Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 406 ggr
[Tilde]
0

Olika pälskvalité?

Har olika kaniner olika kvalitet på pälsen, dvs. att vissa är mjukare än andra medan vissa är väldigt sträva? Har det med ras att göra, eller är det bara pälsens kvalitet?

slarvigt
0

Jag vet att det påverkas av vad de äter. Om du syftar på dina egna så kanske de äter olika? Jag tycker att det kan variera på min kanin nästan från dag till dag hur len han är och så :)

[Tilde]
0

#1 Jaha :) Mjo, min nya honas päls är mycket strävare än mina andra kaniners päls. Kommer det kanske ändras när hon har övergått till de andras foder? 🙂

slarvigt
0

Det får någon annan svara på. De kanske kan ha olika pälskvalitet också, men det enda jag vet om det är att det påverkas sv maten :D

Melao
0

Ja det är skillnad på olika kaniner precis som olika människor har olika "hårkvalité", men det kan såklart påverkas av yttre faktorer som t ex mat också.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

[Tilde]
0

#4 Okej, intressant :) Hur ärver ungarna sin pälskvalitet då? Är det helt random eller? 🙂

Melao
0

#4 Jag har faktiskt inte riktigt koll, men jag skulle inte tro att det är helt slumpmässigt. Kan ju vara något skumt epigenetiskt, jag vet inte. Nån som sysslar med Avel kanske vet mer?

Oho för att satsa det sista på mirakel!

[Mi-rand-a]
0

Min honas päls är mycket lenare än min hanes, kan bero på att hon har dvv i sig och hennes mamma hade också riktigt fin päls, men tror också de beror på kanin till kanin :)

[Tilde]
0

#7 Det är min nya hona som har strävare päls än mina andra kaniners och hon har faktiskt liiite dvv i sig. Så tvärtom i detta fall. 😛