Varför gör hon så?
Hej, min bästa kompis kanin äter inte hö!
Hon äter sin gnagarblandning men får inte så mycket. Kaninen är mycket stilla och rör inte på sig så mycket.
Denna kanin har varit med om en hemsk och tragisk olycka och min kompis säger att hon slutade äta hö då, blev stilla och utvecklade ett aggressivt beteende 😕
Vad kan man göra?
Tacksam för svar
Låter som att hon behöver en tripp till veterinären.
Låter som att kaninen har ont! 😮
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Till att börja med så är blandningen en extremt dålig kost, för det är så mycket fett och kaninen äter bara de bitar som är godast. Och kaninen rör inte på sig, den kommer få fetma snart och sedan dö i förtid av det.
Blandning kan man ge som godis någon gång ibland men i och med att kaninen inte äter något annat så suger det.
Om den inte äter hö kommer sidotänderna att växa och de växer inte uppåt utan spetsarna växer vågrätt och kommer skära in i tungan och i kindköttet. Det kommer göra så den knappt kan äta alls. Eller har det kanske redan hänt?
Till veterinär direkt. Se till att åka till en som kan kaniner annars finns inga garantier att kaninen blir bra.
#1 detta hände för något år sedan och hon äter inte hö men äter sin gnagarblandning. Jag har poängterat flera gånger angående gnagarblandningen men de lyssnar inte! :( Jag ska försöka att uppmana de att åka till veterinär men kan inte tvinga de.
Åker de inte till veterinären med ett djur som kan misstänkas vara sjukt begår de ett lagbrott. Du kan anmäla dem. En kanin som inte äter hö ska sättas på strikt diet - bara serveras hö och vatten under en tid tills den äter.
Vad för olycka var kaninen med om för något år sen, och av vilken anledning slutade den att äta just hö efter det?
#3 Jo du kan tvinga dem, för som #4 säger, är det lagbrott att inte ta ett sjukt djur eller ett misstänkt sjukt djur till veterinären.
Hö är viktigast för kaninen plus att den förmodligen äter gnagarblandningen för att det är enklare att tugga helt enkelt än hö, så den kan t.ex ha problem med kindtänderna.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag håller med ovanstående, det är viktigt att hon får i sig höet. Hur länge har hon struntat i höet?
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Säger som #4, kunde inte skriva det bättre ;)
Men åkte de inte till veterinären när hon var med om olyckan? Som vissa andra säger ska de inte ha gnagarblandning. Det innehåller mycket fett och kaninen får inte i sig all näring som den ska.
Vad hände med kaninen när olyckan skedde och vad sa veterinären om det?
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
Hej allihopa, kaninen var med om en hemsk olycka. Den rymde och sprang ner till en fotbollsplan i närheten av deras hus. Där spelade några småpojkar fotboll. De såg kaninen och började skjuta fotbollen på den, den blev träffad ett X antal gånger. Till slut lyckades kaninen fly och blev hittad under dagen av ägarna som tog kaninen forde direkt till veterinär. Lyckligtvis så klarade sig kaninen med några småsjador. Den hade verkligen tur i oturen. Jag ska försöka övertala de idag. Tack för tipsen
#8 va hemskt!!!!? herregud.. 😮
#8 Fy f*n vad hemskt! Bra att de åkte till veterinären. Men de bör verkligen åka dit igen eftersom uppenbart är det något fel på kaninen. Fodret spelar inte så jättestor roll, om den bara får lite. Men hur menar du med lite? 1 dl? ½ msk? Och om den inte rör på sig kommer den bli tjock och läs mer här.
Det är SÅ viktigt att kaninen äter hö, äter den inte hö kommer den få tandproblem och inte äta = stopp i magen och då kommer kaninen säkert att dö..
Vet det var hemskt. Innan tragedin så var hon världens mysigaste kanin. Skickade de ett långt mess om detta