Liten unge, handmata?
Hej! En av mina först föderskor har fått 5 ungar och dem blir idag 3 dagar. Men ungen längst upp till vänster är jätteliten och verkar inte fått så mycket mat. Även den svarta är mindre. Ska jag handmata dem eller tror ni att dem klarar sig? Jag har kvar kattmjölks ersättning sen en annan kull, men den förra ungen var 1vecka när jag börja handmata den. Dem här är fortfarande jättesmå och jag försökte igår utan framgång. Hoppas på svar!
Kolla in min hemsida :)
På vänster sida menar jag*
Min andra hona har 5 ungar också som är en dag äldre och dem är runda och tjocka :) Tror ni att jag kan lägga in den lilla ungen till henne eller ska jag försöka flaskmata? Känner mig så hjälplös, vill att lillen ska klara sig!
kolla hur mycket mjölk ungarnas hona har först. om inget annats så a ungen och honan, sätt sig i sängen håll honan om framtassarna så hon lyfts lite och peta sedan in ungen lite under henne så den kan dia själv. för det är alltid bäst att ha mammans egen mjölk.
Om honan producerar för lite mjölk kan du köpa majsvälling till barn i affären och ge honan. Det ökar hennes mjölkproduktion. Min hona uppskattade det inte, men jag försöker tvinga i henne lite varje dag med hjälp av spruta.
Ungarna är drygt 3 veckor, två av dom dog här om dagen. Tänkte om honan hade för lite mjök åt ungarna. Hon är hermelin och fick 5 ungar, varav 3 lever nu.
Att nappa mindre ungar har jag ingen erfarenhet av.
Däremot fick mina 3 veckors ungar smaka lite majsvälling på fat, men de diar ju också av mamman.
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
#4 Håller med där, det är kanonbra! Min hona klarade 11 av 13 ungar tack vare majsvällingen. Sempers majsvälling för 6månadersbarn har jag fått lära mig av en annan uppfödare är bäst, hon hade tydligen testat sig fram i början av sin uppfödarkarriär och då hade den visat sig vara bäst och den har då inte svikt henne på 20 år så den måste ju vara bra🙂
Passar på att säga att: Mina ungkaniner och även de äldre som dricker dåligt under sommaren brukar få det då det ger vätska och oftast tycker de att det är godare än vatten. Mindre vatten brukar ibland innebära mindre mat också så det tjänstgör också som näring om någon skulle båda äta och dricka dåligt.