Bra foder?
Går väl att kolla på säcken? Om du åker till affären. :)
Själv har jag inga erfarenheter av den storten utan håller mig till Selective (trots priset).
Carrier är inget toppfoder direkt, innehållsmässigt.
Jag har testat det för ett bra tag sedan till mina, men de höll ej bra vikt och fick inte så bra pälsar. Men andras kaniner har det fungerat på, så är olika 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Håller med Frida, inget direkt toppenfoder. Stampe däremot tycker jag fungerar bra men det har heller inget superinnehåll, men det fungerar bra att blanda 🙂
#2 Okej :)
#3 Okej, tycker du att stampe är bättre än Cerrier? För vi funderade mellan detta och Stampe.
Hälsningar Lurvas11
#4 Ja, faktiskt, sett till hur det fungerat i verkligheten. Kaninerna har varit fina i pälsen och bra i magen på stampe (blandat med cuni pro), men helt kassa i magen och dåligt päls med carrier (blandat med cuni pro)🙂
#5 Okej, kanske ska prova det nästa gång jag köper pellets :)
Hälsningar Lurvas11
Kan rekommendera märket Edel. Min kanin gillar det mycket. Finns hos Gnagarboden.
Ludde´s uppfödare använder det fodret.
#7 Hur tycker du att de håller hullet och hur ser pälsen ut med den pelletsen?
Hälsningar Lurvas11
Han har fin päls och bra hull. Uppfödaren finns på http://fyrkloverns.se/
Näringsvärde:
Råprotein 14,5%
Råfett 3,5%
Växttråd 14%
Vattenhalt 13,0%
Aska 7,5%
Omsättsbar energi 10,5 MJ/kg
Mineralämnen:
Kalcium, 1,0%
Fosfor, P 0,5%
Koppar (Cu-sulfat) 10mg
Kolin 500mg
Folin 2mg
Biotin 0,2mg
Vitaminer per kg:
Vitamin A 12000 IE
Vitamin D3 1200 IE
Vitamin E 60mg
Vitamin C 200mg
Vitamin B1 2 mg
Vitamin B2 4mg
Vitamin B6 3mg
Vitamin B12 0,02mg
Pantotensyra 14mg
Niacin 50mg
Selen 0,4mg
Och då måste jag flagga för Rabbit Royal! Innehåll hittar du här: http://www.gnagarboden.se/rabbit-royale-3kg-p-235-c-171.aspx
Vi blandar Edel med Rabbit Royal, men ska gå över till bara Edel pellets för slippa spannmålen och smulorna i RR.
Ok #11, intressant. Här är produltblad för Edel o det innehåller en del spannmål också. Drömmer om att bara ge Oxbow som nästan bara innehåller alfalfahö o är helt utan spannmål. Vansinnigt dyrt; 200 kr för 2kg!!