Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 762 ggr
valorous.kid
0

hjälp! hona+hane

Jag har en treårig kastrerad hane och en sex månaders hona som bor ihop, dom har en ganska stor bur och får vara ure dagligen. På dagen är dom bästa kompisar, leker, tvättar varann etc etc. men på kvällen börjar de jaga varann i buren och hanen juckar på henne. Dom gör inte illa varann och har aldrig gjort det heller. Hon är i tonåren och brunstig, kanske det är det? Att hon ber om det? Och när jag kommer för att säga godnatt så grymtar hon :/ aldrig på dagen bara på kvällen! hon verkar inte direkt tycka att det är jobbigt med det ständiga juckandet men jag vill att dom ska sluta… -_- Vääldigt, väääldigt tacksam för svar!

valorous.kid
0

puff, någon som vet varför dom gör så eller vet hur man får dom att sluta? :S

valorous.kid
0

Snällasnällasnälla behöver hjälp! :( Alltså hon är för snäll för att bitas eller säga till men hon springer iväg och då följer han efter, det händer BARA på kvällen :'( vill gärna att dom ska sluta :/ och hon grymtar och viftar på svansen? Betyder det stt hon vill para sig kanske?

em.nord
0

Hm, har aldrig haft hona tyvärr. Men kastrerade hanhundar kan ju fortfarande para sig med en tik, själva akten men ingen sperma. Så kan ju vara just när hon e brunstig. kastrerades han sent?

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

valorous.kid
0

#3 ja, vid ca 2½'år :/

em.nord
0

Hm, då hann han "vara hane " rätt länge och haft damsällskap nästan direkt efter om du hämtade henne vid 2 månader? Kan vara att han fortfarande har hormoner som kommer försvinna, tar längre tid med en så pass "gamml" hane, hoppas vi på, eller har han kvar för mycket och det kommer vara så. Det du kan trösta dig med är ju att hon inte far illa på något sätt och det kan inte bli bebisar :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Dvärgvädur
0

Honor är i tonåren vid 5-7 månaders ålder ca. Då är de lite mer aggressiva eller sura för de brunstar och vill oftast vara ifred. Hanen kastrerades för bara något halvår sedan och då har han ju fått leva som hane ett tag. Hanen jagar honan för han försöker para sig med henne, men honan springer iväg för hon vill inte.

Hon kanske "grymtar" för hon är i tonåren eller för att hanen jagat henne? Har sett kaniner paras med honans motstånd och då jagar hanen runt henne i buren. 

Som #5 säger, inga bebbar och du kan vara lugn. Hon slutar ändå snart :)

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Dvärgvädur
0

Nejmen vänta, grymtar de inte när du brunstar?

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

valorous.kid
0

#7 hmmm…. Det är det jag funderar på :/ och vad betyder svansviftande? Haha komplicerad hona kag har fått tag på ;P