Välkommen hit!
Hämtade denna söta dvv rexhanen Harry idag.
Han har bitit sin förra ägare, ganska sprattlig i famnen och markerar/hotar/nafsar i buren.
Så jag beslutade mig för att ta hand om honom.
Han är ca 6 månader gammal
Har redan ätit en bit morot och ätit lite hö 
Dock ska han inte heter Harry mer, så har ni bra förslag, hojta till! hehe
Planerna är att han ska kastreras nu i maj, och sedan i sommar försöka "paras" ihop med Ella eller Viola, om det går bra då 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Så söt! 😍
Hälsningar Lurvas11
Vilket charmtroll! :D
När jag hörde Harry tänkte jag genast på Harry Styles från One direction! xD
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#2 🙂
#3 Haha ok, lyssnar inte på dem så 😉
Dock ska han ej heta Harry längre 😛
Eftersom han är havanna färgad så hade jag döpt honom efter något godis, eller rättare sagt, choklad :P
Mvh Hela stora familjen <3
#5 Ja jag har funderat på det 😛
Åh så fin han är, lycka till med nya familjemedlemmen🙂
Valrhona
Lindt
Amedei
Michel Cluizel
Dolfin
Olivier
Galler
Maglio
Domori
Anthon Berg
Pierre Marcolino
Jan Hedh
Chokladfabriken
Marabou
Freia
Kraft
Cloetta
Cadburys
Nestle
Poulain
Santander
- Chokladmärken ;)
Mvh Hela stora familjen <3
#8 Hehe tack, ska kolla igenom dem 😉 Sambon vill med vara med och bestämma hehe
Hoppe
Casper
Ludvig
Isak
Filip
William
Det var några namn jag tycker är fina :)
Frida
#10 Gillar inte riktigt såna namn på kaniner tyvärr 🙂
Dumle 😃
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Helt klart en Fred!
Oho för att satsa det sista på mirakel!
#13 presic! :D
Frida
Hurra! Vad skönt att denna historien fick ett lyckligt slut - eller snarare en lycklig början!
Grattis, han är så fin, mulle nin…
Såg bara Henry framför mig, riktigt söt var han ^^
Fazer!
riktikt söt! jag gilla oxå dumle!
Dumle blev det 😃😉
Wiiee :P
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Naaw Lilla söta Dumle 😍
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
grattis till lilla Dumle! :)
Frida
Han har än så länge inte försökt bita, sambon fick klappa honom lite på ryggen idag 🙂
#23 en bra början!
Frida
#24 Ja verkligen🙂
#19 bra val på namn!!!
e det vanligt att döpa om kaniner när de byter ägare?
#26, det tror jag absolut. Jag kan tycka att djuret känns mer som sitt eget när man döpt det själv 🙂
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#27 Jag har inte ens tänkt tanken att man kan döpa om dem :-) jag funderar på om vi ska ge vår nye lille herre ett nytt namn kanske, ett som kanske inte är lika långt.
Vilken tur att denna snygging fick komma till någon som tycker att han är värd både pengar, tid och engagemang. ❤️
Bra att ni ska kastrera honom.👍
#29 Ja vi ska kastrera honom så fort som möjligt nu i maj här 🙂
Dumt sommartid och vill inte vänta till efter sommaren.
Och om det fungerar, ska han få bo med en av mina flickor, om de fugnerar ihop 🙂
Gav honom mat idag, gav först hö och sedan nytt vatten och pellets. Inte ett ljud han sa. Han var i för sig uppe i att äta höt haha
Han kommer ha permanent boende här hos oss. Min sambon sa: halva han är min haha
#30 då får han den bakre halvan :D
Frida
#31 Precis😉
Är han så blodtörsig skulle jag döpt honom till Vladimir Dracul och gett honom smeknamnet Vlad.😛
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#33 Haha
😛
Det är kul med nytt han påminner mig om min fösta kanin men hon var svart och hona (men hade hängöron inte så jättevanligt härikring vad jag sett om man inte räknar med bilder)
Vi fick också nytt blod till besättningen igår fast en hona som defenitivt inte ska kastreras för hon får kanske ungar i maj 😃
l'm back
Jag tror inte den här kaninen egentligen är så bitsk och sur… Jag tror att förra ägaren hade för lite tålamod och inte läste honom ordentligt. När han sen bet henne så blev hon osäker och på dåligt humör mot honom och sen var en ond cirkel född. 😕
De flesta djur biter inte den hand som föder dem. Så jag tyckte det var underligt att han bet henne när hon gav mat… Det måste legat annat bakom. Jag tror att djur kan känna av känslolägen och stress hos människor, och det kan påverka deras tillit och förtroende och skapa otrygghet - som visar sig i form av aggression.
Han verkar ju vara hur trevlig och snäll som helst hos er Frida! Så roligt att även din sambo blev förtjust i honom🙂 Han känner säkert på sig att ni är villiga att ge honom en helhjärtad chans! ❤️
Skvätter han något, och hur löser ni det?
#36 Ja jag tror det med, att hon blev rädd, även om hon kanske inte alltid visade det. De är ju duktiga på att känna sånt. Och vi har inte visat rädsla för han heller.
Jag fick klappa han idag med, och ge han mat och vatten. Han luktade bara på min hand 🙂Och han gjorde inget när jag "knuffade" bort honom lite pga att han var för på, på matskålen, ingenting gjorde han, accepterade läget.
Ja en del, känner att han luktar en del (aldrig haft hane som varit inne som gjort det, så nytt för mig) och han gräver runt väldigt mycket. Ska införskaffa skålar som man hänger fast, se om det blir bättre.
Så ska ringa idag och boka tid till kastrering, så det blir gjort 🙂
Ja min sambo gillar djur med. Kaninerna är kanske mer att klappa och så, städningen får jag sköta haha 🙂 Men gör inget 😉
Fått tid till kastrering imorgon 🙂
Jippi vad fort det gick att få tid! Vad skönt för honom och er!
Ett bra tips? till alla er som har hanar som skvätter (om kastrering inte är ett alternativ pga avel):
Sätt upp täckplast (finns på byggvaruhus, används för att skydda t.ex golv och möbler vid målning/tapetsering) eller vaxduk på väggen bakom buren och på kortsidorna, samt lägg ut det en bit framför buren på golvet.
På det sättet fångas stänket upp, och man kan sedan torka av plasten eller vaxduken med en trasa samtidigt som man städar buren. Detta gjorde jag när Bosse var här för att para Sally, det fungerade jättebra!🙂
Inte kul med urinfläckar som inte går bort på tapeter, parkettgolv eller målade detaljer som t.e.x lister!
#39 Ja lika bra att få det gjort 🙂 Ska lämna honom imorgon bitti och sedan hämta honom mitt på dagen eller eftermiddagen 🙂
Ja vaxduk har vi på väggen bakom honom 🙂 Det fungerar superbra.
Nej sånt är riktigt jobbigt att få bort. Glad att vi har plastgolv = lätt att få bort om det kommer där 🙂
En fråga: Vad är bra att ha som underlag nu första veckan efter kastrering? Tidningspapper fungerar inte på honom för att han river det i bitar.
#40 Jag använde Toalätt :)
//Joanna
#42 Ok ja det har vi hemma till katterna, så det kan jag ju ha då 🙂
Handdukar, lakan o sånt som man kan byta o tvätta i 95 grader. I toan körde jag tidningar.. Toalätt låter dock ok. Fast nånstans behövs det lite mjukare kanske så han kan ligga skönt?
Annars var rådet bara att kolla såret varje dag.
Ev be att få med lite smärtstillande för de första 4-5 dagarna (metacam eller vad det nu hette som vi fick med). Det kan vara så att vet tycker det är onödigt dock.
Men jag skulle definitivt investera i en 141gramspåse med critical care… Då har du för första dygnet för å få igång magen. O så har du en liten backup kvar till annan gång. Kan förvaras öppnad påse i frysen om den är väl tillsluten. Och att få med fungerande dospipett eller spruta.
Lycka till!! Han är så himla söt.
Jag fick ingen som helst smärtlindring till Akkio, tog bara bort sitthyllan så han inte skulle dra upp såret (klumpig som han är) Fast han var redan uppe och stoja när vi kom hem
Håller tummarna att det går lika bra :)
//Joanna
#44 Metacam har jag hemma. Ja critical care får jag köpa med.
Han gräver runt mycket, så lakan mm tror jag inte är lönt tyvärr 😕 risken är att han gräver omkring det och biter i det istället, när han kommer igång.
#45 Hoppas på det 🙂
Jag critical care efter sövning o när det finns smärta med i bilden är ovärderligt för att inte en akut situations ska uppstå. Sparar ens nerver betydligt. Jag skulle be att få både dosspruta o sån där mjuk plastpipett med, den kan man klippa av munstycket på där man tycker passar. Det är den som jag personligen kommer bäst överens med till cc. Puligt att diska ur men möjligt med lite tålamod o om man gör det direkt efter matning.
#47 Spruta har jag hemma 🙂 Pipett med ^^
Vart kan man få tag på critical care och hur bra är det att ha det? :)
#49 Hos veterinärer som tar emot kaniner o andra små herbivorer. Ring först o fråga att de har det bara. Har de det inte fråga vart det finns en veterinär som tar emot exotiska smådjur o som har det. Var bor du? I Stockholm finns det flera.. t.ex.
http://www.gnagarboden.se/critical-care-141gr-p-137-c-196.aspx
Det finns på gnagarboden annars 🙂
//Joanna
#40 Varför är det ett problem att han river sönder tidningspapperet?
Oho för att satsa det sista på mirakel!
#52 Därför att då kommer jag få städa buren väldigt många gånger/dag, det hamnar i mat&vattenskål mm.
Plus att tidningspapper luktar väldigt snabbt när urin kommer på det tycker jag, så fungerar inte.
Varför inte använda samma underlag som du annars använder?
Har själv haft spån / spån+halm åt nykastrerade hanar, har fungerat utmärkt.
#54 Vågar dessvärre inte chansa på det. Bättre att ta det säkra före det osäkra tycker jag 🙂
meh, vadå så det är lättare att få in tidningspapper i matskålen än spån? dessutom luktar ju båda vid kiss. vad ska du snvända?
#56 Nej det är inte enklare men såg hur hans bur såg ut hos förra ägaren, och det var i småbitar och matskål och vattenskål var under allting. Så har han ej gjort här, med spån 🙂
Ska ha toa-lätt nu första 1-2 veckorna. Sedan ha spån igen 🙂
Inlämnad på kastering kl 8 imorse. Bara att vänta, ska hämta hem honom vid lunch. 🙂
super söt kille ! han kan ju exepel heta bamse
#58 Hoppas det går bra!
#59 Han är redan döpt nu, till Dumle 🙂
#60 Hoppas det! 🙂
så söt namn till han 🙂
Jag använde handduk med tidningspapper under som underlag första veckan när min hane var nykastrerad. Veckan efter var det handduk + halm/hö och tredje veckan blev det spån^^ var aldrig några problem.
Måste fråga, vad fick du betala för kastreringen?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#63 Jag får ge 650 kr för kastrering av hankanin 🙂
#64, jahaja, jag fick betala 820 haha
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#65 Ja kan skilja en del.
En annan veterinärklinik här tar 500 kr men är längre så hade blivit ungefär samma summa, och dessa har jag varit hos med hund & marsvin innan så🙂
#66 Har du hämtat hem honom? :)
Hälsningar Lurvas11
Hur gick det? Hur mår han? 🙂
Allting blev förskjutet till halv 4, då kan jag hämta honom :) Tydligen kommit in flera akutfall emellan så. Längtar nu :)
Ah. Okej, så kan det ju bli såklart. Klart annat som är akut måste gå före, en kastrering kan ju vänta. Men trist för dig att vänta!😕
Ja ibland blir det så menmen tur att jag ej har någon tid att passa ändå hehe
Hoppas det gått bra :D
//Joanna
Han är hemma och var vaken när jag hämtade honom.
Han hade tydligen inte varit glad på djursjukvårdaren innan sövning haha Han har druckit lite och försökt äta lite grann hö och lite pellets, inte mycket men alltid något.
Veterinären hade inte fått på honom tratten 😇😎
Uppdate: Var in till veterinären idag pga att det har blött lite från ena pungpåsen. De ville extrakolla. Men ingen infektion men ska ha stenhård koll så att det ej svullnar eller blöder mer, då får vi in efter helgen igen.
Jag fick ta honom ur transporten haha Veterinären ansåg att det var bättre eftersom jag kände honom mer hehe
Men det gick kanonbra och han skötte sig. Veterinären berömde mig för att jag hade bra hand om honom 🙂 Känns kul att höra!
Kul att få beröm av veterinär! Hoppas det går bra nu med såret.
#75 Ja 🙂 Gillar verkligen dem på den veterinärstationen.
Man känner alltid sig så välkommen.
Ja jag har han under ständig uppsikt, annars får han ha tratten korta stunden om jag skulle behöva iväg eller så.🙂
Fotade han lite snabbt när vi kom hem, är så härligt väder ute! 🙂
Passade på att väga honom med: 1855gram 😃
Han e ju SÅ snygg! 😍
#77 😃 Tack 🙂 Visst är han underbar.
Han har morrat på mig en gång sedan han kom hit.
Dagen efter kastreringen men förmodligen hade han lite ont kanske plus mycket på en gång.
Idag är det en hel vecka sedan han kom hit 😃
# 78 Vår hane Hoppsan hade lite morrningar för sig efter sin kastrering, men det var nog som du säger för att de har lite ont. Han hade inte gjort det innan och inte nu efter heller!
Han är så fin, älskar ögonen!
#79 Dumle hämtade jag för 1 vecka sedan, pga att han hade bitit förra ägaren, markerat mot henne osv. Men han har inte visat något mot oss ännu, så förmodligen var det pga kastreringen herromdagen. 🙂
#79 Tur det så de och ni kommer överens!
#81 Ja 🙂 Hoppas att det fortsätter så med.
Han hade inte varit helt snäll hos veterinären vid kastreringen, innan sövningen hihi 😛
#83 Han visade nog bara vem som (försöker) bestämma🙂
#83 Jag tror mest det berodde på helt ny miljö, flera nya människor osv. Annars tror jag att han skulle försökt med samma sak här hemma mot oss 🙂 Han är sprattlig men det är något vi får träna bort hehe
Så läcker! Älskar bläsen, tihi^^
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
Hos veterinärer brukar de mest trevliga och sociala djur kunna bli väldigt aviga och griniga. Det är ett ställe som för djuren doftar oerhört starkt av många olika människor & djur, stress, sjukdom, död, mediciner och rengöringsmedel. Det är också väldigt ljust och kalt - en skrämmande miljö helt enkelt.
Så att djur inte är snälla hos veterinären är inget ovanligt. Har själv en hund som i vanliga fall är hur go som helst och älskar allt folk - vill upp i famnen, pussas osv. Han totalvägrar se en veterinär i ögonen ens, och hela kroppen spretar emot åt andra hållet. Hela kroppsspråket skriker "neeeej, rädda meeeeej!"
Djur som har ont eller mår dåligt pga sjukdom kan ju också uppvisa avigt beteende - morra, göra utfall m.m. Så det är också något man kan förvänta sej efter ett ingrepp, t.ex kastration i det här fallet.
Tror definitivt INTE att Dumle är en arg kanin i grund och botten.🙂