Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 987 ggr
sirkisla
0

kastrerade hanar tillsammans?

Hej, Är det någon som har erfarenhet av att låta två kastrerade hanar bo tillsammans? Det brukar ju rekommenderas kastrerad hane + hona. Sedan funderar jag på hur utrymme/livskvalitet påverkar i vilken utsträckning kaniner fungerar tillsammans. Frigående, i bur, ute eller i stall - det borde göra skillnad. Vad har ni för erfarenheter?

Fridaaaa
1

Det kan gå men kan även gå åt pipsvängen.
För vissa fungerar det, andra inte.

Så beror på om man vågar chansa eller inte.
Man behöver ha en reservplan ifall det ej går.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sirkisla
0

sämre odds än kastrerad hane + hona alltså…

Någon som har reflektioner på hur mycket kaninernas utrymme påverkar i vilken mån de kan samexistera med andra? (oavsett konstellation).

Tänker att liten yta (typ mindre bur) ger mer stress/behov av att hävda vad som är "mitt" - jämfört med ett mer obegränsat utrymme (tex frigående inomhus, jättestor permanent utebur, stall el liknande.

Någon som märkt att ytan spelar roll?

em.nord
1

För att det ska fungers krävs enligt mig 1. Att dom är kullsyskon. 2. Att dom kastrerad så tidigt som möljigt. Och 3. Att varje kanin har eget utrymme! Jordbruksverkets regler är så små. Utehage under sommaren självklart. stor bur självklart. Daglig vistelse utanför buren, självklart! Klart allt det är viktigt. Trivs inte kaninerna blir dom sura och det går ut över burkamraten om att få det lills man ha ifred ;) Men så är det ju oavsett kön :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

bustjejen
3

Jag har 2 kastrerade hanar tillsammans.

De är helsyskon, men inte kullsyskon (bara 4 v mellan), och de är tidigt kastrerade.

De bor i en ganska stor bur/hage på ca 5 m2, så yta finns det. Men det funkar lika bra när de hänger med oss till sommarstugan, där de bor tillsammans i en mindre, mer normalstor bur.

De sitter ihop i princip hela tiden, väldigt kärvänliga mot varandra, och håller ihop i alla lägen. De putsar varandra och det är ingen konkurrens om maten alls, och ingen är revirbenägen.

Kan säga att de har ytterligare 3 syskon, kastrerade hanar som bor i hop alla 3, och det går också utmärkt.

em.nord
1

#4 vad kul att höra :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg