Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 720 ggr
Jojsan
0

kaninhinder

Jag tänkte börja bygga kaninhinder och då tänkte jag ifall det är några speciella mått de måste ha? Är det något viktigt man bör veta innan man bygger?

Jojsan
0

*putt*

Sandra-
0

- Ett hinder måste enligt Sveriges Kaninhoppares Riksförbund ha en bredd på 60 cm
- Över översta bommen ska det vara minst 5 cm
- Hindret måste byggas på ett sådant sätt att kaninen kan riva hindret åt båda hållen
- Inga spikar får sticka ut som kan skada kaninen
- Hindret bör vara helt säkert innan man hoppar på det

Finns en artikel om det, om du går in på artiklar och klickar på sök och sen skriver i "kaninhinder", så kommer den upp ;P

Elina.
0

Eftersom hindren endast är för hemmabruk (antar det iaf) så gäller ju inga regler, men det finns ju vissa rekomendationer. Ha gärna 60-70cm breda bommar, och använd inte spikar till bommhållare, det är farligt! Det får inte finnas några utstickande spikar/skruvar på hindret heller. När du ska sätta fast bottenplattorna, så sätt gärna fast med åtminstone 1 skruv, sätter man fast bottenplattorna med spikar så blir bottenplattan lite lös efter ett tag.

Tänk på att göra hindret lättförståerligt för kaninen, men använd fantasin! :-)

Jojsan
0

#2 tack för tipsen, ska kolla på artikeln :)

#3 jag tänker kanske sälja några som jag bygger också, och då vill väl folk att de ska vara enligt kaninhoppares riksförbund, men visst så är det mest för hemmabrk. tack för dina tips? med :)

finns det någon hemsida där det finns t.ex. ritningar på hinder? annars får jag försöka själv :P

Jojsan
0

ok, ska kolla där :)

Jojsan
0

förresten, vad är den bästa typen av färg att använda? det står olika på olika sidor..

Jojsan
0

vill helst ha svar så fort som möjligt om det går :P vi ska iväg och köpa det man behöver nu… så, färg? vilken är den bästa till kaninhinder? :)

annaforsgren
0

hoppyfärg tror jag är den bästa

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

kyrkeliden
0

Hobbyfärg fungerar bra. man kan köpa mindre typ provburkar. Brukar räcka till ett hinder ungefär. Sen är det bra att lacka hindret. Båtlack är att föredra.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Jojsan
0

ok merci! :)