Första kanin
Eller ja, första låtsas kanin.
Förra sommaren fick min bästa kompis kaninungar. Jag var där ofta och hjälpte till och mitt intresse för kaniner ökade snabbt. Nu har jag i ett halvår velat skaffa kanin men jag kommer aldrig få för så är min mamma. I alla fall så tänker jag välja en ras jag vill ha och lära mig allt om kaniner. Jag vill det för att det är kul och för att jag vill vara förberedd när jag väl får en kanin. Vem vet, mamma kanske ändrar sig när hon inser hur mycket jag kan?
Men först. Nu tror ni att jag är en sån som bara vill ha en kanin för att de är "söta". Så innan ni dömer, läs det här.
Jag VET att kaniner inte är gosedjur. Jag vet att de kräver yta, tillsyn, kärlek, rätt utfodring, regelbundna veterinärbesök. Jag vet att kaniner kan bli över 8 år. Jag vet att man ska köpa från en seriös uppfödare. Jag vet att man ska ha en akutlåda och nummer till veterinärer hemma. Och jag vet att när jag väl tagit hem ett djur så har jag fullt ansvar för en levande varelse och jag ska behandla den därefter, alltså göra det som är för djurets bästa. Om jag trotts anpassningar i mitt liv inser att skaffa kanin inte kommer passa min livsstil så kommer jag inte köpa en. Tråkigt för mig men för djurets bästa!
Dock kan jag väl inte allt än, men ta det lugnt! Jag kommer inte köpa en kanin utan att känna mig helt säker på allt 😊
Då till mina frågor!
Vad ska man tänka på som kaninägare för första gången?
Jag vill gärna ha en Rex, men finns den en annan ras som lämpar sig mer som en första kanin?
Om man bor ganska centralt i ett villaområde, är det bäst att ha inne kanin då som får regelbundet gå ut och motionera varje dag men sova inne, eller en kanin som bor heltid ute (som också får Motion såklart!)?
Bra att veta: Jag är 15 år och och bra på att ta ansvar, jag trivs bäst när jag har ordning på mina saker, jag älskar djur och ska bli veterinär när jag blir stor. OM jag får köpa kanin så bor vi centralt men ändå väldigt nära en bondgård. Har jag tur så kan jag då få tag på färskt fint hö! Från vårt hus har vi även en veterinärklinik 500 meter bort som har öppet dygnet runt. Kan ju alltid vara bra :D
Tacksam för lite svar, tankar eller ideer :)
//Nike
Hejsvejs tycker jag minns dig!
Iaf Rexar är superfina. Men om du ska ha inne så ska man veta att Rexar jättelätt kan få problem med tassarna, även om man sköter dem exemplariskt.
Detta för att de härför kort päls under tassarna för att tåla hårda, glatta, eller riviga material på golv så bra. För dem behöver man verkilgen bulla upp med mjuka tjocka mattor o riktigt mkt strö i buren (ingen matta i buren, det blir för stumt).
Säger detta då det är en här vars kanin drabbats av dessa probem. Om mn slår på rexar på nätet så är det ett av deras främsta "hälsobekymmer" och de kan bli väldigt allvarliga trots bra djurhållning. Men om man kollar tassarna typ var fjärde vecka i samband med kloklippning så ska man nog kunna göra något åt det tidigt. Viktigt också att rexen inte blir för maffig - då övervikt kan bidra till problemet. KOlla gärna tråden Kala fläckar här på kif just nu så ser du vad som menas. Där har du också en rexägare att fråga om hur det är att ha rex. 🙂
Sedan är det detta med ständig uteviselse. Det svåraste verkar vara att bygga ett staket/stängsel som hindrar rovdjur att gräva in, flyga in eller på annat sätt ta sig in o kaninen att gräva/bita etc sig ut… Samt baksidan att en ensam kanin lätt kan bli lite ensam ute. Det blir ju i alla fall viktigare att man orkar umgås ute varje dag. Fast å andra sidan: om man planerat för både ute inne går det ju att göra omkaninen till innekanin - så fort temperaturen tillåter en sådan omställning.
Det låter som du fattat allt viktigt. Det enda är: hur du ska ta dig till veterinären (transport) om dina föräldrar ej vill. Samt var duska få pengar ifrån till försäkring o vetbesök osv. O räkna på vad sombehövs…
Lycka till!
Låter som du är klippt och skuren för en kanin! Många brukar ha dvärgvädur som första kanin just för deras lugnare temperament och för att de är mer lätthanterliga. Min förra rex vande sig aldrig vid att få klorna klippa tex. så vi var alltid tvungna att vara två när vi klippte. Annars var hon helt underbar med stark personlighet (har bara haft en tidigare så kan inte säga något generellt beteende på rexar). Hon och jag stod varandra jättenära och hon matstrejkade i 3 dagar när jag var borta och hade mamma som vikarie. ;)
Man kan såklart ha kaninen ute året om men det blir besvärligt med vattnet som fryser och de blir inte lika delaktiga i familjen när de bor ute. Vi har alltid gjort så att vi tar ut våra kaniner på sommaren där de får vara dygnet runt och släppas lösa i en inhägnad (bilden) på dagarna och när vi är hemma. Och på sensommaren/hösten när det börjar bli kallt tar vi in dom! :)
Låter ju super att ni har en veterinärklinik så nära också!
/Gizzma
Everything has its beauty, it's up to you to see it!
#1 Hejsan!
Problemet med min mamma är att hon älskar djur FÖR mycket. Hon säger att hon inte vill köpa ett djur på pga att hon inte klarar av när de dör. Hon blir helt förkrossad och får ångest/panik. Vi hade marsvin förut och när de dog blev jag såklart ledsen men det var ju för djurets bästa. Men hon var helt förstörd i flera dagar.
Hon hatar när ett djur lider, även om det är en insekt, så hon kommer alltid vilja ta den till veterinären. Problemet bli då om hon inte kan. Men då har vi pappa som är egenföretagare och kan åka ifrån jobbet när han vill. Han bryr sig väl lite lagom mycket om djur men han förstår ju att man måste ta ett sjukt djur till veterinären!
Okej bra att veta, ska deffenitivt läsa på om det och överlägga andra raser :)
Kostnader, jag har ju 1200kr i månaden som barnbidrag. Det täcker ju i alla fall matkostnader etc.
Sedan om mamma väl går med på kanin så lär hon göra allt för att den ska överleva ;)
Men lär aldrig få, drömmer bara lite x)
#2 Okej, låter bra :)
//Nike