Disenyburen
Hejsan! Är det någon som vet om disneyburen på teddytassen är bra? Jag funderar på att skaffa en sån till min ena kanin. Det står att den är godkänd enligt jordbruksverkets regler, men hur är kvalitén osv? Har hört några säga att den lätt blir fuktskadad men stämmer det? Tacksam för svar!! :-) /Ninni
Nej, den är inte att rekomendera alls. Nästan alla tycker att dom är för små och blir lätt fuktskadade.
Fuktskadade = mögel
Mögel = sjukdomar
Kaninerna verkar också tycka det är mums att gnaga på träet.. Man får inte alls vad man har betalat för.
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
länk? :)
#2 Tror hon menar denna :
http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/utomhus/tvavaningsbur-disney-116cm-58.html
Varför köpa såna burar på Teddytassen när man får den för halva priset på Zooplus? :)
Ok. Men även om många inte tycker om den, så tror jag att den är bra om man jämför med andra burar som man kan köpa. Det finns inte så många burar som inte möglar. Om man målar om den så blir väl risken för mögel mindre? :-)
De burarna är inte att rekommendera.
#5 Materialet till burarna är med viktigt, inte bara om de är målade eller inte, det är såklart med viktigt 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Skitbur om man frågar mig.
Den är inte godkänd. Den är 50 cm i framkant och 45 i bakkant vilket gör att den inte är godkänd. För en dvärg tror jag inte det gör nån större skillnad faktiskt, men man bör veta att de inte är godkänd.
Takpappen är skit. Den är så dåligt fäst att den snabbt bubblar upp och då läcker buren.
Materialet är mjukt så kaniner äter gärna upp den. Se till att ha en kanin som inte gnager i en sån bur.
Den lilla luckan på nedre plan är ett skämt. Den är så liten att det är svårt att komma åt att göra rent buren.
Har man rumsavdelaren på plats blir övre planet superlitet. I min bur har jag inte mellanväggen på plats utan har ett extra hus istället. Då känns det som det iaf finns lite plats.
Jag har den äldre modellen med hjärtan som öppnare. Dessa är skräp. På min bur är hjärtat utbytt mot en träbit istället. Dock sitter det ett hjärta på rampens lucka och den går igen ibland.
Jag skulle aldrig i livet betala fullpris för en sån bur. Jag betalade 250 för min och då fick jag en triangelbetesbur på köpet.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Men har ni några andra förslag på burar i den prisklassen som funkar både sommar och vinter? Har inte möjlighet att bygga själv.
Kan du tänka dig betala kring tusenlappen så finns det säkert nån som kan tänka sig att bygga buren åt dig. Det är det absolut bästa.
Annars verkar de här ok. http://www.gnagarboden.se/kanin/burar--hagar/utomhusburar-c-290-1.aspx men de är förståss dyrare.
En enkel bur bygger du av pallkragar. Lastpall, bottenskiva, tre 20 cm höga pallkragar och så tak på det. Såga hål för dörren och bygg en dörr av ett ramverk och nät. Klart. Du kan inte misslyckas.
Här har du bra burar till bra pris http://liljedalskaniner.webs.com/kaniner.htm
Vill helst ha en bur med möjlighet att gå ner på gräset. Samtidigt ska det gå att stänga av så att den funkar som vinterbur.
#10 Lite dyrt. Men annars såg det bra ut! :-)
Vad tror ni om denna? Vill som sagt att den ska stå på gräs men att rampen ska gå att stänga av. http://m.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/kaninbur_udendoers/andre/186875?previousProductGroupId=40345
Fast jag upptäckte just att den inte är godkänd på höjden.
Funkar inte disneyburen om man har ett sånt där regnskydd på? Om man har det upprullat framför dörrarna så blir det ju inte isolerande.
#16 Finns betydligt bättre och dessutom i regel större burar för det priset som de burarna kostar, bättre att satsa på dem, tjänar du på i längden 😉
Vilka burar menar du då? De förslag som jag hittills har fått har mest varit vanliga burar på ben. Vill som sagt ha en som står på gräs och som man kan stänga av så att den funkar som vanlig bur på ben på vintern. :-)
Men vi har ganska liten trädgård och vi har redan två burar till mina andra två kaniner. Pappa ville därför ha en bur som funkar både på sommaren och på vintern. Att den blir liten om man stänger av ska väl inte vara något problem. Den ska ju vara godkänd ändå och den blir ju inte mindre än de vanliga burarna på ben.
#21 Ja det gör det ju med om du har Hage som går att flytta på eller så? 🙂 Du gör som du vill, men det känns som "slöseri" på pengar om man säger så. Bättre att satsa på en bra bur. Kanske kan ni bygga själva eller vet någon som kan?
http://www.gnagarboden.se/sherlock-p-560-c-290.aspx
#24 Den första länken såg väldigt bra ut!! Men tror du inte att den kan ha samma problem med fuktskador som disneyburen? :-)
#25 Nja, allt trä kan ju få fuktskador, vissa typer mer och vissa mindre. Men det gäller att hålla efter och behandla trä osv vid behov. Mycket regn, sol osv gör obehandlat trä med åren sprött/fuktskadat m.m. Du kan ju alltid sätta presenning utanpå buren för att minska att regn skadar träet mycket:)
#26 Jo, jag har beställt fraktfritt, de levererar fram till dörren och allt :)
# "Et dejligt stort bur til en utroligt billig pris!" …
Och UTROLIG fina spjälor på gallren di´ har di´ fått til da´
Sry, menade inte att skämta om det men kolla vilken bredden är mellan de avlånga gallren om det står angivet, att inte kaninen tar sig ut är nog rätt säkert men att ingenting inte tar sig IN eller halvvägs in står inte skrivet i stjärnorna kan jag säga om flera av de där burarna.
Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning
#29 De är inga stora maskor i dem. Mindre än kompostgaller.
Kom ihåg att priserna på zooplus.dk är angivet i danska kronor. Slutsumman kommer att vara högre än den på sidan angivna pga att kurserna ligger olika till.
Både SEK, NOK och DKR skrivs som "kr" i det egna landet.
Kolla först vad zooplus.se har för alternativ, om de inte har något - se till att kolla upp valutakursen sverige/danmark. Annars får du en obehaglig överraskning…
Burarna som nämns i tråden kan man behöva lägga på ny takpapp eller en plastskiva för att minimera risken för att de regnar in samt öka lutningen en aning på taket. Därför är de viktigt att kontrolera att buren inte blir frammåtlutat de minsta när man placerar den på marken. Hellre en aning bakåtlutat (högre fram o lägre bak) än tvärtom.
Jag har kollat hur mycket det blir i svenska kronor och den ligger på ca1265kr. Kommer inte ihåg exakt. Det blir dessutom gratis frakt till Sverige över 399kr så det är ju bra! Men tror ni att den funkar om man underhåller trät med ny lack varje år? :-)
går inte att ha dessa "uteburar" ute. Jag har mina inne stället :) det funkar jättebra. Kaninen sover där nere och äter hö och går på toa där uppe. En väldigt bra inne bur om man har en kanin som inte ganger på den. Min kanin har faktiskt aldrig gjort det :)
Frida
Varför kan man inte ha dem ute då?
#35 Det har många redan skrivit: Kasst kvalité bland annat 🙂
Just den buren?
#37 Disneyburarna och dem i samma märke, ja.
De gör inte särskilt bra uteburar.
Men de ska väl funka om man lackar om dem varje år? Borde de inte försöka göra så bra burar som möjligt? De måste ju veta om att det finns folk som inte är nöjda med deras burar och då borde de väl ha försökt fixa det?
Nej ,sån där har min granne till deras kanin. Det är alldeles för "vekt" trä i den. Dom har fått satt dit grövre plank där hon ätit annars har hon rymt för länge sen. Burarna är jätte fina. Ett råd Köp nåt annat eller bygg själv . Lyck till 😃
#35 för att när de regnar så blir det fuktig och kan börja mögla. Det är lixom inte någon snöstorm inne :)
Frida
Även om många här inte gillar den buren så har jag hört andra som har varit väldigt nöjda med den! Det finns en del som har kunnat använda den i flera år utan fuktskador elr liknande.
#42 det är säkert men man sparar pengar om man köper en större bur som tål mer och kostar lika mycket. Då skulle jag heller köpa en sådan men jag fick en disney bur gratis av min kompis så det den jag använder.
Frida
#42 vi tvingar dig inte att köpa en annan bur vi bara rekommenderar men om den buren passar dig bäst så får du självklar köpa en sån :)
Frida
Jag har en bur från zooplus som står ute på balkongen och har stått där i över ett år nu! Den är i finfint skick! Visst, det har gnagts lite på buren, men utöver det har det inte varit några problem alls! Så jag tycker det inte är något fel på kvalitén förutom att det kunde vara hårdare trä. Klagar dock inte 🙂
Ja vissa har håll bra, andra inte, Beror lite på hur dem står osv.
Men majoriteten är dålig.
Så varför satsa på en bur som troligtvis inte håller bra istället för en bättre, för ungefär samma pris? 🙂
ursäkta om jag hoppar in och "snor" tråden men vilket material är bra om man ska bygga den själv ?
att man inte ska köpa impregnerat för att det är giftigt för kaninen vet jag ju
Är nämligen på G och letar utebur själv och tycker inte det är värt priserna man ser på färdiga burar.
#47 OBS-skivor eller vad dom nu heter 😛
#47 Finns lite olika. Men byggplywood & OSB går bra. Och bra tjocka reglar. Bra behandling av träet är med viktigt 🙂
Men är de burarna som ni har föreslagit bättre då? De är ju av samma material men dyrare och större. De har väl lika stor risk att bli fuktskadade?
#50 Jag tycker inte det ser ut som samma material? Går det att läsa?
Det ska väl stå i beskrivningen. Men vad tror ni om den här: http://m.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/kaninbur_udendoers/outback_med_loebegaard/225806?previousProductGroupId=40342
Tycker att den verkar ganska bra.
#52 Frågade dig, eftersom du sa att det var samma material, vart du hade läst det, då jag ej hittade det i beskrivningen 😉
Inte alla burarna som länkats i alla fall, inte på gnagarboden:P
Jag kanske missuppfattade det där med materialet. Men vad tror ni annars om den buren? Om man ser till lägga på ny lack en gång om året.
#55 Lack kommer inte hjälpa att tackpappen lossnar, att kaninen gnager, att buren är olaglig osv. Lack kan i bästa fall hjälpa att buren inte ruttnat bort. Men du gör som du vill. Jag skulle som sagt aldrig köpa en sån bur till fullpris.
Kan intyga att Disneyburen är skit.. Tog inte lång tid innan den fick fuktskador vilket många äckliga kryp tyckte om.. 🤮
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Nu pratar inte jag om disneyburen längre utan den här: http://m.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/kaninbur_udendoers/outback_med_loebegaard/225806?previousProductGroupId=40342 det var någon som skrev den buren som en rekommendation och det måste ju ha funnits en tanke bakom det. Om det nu är så att den är så himla dålig så lär jag märka det! Jag tror inte att de hade kunnat sälja den över huvud taget om den hade varit så dålig! Då hade nog många klagat och tror nu verkligen att de hade haft den kvar då?
#58 De gör allt för att sälja. Finns t.ex foder som ej är lämplig att ge kanin som vissa blandningar osv, inte farligt för dem men inte bra för dem heller t.ex
Och finns många olaliga burar, men butiker gör allt för att sälja tyvärr
Denna är inte olaglig!! Det står klart och tydligt att den har de mått som krävs. Men varför var det då någon som rekommenderade den?
#60 Det har jag inte påstått heller att den är!
Nej jag har inte sagt att du sa det! :-) Ska undersöka lite fler alternativ. Om ni vet någon som bygger burar i Blekinge så får ni gärna skriva hemsida eller liknande!
#58 Nått att tänka på är att många av burarna är byggda för utlandet. De har andra djurskyddslagar och annat klimat. Är ju tex ett helt annat slitage på en bur i ett vintersverige än ett vinteritalien.
Butiker säljer tonvis med olämpliga och direkt farliga saker utan att det för den delen är förbjudet. Så bara för att det får säljas så betyder det inte att det är bra saker.
#62 Läser man din text, kan man tro att de menade det.
Hmm… vet tyvärr ingen i Blekinge som bygger, men man kan kanske höra runt med snickare eller så? =)
Okej!! Tack för alla svar!! =)
#30 Fint väder idag så du är ute och cyklar?? - Inte precis lika glest spjälgaller som kompostgaller säkerställer väl knappast att inte grannskapets katter kan pilla och sträcka in sin framtass en bra bit in i buren så att TS och andra kan komma hem och finna sitt djur halv-uppätet. Jo…tragiskt nog har det hänt flertalet kaninägare. Jag har hört det en, två, tre och fyra gånger och det är varje gång EN gång för mycket. PRECIS sånt galler. Så hade du och andra inte hört talas om det innan - så har ni gjort det nu då m a o.
# 58 Tillräckligt glest spjälgaller för att vara olämplig eller så förstärker du särskilt de nedersta 30cm med ordinärt vettigt fyrpunktsnät. Annars kan du ha en livsfarlig burfälla därhemma, särskilt om du har liten kanin, kaninunge som lockar till sig rovlysten katt (finns ju ett par såna), men jag drar inte alla katter över en kam det finns många som knappt bryr sig också men annars riktigt olämplig.
Apropå nät och galler alltså, det är inte bara att "välja första bästa billiga". Utan fundera lite på vad man får också. Zooaffärerna gör allt för att sälja som flera varit inne på.
#66 Och svaret på din fråga var: det är mindre maskor än kompostgaller. För något annat har jag inte sagt!
#58 Jag hade köpt den ifall jag hade haft kanin ute. Hade bara häftat fast presening på själva burdelen och häftat fast fyrkantsnät utanpå typ sådant här nät http://www.jula.se/nat-793079
Funkade det med presenning då? =)
#68 Jag vet andra som har haft liknande uteburar som de bara har häftat presening ovanpå, det har funkat för dem. Själv har jag inte haft kaninerna ute. :)
Ok ska nog prova det då!! Tänkte börja med att lacka den så får vi se hur det går!! ;)
#70 :)
Ett alternativ kanske???? http://www.granngarden.se/product/kaninhus-freetime-65x140-cm
#72 såg bra ut men jag vill helst att det ska gå att stänga så att den kan vara på bara övervåningen på vintern. Har inte heller möjlighet att köra till granngården (för långt) och den gick inte att beställa. Men annars var den bra!! =)
#73 Varför får kaninen inte gå ut i hagen på vintern?
Det får den, men inte hela tiden. Den är inte det på natten och så. Om det kommer 5dm snö är ju typ hela buren täckt. Dessutom blir det väldigt dragit eftersom luckan till rampen är i sovdelen på den buren. Då kommer det att komma in kalla luft från snön rätt upp där det annars ska vara som varmast. =)
#75 kaniner tål mer kyla än vad man tror! lägg in lite mer halm att värma sig i så kommer det gå bra. Kanske bara blir roligare med snö att göra gångar i? :) Vi har ungefär 2-3 dm snö och kaninerna klarar de jättebra. Roligast är det att göra gångar :)
Frida
Läste på en annan tråd att det är lag på att kaninen ska bo i bur på ben på vintern. :)
#77 Fattar inte skillnaden mellan de burarna och typ disneyburen! Det är ju typ samma sak! De är av samma material och de är lika små. Vad är skillnaden?
Jag hade den buren, köp den inte! Dom bet på den, taket gick av, det finns ett ställe där man absolut inte får tag i kaninen… Jag orkar inte ens räkna upp allt dåligt! :O
Disneyburen eller vilken? Ska nog satsa på den här: http://m.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/kaninbur_udendoers/outback_med_loebegaard/225806?previousProductGroupId=40342 :-)
#77 Trixieburarna är inte att rekommendera.
Den första du länkade till = inte laglig på höjden (den är total 96 c och varje del måste vara 50 cm).
Andra buren = inte bra. Inga godkända mått där heller
Tredje buren: Osäker på kvalitén
Fjärde buren: Pissvärdelös och inga godkända mått.
#81 Kolla bara så att varje del är minst 50 cm höjd, alltså innermåtten 🙂
#82 Det räcker med att det är minst 0,5 m2 som är godkänt. Så det är fullt lagligt tex med en bur som är 100x50x50 på övervåningen och sen är 100x50x40 på undervåningen.
#83 Stämmer inte med den infon jag fått. Den säger att varje våning måste ha godkända mått. Och det är JBV själva som sagt det.
Ska skicka ett mail till dem och kolla upp lite mått och kvalitet och så! :-)
#85 Till dem som säljer buren menar du? De kommer såklart säga att det är en bra bur osv för att sälja tyvärr
tips? till TS,
Det bästa är om du kunde kolla upp en burmodell du funderar på som står färdigmonterad i zoobutik - ge den en lätt knuff och kolla om den kanske kan blåsa ikull? (ja, det är ju helt galet?!? men har hört zooaffärsinnehavare som varit bedrövade för att de inte kunnat ställa ut sina burar utanför affären för att de så lätt blåser ikull…gäller flera modeller…)
ska man skratta eller ska man gråta
Denna typ av burar - ja flera omnämnda i denna tråd - säljs därför de blir lätta i vikt att frakta… Återigen tänker de som tillverkar dem att de ska tjäna så mycket som möjligt på dem och kunna skicka så många som möjligt…
#81 Jag har en ferie xl som jag köpte på en zoobutik för typ 600-700 spänn, den ser ut ungefär såhär: http://www.cyberzoo.se/gnagare/burar/uteburar/utebur-ferie-xl-medben-116x63x92cm-kanin.html.
Kan säga att taket är grovt tungt så att blåsa omkull kan de i alla fall inte. Ja, förutom om det är en riktigt, riktigt kraftigt storm/orkan så kan det hända med många saker att de flyger iväg, men det är ju en helt annan sak det. Riktigt kraftiga orkaner/stormar sker ju inte särskilt ofta XD
Alla måtten är godkända i den buren också och min kanin har då inte gnagit sönder den. Den är fortfarande som i nyskick trots att den var använd några månader. Använder en större bur nu som jag snickrat ihop själv. Så jag har Ferien som extrabur ifall jag behöver.
Men jag tycker inte 1000 spänn är så dyrt för buren du tänker köpa hur som helst. Du sa att du har två andra kaniner ute om jag inte missminner? Om de har köpta burar så vet du nog kvaliten på dem :)
Fridaakesson , är det NÅN bur som är bra då??
Ninni_W, hoppas du hittar en bur som du känner dej nöjd med. 😉
#89 Självklart finns det bra burar med. Har inte påstått/antytt motsatsen.
#90 Ja jag vet minstamåtten om det var mig du syftade på?
Och det är för varje våning, inte totala ytan (enligt JBV själva);
Alltså får du inte ha en bur som är 100x50x40 på varje våning t.ex även om totala ytan då blir 80 cm på höjden tillsammans
ucsh, jag hade en sådan där bur. Den höll i två år innan man kunde dra loss typ det träfärgade tapeten runt buren och asso sånna där burar är varken snygga, bra eller rymliga (tycker jag) 🤐
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
#93 =) Du =) Vet =) Väl =) Att =) Du =) Kan =) "klä in" kaninbur med nån "snygg" presenning-bit som du har över som står och fladdrar och "skydda" mot vätan. Blir så snyggt och bra så. =) Nä, fy nu var jag elak, jag vet. Ska va´ tyst….Scchh!
Sen kan man fundera på CHANSEN att JBV (jordbruksverket) förbättrar minimi-mått-reglerna för burmåtten för kaniner. Skulle inte förvåna mig om minimi snart kanske redan om ett år blir minst 55 eller 60cm hög, kanske 120 lång? eller kortaste sidan 60?
Eller ja, jag vet inte jag jobbar inte på jordbruksverket men jag vet att där är en stor-utredning på gång vad gäller precis alla sällskapsdjur. Och det kommer nya uppdaterade djurskyddslagar också. Att förvänta sig att zooaffärerna uppdaterar sina kaninbostäder som de säljer i butik kanske tar minst ett år eller mer, men tids nog kommer det kanske. Hellre 2015 än att det blir 2020. Fast gärna redan till i höst men det tror jag inte.
#94 Ja, det är på G just nu. Ska gå genom EU nånting först enligt JBV. Till hösten har vi nog alla svar.
Har en sådan och jag är mer än nöjd. MIN åsikt!
Om man ska bygga bur själv kan det vara bra att använda sej av formplywood som har ett bättre ytskikt än både osb och byggplywood. Formplywood är med vattentåligt.
#96 vilken bur har du? Den från zooplus eller disneyburen? :-)
#98 tror den e från djuraffären:) fick den av min kompis :)
Har två stycken sådana där burar dock används ena ej. Är sådär nöjd med dom, de är halv svåra att rensa, kisset sugs in och om de står mitt ute i regnet blir de förstörda lätt, hade heller aldrig haft kaninerna där hela tiden utan de används bara som mat, kiss och ett ställde där de kan söka skydd sen får de gå lösa på en stor yta, men annars är de varma bra burar med rejält galler dock är "handtagen" dåliga, Men som sagt duger som sovplats.