Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 277 ggr
Tappsveden
0

behöver vägledning!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått ett litet problem och behöver vägledning. Skaffade två lejonhuvade/25% dvärgkaniner i november förra året, två honsyskon, dom har alltid kommit överens men nu har dte börjat blivit problem.

Mini (till vänster) jagar min stackars fluffy (höger) runt, runt i sommarburen. sommarburen är rätt stor och dom har plats att röra sig och komma ifrån varandra. Fluffy ser väldigt bekymrad och besvärad över att bli jagad av systern. hon stampar när Mini kommer i närheten av henne.

Dock kan dom sitta tätt ihop och mini putsar och gör fluffy fin och allt är frid och fröjd tills mini börjar jaga runt henne igen…hon kanske jagar henne 4-5 gånger per dag runt i buren. svårt att säga men ungefär.

som sagt hon har inte fått några sår och mini biter henne inte men jagar henne.

Ska tillägga att jag inte sett dom bråka i uteburen som även den är stor och bra till dom. men jag vet ju inte hur dom beter sig på natten mot varandra…

Behöver lite råd om hur jag ska göra med denna situation!
jag vill verkligen att dom ska kunna samsas och gå ihop!

[Saarah]
0

det är ju synd att behöva sära på dom och det ska väl inte behövas om dom har växt upp med varandra, men jag vet faktiskt inte, hoppas du kmr på nån lösning ;)

[Saarah]
0

jättefina och gulliga kaniner! ;)

[Niike]
0

Förmodligen håller rangordningen på att bestämmas, och Mini vill visa vem det är som bestämmer. Om det är detta, så kommer det bli bra när rangordningen är bestämd!:) Det kan ta lite olika lång tid, beroende på hur lång tid det tar innan den ena av dem 'förlorar'. Dock verkar det ju inte som om Fluffy försöker stå emot på något sett, enligt det du har skrivit , ?

Jag har två honor som får vara tillsammans i uteburen. Den ena (Fia) jagade den andra (Alpha) först och parade sig med henne, även att båda är honor som sagt.. ^^ Men det gick över sen och nu sitter de ofta och myser och det är inga problem. Ibland kan Fia para sig med Alpha eller jaga henne, men det är inte ofta alls. De träffades ungefär 3 gånger och sen lugnade jagandet/parandet ner sig. Nu har de varit i uteburen tillsammans flera gånger, och det går bra!