växer pulpan med klon. I väldigt allvarliga fall har man fått klippa lite i pulpan. Pulpan krymper och drar sig tillbaka när blodet tömts. Min hund fick klippa någon av sina klor för ett par år sen hos vetten, de passade på när han ändå var sövd. Hänt flera gånger att jag råkat klippa kaninen och hunden i pulpan, visst rycker de till och det gör ont i början men det verkar gå över ett snabbt.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Suskiv
0

Du kan lysa med en ficklampa på klon så ser du vart pulpan är.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

tlover
0

man kan också ta och klippa klorna en solig dag funkar också bra

l'm back