Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5344 ggr
Sofiasmysisar
0

Dräktig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min ena hona har redan byggt bo och dragit av sig päls idag 20dagar efter PARNING. Tror ni att hon är dräktig eller skendräktig?? Min andra hona har alltid fått sina ungar 31dagar efter PARNING och hon har alltid fått 5 ungar. Men den här honan är blandras och större, och först föderska kanske hon får ungar tidigare? Inatt? Hoppas på svar :)

Kolla in min hemsida :)

http://www.sofiasmystroll.n.nu

tussen12
0

Nej, hon kommer inte få ungar inatt, dom föder tidigast 27-28.

Du får vänta och se om det blir några ^^

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Sofiasmysisar
0

25-32 har jag hört att dem föds ungefär och kaniner kan liksom människor föda tidigare. Får hon inte inatt så måste hon vara skendräktig?, för dem drar bara av sig päls samma dag, det är min erfarenhet.

tussen12
0

#2 Fast min hona drog av sig päls 3 dagar före hon födde, men hon finns tyvärr inte mera. 😕

Sofiasmysisar
0

Okej så långt innan har aldrig mina kaniner dragit av sig pälsen innan. Okej beklagar.

Agda
0

Jag har haft en som boat med strö ca 14 dagar före födsel och en som boat med päls ca 8-10 dagar före födsel. Så de kan boa flera dagar före födsel, men kan också vara skendräktiga när de gör så. Så det är svårt att säga om din hona är dräktig, bara att vänta och se helt enkelt🙂Ett tips? är att hålla koll på magen sista veckan, då brukar man se att den har blivit iallafall lite rundare om de har ungar.

Men de föder tidigast runt dag 28. Får de före det är det oftast missfall som resulterar i ej färdigutvecklade ungar.

ninor
0

#2 Det stämmer inte att de bara drar av sig päls samma dag. Det är många som börjar flera dagar innan, sen kanske de drar av sig ännu mer päls samma dag. Kommer de på dag 20 så skulle ungarna aldrig klara sig, de är för outvecklade för det. Så du får nog vänta minst en vecka till. :)

Linnet
0

Lite päls kan dom dra tidigare ibland och det där var ju inte särskilt mycket. Mina föder alltid på dag 30-32 ingen kanin föder på dag 20

Sofiasmysisar
0

Okej. Hade inte förväntat mig att hon skulle föda idag, men tack för tipsen. Mina honar har ialla fall bara dragit av sig päls samma dag :) ett bra teckan på när dem ska föda.

[Plumskaniner]
0

En av mina kaniner drog päls efter 11 dagar, och hon fick sig en unge. Dock första gången för henne, så antar att det var därför.

Men som dom andra säger, kaninungarna kommer inte än och det är inte säkert att hon är skendräktig?. Så det är bara att vänta och se :)

Helin_
0

Jag skulle tippa på att hon är dräktig eftersom hon är på dag 20. Vid skendräktighet brukar honorna dra päls mycke tidigare om hon gör de över huvudtaget. Jag har hafy flera kaniner som dragit päls 14dagar innan ungarna kommit.

Linnet
0

När dom är skendräktiga brukar dom ju dra massvis med päls i alla fall dom jag sett som varit skendräktiga dvs. boat utan att alls blivit parade.

[Guldvingens]
2

28 dagar minimum är de dräktiga

Då en dräktighet hos kanin är så kort så gör varje dag en enorm skillnad. Kaninungar födda på dag 27 är underutvecklade. 

Människor är gravida i ca 280 dagar (för ett fullgånget barn)
Kaniner är dräktiga i ca 30 dagar (vanligaste antalet dagar)

Om en kaninunge föds i dag 25, så är det samma sak som att en människobebis föds i dag 230. Vilket är nästan 2 månader för tidigt, och då behöver bebisen MASSOR med hjälp för att klara sig utanför magen.

Skulle kaninungarna komma dag 27, så är kaninungarna i teorin i samma stadie som en bäbis som är född 1 månad för tidigt.

Stjärnfallets
0

Min ena hona envisas med att rycka päls kring dag 21 och boa.
Denna gången på dag 19, snart vankas det bebbar 😃

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

Helin_
2

#12 jag vet inte hur su definierar MASSOR med hjälp men mina barn är födda 6 veckor för tidigt och om dom hade födds i ett fattigt land så hade dom klarat sig genom hud mot hud behandling och nappflaska för förtidigt födda bågra timmar efter förlossningen. Att de inte hade gått tidigare berodde på att mina barn föddes under välldigt dramatiska omständigheter och min ena lilla flicka höll på att dö i magen och därför behövde andningsstöd i början. Jag vill inte kalla de jätte mycke hjälp. I fattigare länder klarar dom av förtidigt födda bebisar utan all deb utrustning som finns i Sverige. Jag tycker att din jämförelse var riktigt dålig då de är väldigt individuellt hur mycke hjälp ett för tidigt föddt barn behöver. En kaninunge som födds på dag 20 har väldigt dåliga odds för att klara sig men en som föds på dag 27 har helt andra förutsättningar och är honan en bra mamma så har ungen goda möjligheter att klara sig så länge den är varm och får mat. Däremot behlver en förtidig unge oftast mat lite oftare än en normalt gången. #12 du borde läsa på lite mer innan du skriver då de finns dom som kanske tror att du vet vad du skriver om. Kan man inget om neonatal vård så kanske man inte ska utge sig för att kunna en massa.

[Guldvingens]
4

Nej, men jag har sett ungar födda dag 27, de var klart underutvecklade.

Du behöver inte ta till trist attityd, jag kan inte allt men det är väl dumt att tuta i nybörjare att dag 25-27 är fullt normalt för en hona att föda ungar. När det inte är det, och att om det händer så klarar de sig inte.

Helin_
1

#15 jag har aldrig skrivit att de är normalt för en hona att föda på dag 25-27. Men de förekommer och jag har haft en hona som födde på dag 26 och tog hand om sina ungar på ett jätte bra sätt. Dom ungarna överlevde men vart lite mindre än tidigare kullar. Normalt för en kanin är att föda mellan dag 28-35 men en hona kan föda mellan dag 26-40 och få helt normala ungar som utvecklas bra. Men om en hona föder tidigare än dag 28 så kan hon behöva hjälp med stödmatning och hålla ungarna varma. Skulle de inte ha kommit några ungar efter 35dagar så ska kontakt med veterinäär hållas samt ett extra öga på honan.

Agda
1

#16 Blev nu lite nyfiken🙂, vart har du hört att de får levande ungar vid 40 dagar? Max 36 dagar har jag hört någon berätta (själv haft dag 35 som längst), har honan gått 40 dagar eller mer är det enda jag hört att de fött fram döda ungar.

Helin_
0

40 dagar har jag bara hört från veterinär att en kanin kan gå men de längsta mina honor har gått är 36 dagar med levande ungar.

tussen12
0

#18 Fast alla vetrinärer är inte så bra på kaniner tyvärr ☺️

Helin_
1

De var en veterinär specialicerad på kaniner tussen12

Sofiasmysisar
1

Vill bara säga att min hona var dräktig och fick 4 bebisar idag! Och min andra hona fick 5 bebisar igår, så nu är jag hur glad som hellst :) Båda födde på dag 31!

Sofiasmysisar
1

Båda fick 5 bebisar upptäckte jag igår då jag hitta en unge till. Första bild från min viltgula hona. Andra bild från min blåa hona. Säljes i början av juli, då dem är 8 veckor :) Finns i norrköping! Blandras mellan dvärgvädur/hermelin.

Sofiasmysisar
1

Från blåa honan :)