Hö/Halm?
Jag själv hör till de som tycker att hö är bättre att boa med och även använda som strö. Vad föredrar ni? :)
Vill gärna få upp en diskussion.
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Jag använder inget av det som strö.
När jag hade ungar köpte jag hem en påse halm då jag tyckte att "alla andra hade det". Hedvig boade med både hö och halm. Tyckte båda funkade bra, den enda skillnaden var att efter någon/några veckor så var höet borta ur bolådan och det var enbart halm kvar. Matvraket åt upp höet..
Så ur den aspekten var halm bättre. Men annars tycker jag inte att det är någon skillnad.
#1 Då vi köper stora höbalar där värdena i höet är väldigt bra och det inte dammar alls så kör vi på det som strö också! 🙂 Tja vi städar ju rätt ofta så vi hinner inte riktigt se höet försvinna. Våra kaniner har alltid använt överdrivet mycket hö när de boat - så vi har stoppat till de så mycket som de behöver :) Dock skiljer vi på mat-hö och strö-hö. Dock kan man ju inte hindra djuren från att äta höet som vi använder som strö, men de äter oftast mat-höet.
Jag upplever att hö blir ofräscht snabbare än halm och eftersom våra bäddar ligger hela vintern (kaninerna går inte på toa i bädden) så har vi halm. Dessutom vill jag inte "slösa" med höet genom att använda det som strö. Halmen är billigare ;)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
#3 Jag har hört av en bekant att de tycker att höet håller värme bättre till ungarna, men är det verkligen sant?
#4 det vet jag inte. Hos oss räcker det gott med halm i alla fall men vi har bara vuxna. Vi halmar upp ordentligt så det blir ett tjockt lager och kaninerna gör "hålor" i halmen. I deras halmrum är det oftast plusgrader trots temperaturer neråt 20 minus och när det kommer en köldknäpp sitter de mycket i halmrummet :)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Min hona föredrar själv att boa i halm, så det ger jag extra mycket av under dräktigheten :) Hö äter hon hellre än att fläta ihop det till ett bo. De andra kaninerna formar inte alls "bon" av hö utan använder då endast halmen som finns.
Jag ströar aldrig med maten, då kan man inte hålla lika bra koll på hur mycket de faktiskt äter. 😛
Dessutom blir hö ofräscht snabbare än halm i värme och fukta (vilket det blir i ett bo).
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Vi använder hö eftersom hö är billigare och mer lättillgängligt än halm (ingen odlar säd härikring så halm skulle måsta fraktas långt)
en gång köpte vi halm som strö i panik men kaninerna föredrog att boa med hö än halm då också
l'm back
Halm använder jag på spån ibland.
Kan inte ha hö som det, då det är svårt vissa perioder att få tagpå hö, lättare med halm
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.