Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 9912 ggr
Rero
2

Är cuni Complete ett bra kanin foder ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja rubriken säger ALLT , Är Cuni Complete ett bra kanin foder ?

[Wera]
1

Aldrig hört talas om det fodret.
Vilka värden har det?

Rero
0

Vet inte, men dom i djuraffären sa att den slipade både ner tänderna typ och gav dom energi till hjärta och lungor och typ  mättade :P

Rero
0

juste glömde säga att det typ är nytt :P

Vemsan
0

har inte hört talas om dedär fodret . men vad står de att de innehåller å sånt ?

Hälsningar Vemsan

[miiickkiis]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder det. Dom sa att det var bra. och min kanin älskar det :) (hon fick det när hon bodde i djuraffären)

Tina-lin
0

Kolla på påsen vad värderna är och skriv det i tråden så är det lättare att svara på din fråga :)

Man ska inte lita på djuraffärer, de vet oftast inte alls vad som är bra eller ej men de ger gärna tips? på produkter som de har för att tjäna pengar.

steelskaniner
1

Det där är ett ganska gammalt foder. Det har alltid funnits i kiruna. Jag kan inte vad det innehåller utantil men kommer ihåg att det var ganska bra och kaninerna älskade det MEN.. SVINDYRT! en liten påse som en liten påse lottie ungefär kostade 160 kr :S

[miiickkiis]
0

#7 här kostar en  påse ca. *6:- :oo
(jag tror det var 26, eller typ 30-46)

steelskaniner
0

Oj då.. Det är mkt dyrare i kiruna :/

Eidesdotter
1

Jag använder det och tycker det verkar bra. Ger hälften Cuni och hälften av en "namnlös" pellets från min zoobutik. (Har innehållsförteckning dock, och gillar värdena i det)

Cuni är verkligen dyrt, men jag ger mycket lite pellets, mer som godis än foder, så det funkar för mig ändå.

thexclub
0

Har använt Cuni tidigare, tyckte att det var bra.

the vanity, it becomes insanity

GabbiS87
0

Jag använder det, mina kaniner älskar det!

Men jag har också tänkt på att det är dyrt, däremot har jag aldrig jämfört det med något annat foder…

#11 Vad har du för foder nu? Något som är likvärdigt med Cuni eller?

Vad är det för värden man ska titta på?

totten
0

Min kanin älskar det men köpte en påse med mer pelletsaktiga från samma leverantör och det ratar han! Helt ok pris tycker jag för en kanin. Min får ca 0,75 dl - 1 dl per dygn. Han är 5 månder i dag!

[Agneslundin]
0

det stog att den var lättsmält ska det vara det ??.. kollade i djuraffären idag och läste lite..

zezagena
0

Funnits ca 1 år i Stockholm, dyrt men bra, spec om man har kanin med känslig mage, innehåller mkt fibrer (20% råcellulosa)

Innehåller 3 % råfett och 15% råprotein + mineraler, säd, grönsaker..

Här kostar 500 g kring en 50-lapp, billigare om man köper stor ktg. man ska kunna ge mindre mängd har jag hört av detta då det mättar mera men mina kan äta hur mkt som helst..

Nu får innekillen ( lite känslig mage) cuniComplete, utekaninerna får vinterblandingen: Edel pellets, med små mängder- havre, solrosfrön,pumpakärnor, linfrö och torkade morotsflis + mkt hö

alwiz
0

Har haft det och är väldigt nöjd med detta men priset är väldigt högt så fick byta efter några månader. Har dock annvänt som tillägs foder efter det.

Emma-lundqv
1

Jag kommer ihåg att jag tyckte värdena på Cuni var rätt bra när jag kollade upp det, men priset.. (!) Det kostade ungefär 100kr/kg medan jag betalar typ 7-8kg/kg för det foder jag har nu som är likvärdigt.

Eidesdotter
0

#17 Vilket foder använder du? (Ständigt på jakt efter Den Perfekta Pelletsen…Tungan ute)

[sstorm]
0

jag har för mig att de var socker i de, så därför valde jag bort de till mina :P

Eidesdotter
0

#19 Inget socker på min innehållsförteckning iaf. Hoppas verkligen inte de har i det utan att ange det på påsen!Skrikandes *kollar deras hemsida*

[sstorm]
0

#20 har som sagt bara för mig ^^ flr jag tror de var drf jag valde att inte använda de :P

Eidesdotter
1

#21 Kollade deras sida nu som sagt, och hittar inga uppgifter om socker i just Cuni Complete, däremot uppges flera av de andra sorterna innehålla fruktos-ogliosackarider som är naturliga fruktsockerarter som ska passera osmält genom kaninens mage och vara de nyttiga bakterierna till hjälp vid jäsningen i tarmen. (Om jag fattat allt rätt…!)

Det kan jag leva med, men tillsatt socker vill jag inte ha! Måste nog maila och fråga. Blev nojig nu.Rynkar på näsan

GabbiS87
1

Här är innehållet: (källa www.versele-laga.com)

Indicative nutrition values

Crude protein  

15 

Crude fat  

Crude ash  

Crude fibre  

20 

Calcium  

0,9 

Phosphorus  

0,6 

Vitamin A  

10.000 

IU/kg 

Vitamin D3  

1.500 

IU/kg 

Vitamin E  

30 

mg/kg 

Vitamin C  

100 

mg/kg 

Copper-cupric(II)sulfat  

10 

mg/kg

[Agneslundin]
0

men gud vad bra det här fodret verkar vara !! men kostnaden är den ända nackdelen jag kan se :/ ..
kan man blanda de här fodret med något annat billigare foder tror ni ??

[BonnieL]
0

#24 Självklart :)

annaforsgren
0

Jag fick ta gratis "pröva på" påsar i djuraffären. Mina kaniner älskade det:) Men tyvärr är det alldeles för dyrt för mig.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

GabbiS87
0

#26 hehe ja jag blev också erbjuden gratisprovet när jag var på djuraffären senast, men jag svarade bara att jag redan använder det fodret :P

totten
0

Man kan köpa en stor låda för mycket bättre pris!

GabbiS87
0

# 28 Ja precis, jag köper lite större låda, tror det är 2,5 kg för runt 200 kr…. jag har inget att jämföra med prismässigt, har aldrig tänkt på att det är dyrt…

[Agneslundin]
0

#24 okeej tack så mkt.. då tror jag att jag hittat mitt foder ( efter långa internet sökande) så då får jag testa det när mina sötnosar kommer till meej =)

[Agneslundin]
0

jag menar #25 inte #24

Katti
2

Var är det tillverkat? Måste säga att det verkar helt sjukt att våra kaniner ska äta foder som är importerat med allt vad det innebär av kostnader och miljöpåverkan. Vi har allt som behövs här i landet! Att fodret skulle slita på tänderna tror jag inte är annat än försäljningssnack. Både när det gäller tänderna, sysselsättning och fibrer behöver kaniner . Att ge dem större giva av svindyrt importerat foder gynnar bara tillverkaren och återförsäljaren! Men allting går att sälja med mördande reklam Cool.

[Agneslundin]
0

#32 är det importerat?? det visste inte jag =(vart står det?

Eidesdotter
1

#33 Jag tror det tillverkas i Belgien.

Katti
1

Det syns väl på både namnet och förpackningen Glad.

zezagena
0

Du har helt rätt, helst sjukt att ta foder från annat land. Vi har massor av friskt hö i Sverige o pelletstillverkning med..

Vi måste miljötänka oxå.. Tack katti

Eidesdotter
1

Med risk för att bli OT och kapa tråden: finns det en svensktillverkad pellets med över 18% fiber och kalciumhalt så långt under 1% som möjligt? För det skulle jag vilja köpa!Glad

zezagena
0

Vet ej. Vet att det finns de som ger kopellets för den är billig o bra, ex Nötfor gallant, nån som vet fett o fiberinnehåll?? Erfarenhet av kopellest? , kanske mkt protein? Granngårdens Havrefria musli, kan det vara nåt att blanda i pelletsen nu på vintern..?

[Agneslundin]
0

#35 aa , så långt tänker inte jag hahahaha xD

annakaninina
1

Här var det ju bra pris! 8 kg för 379kr + frskt på ca 50kr. http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/kaninfoder/prestige/333513?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner Vet inte mkt om kaninmat, men de rekomenderade den i BrommaZoo. Den var inte heller dyrast tror jag!

Fridaaaa
1

#40 4 år gammal tråd 🙂
Rekommenderar zooplus.dk ännu mer 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annakaninina
1

#40 haha jag vet! Men är lite frälst av de fodret.

Fridaaaa
1

#42 Eftersom du ej någon siffra så kan man tro att du svarade TS, var därför jag skrev så 🙂

Stinastygg
0

#42: nu svarade du på ditt eget inlägg…

Sluta bumpa jättegamla trådar om det inte är nödvändigt.

annakaninina
0

#43 #44 Förlåt! Förstår inte riktigt hur det funkar här på sidan! Ska bättra mig 😊 !

Fridaaaa
0

#45 Man lär sig med tiden 🙂 Alla är vi nybörjare någon gång 😃