ungar i samma bo?
Har en fundering på om det är möjligt att mina två honor kan ha lagt sina ungar i samma bo? Betäckte honorna, mor och dotter, samma dag så de skulle ha bebisar samtidigt. Att jag undrar är för att mammakanin fick ungar natten till lördag (dag 31) men inte dottern. Natten till söndag hade dottern hade tagit sig in till mamman. Dottern småblödde lite i morse men kan inte se några ungar i hennes bo. Mammakanins bo har däemot minst 12 stycken ungar då jag kollade idag. Mamman är fransk vädur och dottern blandning med dvärgvädur. Någon som vet???
www.trollvinge.webnode.se
jag har läst om många honor som går tillsammans som har lagt sina ungar i samma bo. men vet du inte hur många ungar det var från början då, hur många mamman fick?
två honor eller fler ska väl inte gå tillsammans?
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
var har du hört det?? självklart kan honor bo 2 och 2 eller fler tillsammans så länge de trivs tillsammans och de har utrymme för det. men man ska inte sätta ihop honor hur som helst för det, då kan det bli slagsmål. men tex mor och dotter eller 2 systrar ihop brukar gå alldeles utmärkt!! :)
#3 Alltså jag har fått uppfattningen att en hona kan äta upp eller bita ihjäl en annan honas ungar. Eller att den dominanta hona kan dominera det space som honorna delar så att den andra honan kanske inte blir dräktig. Eller håll i hatten, jag har inte kollat detta igen, men jag har för mig att dräktighten till och med kan "gå tillbaka" om det är födobrist, för mkt honor på området etc… Detta har jag för mig att jag läst är en specell grej för kaniner.. "evolutionen" gör att honorna vill maximera chansen för den egna avkomman jämfört m andra honors.. Men som sagt, att dräktigheten kan "gå tillbaka" (dvs befruktning kan ske men någonstans bestämmer sig kroppen att pga stress, svält, platsbrist, andra revirstarkare honors dominans mm att avbryta) är något som jag har för mig att jag läst.. men har inte hittat nåt nu som styrker de.
De andra sakerna tror jag dock man kan säga är fullt möjliga.
Visst kan de komma överens o kanske skulle mamma kanin inte bita ihjäl dotterns avkomma. Men det är möjligt att hon inte blir dräktig eftersom hon inte är dominant?
Jag säger inte att det är så, men apropå om honor ska gå tsm om de ska ha kull.. tror inte det är så himla bra idé av nämnda skäl, men att visst funkar det säkert för vissa..
Har nu konstaterat att mor och dotter måste halagt ungar i samma bo. Jag hittade dotterns efterbörd i hennes inhägnad idag så ungar har hon fått, men inte i sin inhägnad, så uteslutningsmetoden säger att hon lagt ungarna i mammans bo. Dessutom finns där tre helvita bebisar och hanen som dottern betäcktes med var vit blåögd. Den andra honan är viltgrå och vit och hanen blå. De flesta bebisar är brokiga i ljusgrå o vit samt mörkgrå och vit och sen tre helvita vad jag kan se nu i alla fall. Har nu släppt ihop honorna och de ligger och myser ihop som de alltid gjort så nu får man bara hoppas att de sammas om ungarna och matning osv.🙂
Men allt du vet kommer från "okända källor" på nätet.
Kanske bäst att inte kläcka ur sig för mycket om man inte har någon egen erfarenhet av det.
Till TS: Det är alltid så härligt att se honorna ha ungar i samma bo och ta hand om dem tillsammans! Skönt att de kan få fortsätta bo ihop som vanligt.
Ja det är härligt när det fungerar ihop trots att båda blivit mammor. Har kollat till dem flera ggr idag och allt verkar lugnt med både mammor och ungar, såååå kul!
#6Eh, ursäkta kan du sluta med det där??? Jag försöker bemöta dina otrevligheter på ett artigt undvikande sätt varje gång men det börjar bli väldigt svårt.
Det jag säger stämmer för övrigt det kallas resorption…. så det så.
Man kan kalla jorden för platt men det gör den ändå inte platt…
#4 så hade jag också uppfattat det… Det är flera "erfarna" kaninägare som har sagt det här på kaninifokus…! ☝️
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
det kan bli som minaninar skrev oxå, eller så funkar det jätte bra. alla har olika erfarenheter av det. för en del funkar det och en del inte alls.
Finns många människor runt om i världen som håller kaniner i koloni ( = grupp med honor, ibland även en hane, på samma yta med olika bolådor) och tar kullar vilket fungerar alldeles ypperligt om kaninerna går bra ihop och har tillräckligt med plats. Ofta är det till och med bättre stämning i en grupp med många honor på medelstor yta än en grupp på ett par - tre honor på stor yta. Ofta lägger honorna i samma näste, inte alltid så bra.
Med det sagt: TS se till så att alla ungarna kommer åt att äta. De som ligger längst ner i högen kan ha svårt att komma till, och den ena honan kan hindra den andra från att komma åt boet (då brukar den honan försöka mata alla ungarna som sina egna, men i en stor kull är det ett åt jobb för en ensam hona). Om några ungar inte får mat kan du hjälpa till genom att hålla den ena honan till dem, sära på honorna och deras kullar eller bara ta bort den dominanta honan (och ev de välfödda ungarna) tillfälligt (tills de små är matade) och se om den andra matar de små under tiden.
Lycka till!
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag kollar till de små morgon o kväll för att se att alla verkar pigga och ingen verkar slö osv. De tre vita är något mindre men då de är 75 % dvv i dessa så är väl de ok antar jag. Att göra två bo vore ju bra, men vågar jag röra så mycket i de små? Kan inte mammorna överge de små som är flyttade till nytt bo då? Det är svårt att veta om ungarna matas av båda eller bara en mamma då detta matning aldrig sker då jag är där.
Om bägge matar eller inte spelar mindre roll, så länge ungarna får mat. Kolla så att de är runda om magen.
Röra vid de små är lugnt men lägger du dem i olika bon och har honorna tillsammans blir de antagligen tillbakaburna.
Ja det här va lite kruxigt. vet inte riktigt hur jag ska göra. Kollade lite i bot nu och längst under de större ungarna låg ett par mindre som inte verkar få lika mycket mat. Försökte sätta ena ungen till mammakanins spene men mamman ville inte sitta still så länge. Hon slickade på min hand och på ungen en stund sedan hoppade hon iväg. Kan man inte stödmata lite så de växer ikapp?

#14 Kaniner bär inte sina ungar.
#16 Jag känner till flera tillfällen då kaninhonor flyttat sina ungar när ägaren försökt byta plats på de nyfödda. Eller när kaninen fött ungarna först och byggt nästet efteråt.
#15 Du kan hålla mamman, kanske rent av lägga henne på sidan så att ungarna får dia. Stödmatning med exempelvis flaska är riskabelt, ungen sätter lätt i fel strupe.

En kaninhona flyttar ju inte ens in en unge som hamnat utanför boet av misstag, så det låter väldigt konstigt och jag har varken varit med om nåt sånt eller hört talas om det.
#18 *borttaget* Ingen mening med fortsatt argumentation.
Lämnar denna diskussionen nu för det spelar faktiskt ingen som helst roll. Det är mer riskfritt och smidigare att helt enkelt hålla honan till de svagare ungarna än att byta bo oavsett om de blir tillbakaburna eller ej.
Zabbio: tack för tipset att dela ungarna i två bo. Flyttade de större ungarna till ett annat bo som dottern byggt samt lite av de gamla bomaterialet och nu verkar alla ungar få mat. Jag har fortfarande mammorna i samma hägn då de är så goa med varandra. Kan se kaninmammorna varit i bägge bona då de täcker bona efter jag kikar på ungarna. Dessutom ser de minsta ut att ha rundare magar redan 😃 Så 12 friska ungar är va jagkan se hittills iallafall.
vad härligt!