han bara vred sig!
Snuttis började alldeles nyss bara vrida sig! böjde på sig som han skullle göra en kullerbytta samt formades kroppen so ett S m.m & han tappade balsansen
ingenaning vad de kan vara, han har aldrig haft något liknande förut!
Hans dotter misstänker vi har epilepsi men hennes 2 utfall hon haft är är långt ifrån såhär! Ingen av dom har några parasiter vilket vi har kollat i år men misstänker svagt epilepsi men allt gick väldigt sakta till, misstänker även förstoppning men han är matglad och de borde man märkt tidigare?
Ja, vad tror ni de kan vara och bad bör jag göra? han har börjat återhämta sig men svag balans har han.
Bor i en liten stad med endast en veterinärklinik och den är stäng men kommer kontaktas när de går men just nu när de inte finns så mycket att göra så går de bara att kolla här ifall någon vart med om samma sak.
Om de nu är så att mina har epilepsi hur får man reda på de och finns de någon slags medicin eller är de bara låta dom få sina kramper?
Om anfallet upprepar sej kan det nog vara epilepsi, (dock finns ju andra sjukdomar i hjärnan som ger kramper). Efter anfall brukar symtomen ju vara trötthet och ilband lätt förvirring men balansen bör ju vara ok..
Är han vit bö? de är ju drabbade mera av denna sjdm än andra färger..
Han sover/vilar rätt ofta så pga. trötthet tror jag inte de är, allt kom helt utan förvarning och när jag läst om epilepsi dock om katter så brukar dom få ett "fix" beteende innan men kanske är annorlunda på kaniner? Såg även någonstans att kaniner blir oftast sprattliga under ett epilepsi anfall och de stämmer min andra kanin in på just därför jag börjar tvivla på om de är de snuttis har men de kanske också skiftar?
Nej de är han inte men tror hans moster eller mormor eller iallafall någon i hans släkt var så om de är ärftligt kanske de är där i från de kommer? Fast ingen aning ifall den kaninen hade några problem.
Nu fick han de igen!
Börja tänka på om de är något med maten? han hade ätit lite utav ett äpple innan om de kan vara de?
Eller om de kan vara brist på något? har selen tabletter och funderar på att testa ge de men vet inte om de gör mer skada än nytta?
Jag hade åkt till en vrterinär om jag var du. De kan gå välldigt fort när en kanin väl börjar visa symtom på sjukdom. Ring iaf till en veterinär och rådfråga. Ring tex roslagstull i stockholm och fråga om råd. Säger inte nu att fu ska åka till stockholm utan bara ringa i rådfråga så att du vet om du måste åka till en jourveterinär.
jag har mailat till en veterinär här nära och väntar på svar, blir att ringa imon och troligast boka tid dit.
börjar funderar på om han haft detta ett tag men att de bröt ut nu då ibland när han ligger och vilar/sover så gör han små ryckningar med huvudet och som vimsar runt med de i småsmå rörelser, vet inte om de är normalt eller om de just har med detta att göra.
Bra beslut att ta till vet. Om vetten inte verkar veta tillräckligt om kaninens sjukdomar så be dem konsultera med tex roslagstulls djurklinik.
Ja veterinärn är alltid min första tanke när något sånt här händer men när man bor i en liten stad så är de rätt tjorvigt med öppettider och veterinärn här inte inte alls den bästa så åker hellre lite längre bort till en kunnig veterinär.