Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 4759 ggr
JennaS
1

städa kaninbebisboet?

Hejsan,behöver inga elaka kommentarer nu bara hjälp. Min ena kaninhona fick för några dagar sen bebisar, utan jag visste om det! (Jagär inte på det settet ovan med bebisr min andra hona har för tillfället 4veckors gamla bebisar) och jag har inte för enmånad sedan haft min hane och denhär honan tillsammans så jag föstår inte! Men hent är hent…nu är min fråga om jag kanflytta hnnes bo eller nåt? Hon har byggt av wcmaterial och päls in i sin stuga! Seker 15cm tjockt! Om dom kan ju inte bo på skit!

Beatrice_Love_Kaniner
0

Nej jag tycker inte du bör rota i boet förens dem är ca 3 - 4. Då tycker jag det är ok att du bara lyfter upp all päls och rengör under och sedan lägger tillbaka pälsen :) Men gör det endast när dem har börjar gå ut från boet och så!

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

KaterinaPetrova
0

Tog bort boet åt mina ungar då de var 3v, de fann snabbt nya ställen sova på. Tog bort boet då det var väldigt skitigt och överfullt.

Så inte innan ungarna är runt 3-4 veckor så de hunnit gått ur boet på egen hand. Däremot kan du ju försöka plocka bort kiss/bajs så gott det går.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

JennaS
1

Men när mamman har lagd så övermycket bomaterial jag är rädd hon inte slipper åt alla ungar!när jag inte viste där fanns ungar och lyfte några cm på huset trilla en bebis ner, slipper inte ens åt att se hur många där är och om alla lever..eller måste jag bara lita på mamman och venta flera veckor, tänk om där är någon död :( i min första kull var där en död men slapp bra åt att plocka bort men nu har denhär lilla tjejen byggd sitt bo så knasit..

[Luppa]
1

Vissa honor knölar boet fullt, även med pissigt spån och bajspluttar. Ungarna överlever ändå ;)
Jag brukar tömma hela buren när ungarna lämnar boet, lägger en hötuss där boet varit som de kan lägga sig i istället.

JennaS
0

Bra:D men hur skall jag kolla om alla lever då :/? Kanske inte så fresht växa upp i förutom bajs och kiss även döda ruttnande syskon :( och är det sekert mamman ryms in och mata dem..verkar väldigt trångt..fast man skulle ju tycka hon grejar det när hon själv valt bygga sådant bo!:p

KaterinaPetrova
0

Min hona boade i lådan så den blev överfull… var även en hel del bajs med i boet men det är inget ungarna tar skada av. 

Om du ska titta till ungarna bör du tvätta händerna, klappa kaninmamman eller gnida dina händer i hennes bomaterial så det luktar kaninmamma av dig. Alla kaninmammor reagerar olika, vissa vill inte att man tar i ungarna medans andra inte bry sig. Du kan även ta ur mamman från buren under tiden, sätt henne i en transportbur till exempel.

Öppna bolådan försiktigt och lägg pälsen och det andra materialet som hon boat med åt sidan, räkna ungarna och ta bort de ungar som är döda (= de är kalla och rör inte på sig är ett tecken). När du är klar lägger du rätt allt på ett ungefär och sedan sätter tillbaka kaninmamman :)

[Luppa]
0

#6 Nej man behöver INTE gnida in händerna i piss, klappa mamman, använda handskar eller annat konstigt innan man tittar på ungarna. En envis gammal fördom som hänger kvar… Jag har aldrig gjort det, och jag kollar 2 ggr om dagen. Har aldrig haft en hona som bitit ihjäl sina ungar.

KaterinaPetrova
1

#7 Att gnida in mina händer med kaninens avföring skulle jag däremot aldrig göra. Tvättade händerna och klappade mamman lite innan jag tog i ungarna när de var 1-2 veckor. Vill inte att det ska lukta annan kanin av ungarna iallafall. Tar hellre det säkra före det osäkra då alla honor är olika.

JennaS
0

Kan man byta bolåda om man bara flyttar boet till en större? Kom över 6 ungar och snart ryms de inte så bra där och har så jättesvårt att slippa och kolla till dem :/ nä detvar överraskningskull så har hon ju bara boat i sin stuga som inte är gjord för mamma+en hel hög bebisar :D

zezagena
1

En mamma fick för ca 2 v sedan kull, valde att lägga dem bredvid toalådan o grävde över dem med kiss/bajs/strö. De fick ligga i detta varma bo tills de 10 dagar. Det var då rejält ännu grisigare men de mådde prima. Bytte då helt resolut bur för hala familjen, la ungarna i en liten kartong med rent strö/halm o det gick finemang 😉 

Ungar som dött o man inte plockat bort ruttnar inte, e mumifieras o torkar