Tjuvparning
Nej, nej, nej, nej, nej!
Var tvungen att ta ut Coronne en stund i hagen för hon var så brunstig att hon flög runt i buren som en galning, så hon fick lugna ner sig lite och så jag kunde städa hennes bur. Samtidigt tog jag ut Curry och Vissla och började städa burarna. Tittar till den regelbundet och allt går bra. Så jag fortsätter städa och typ 3-5 min senare ser jag till dem igen och visst tusan sitter Coronne inne hos Curry (okasterad hane). Snabbt som attan tar jag henne därifrån och sätter in henne i buren. Så nu har jag ingen aning om de hann med o para sig, men det gjorde de säkert.
Jag är ju en riktig idiot. Jag vet att man aldrig kan lita på att ha kaninerna i kompostgallerhagar. Men såklart så är man så osmart att man gör det ändå. Nä, numera rastar jag honorna samtidigt för sig och hanarna samtidigt för sig (såklart i separata hagar). Blir till att bygga helt rymningssäkra hagar i sommar.
Men vad säger man? Man lär sig av sina misstag.
Egentligen är det ingen större katastrof. Honan är färdigutställd och nu blivit stamboksförd på sina 94,5 poäng, hon är ca 2 år och har haft kullar tidigare som hon skött perfekt. Jag har även tid och plats för en kull till och möjlighet att ha kvar eventuella ungar ifall de inte blir sålda.
Hanen är en blandras mellan dvv (25%) och lejonhuvad kanin (75%).
Jag vill verkligen inte ha några påhopp, det är mitt fel att detta hände och jag tar mitt fulla ansvar för det och det är verkligen inga problem för mig att ha en kull till i sommar.
Så nu får vi hoppas på att det inte blev nått. :)
Och återigen, INGA påhopp tack!
Hälsningar Amanda och kaninerna
Olyckor händer även den bäste, det är bara det att dom inte erkänner det för någon. 😉
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Synd, men olyckor händer alla någon gång. Tur att du har möjlighet till kullen och Coronne har haft kullar inann.
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
1# Förväntade nästan mig att det skulle hända nån gång. Men olyckor händer och det man kan göra är att lära av dem för att förhindra att det sker igen. :)
2# Ja, men tur i oturen att hon haft kullar och jag inte har några problem att ha en kull till. Hade hon däremot inte haft kullar tidigar hade jag nog haft lite panik. Känner en del som tagit kull på honan vid 2 års ålder, alltså första, och så har honan sturkit med vid födseln.
Hälsningar Amanda och kaninerna