Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2874 ggr
em.nord
5

Tingat två bebbar :)

Hej hej Tänkte skriva av mig ;) jag är ny här inne, för i måndags var jag hos en uppfödare och kikade på kaninungar. Jag skulle ha en kanin kille var planen. Sambon valde att följa med, för att som han sa kolla så jag inte tar med alla hem :P jag vet att han bara ville kolla kaninungar ;) Det fanns två hanar kvar, jag skulle ju ha en var tänkt. Men när jag satt där på golvet med två nyfikna små skruttar hade jag svårt att välja. Då hör jag min sambo säga, Vi kan ju ta båda :D så, vi tingade bägg, varsin, och hämtar dom om två veckor :) Den ena är godkänd enligt sin rasstandard och ska märkas och honom vill jag prova ställa ut sen :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Anoki
1

Vad roligt! Va e de för ras? Lägg gärna ut bilder på dom sedan! :)

tussen12
0

2 hanar? Du ska väl inte ha dom i samma bur? ;)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Summerdogs
1

Alla djurungar är söta så om du hade tänkt ta en så skulle du nog hålla dig till den tanken med att bara ha "en" för att kaniner innebär ansvar och om du är en förstagångs ägare kanske de kan vara lättare att starta med en och  i  så fall köpa en till senare. 

Sen så blir de jobbigare om du nu valde två hanar eftersom de kan aldrig vara i samma bur eller gå i samma Hage! Allt blir då dyrare eftersom du får köpa två burar och dubbelt av allt. Jag hade tagit hona och en hane! Men ja, det är ju vad jag hade gjort 😉

em.nord
3

Rex kaniner, vanlig. Försökte lägga upp från mobilen men det gick inte… Jo samma bur, det är inga problem när dom är kullsyskon som är tillsammans från början. Och dom ska kastreras :)

emmans blogg

Summerdogs
4

Jo de funkar till en början.. Men vad händer när dom är könsmogna tror du? Jo dom försöker kastrera varandra!! Det är bara grymt mot kaninerna!

em.nord
2

Har alltid haft kanin, hade två pojkar i 9 år som gick bort för 3 år sen nästan samtidigt :(

emmans blogg

em.nord
2

#5 jo när dom blir könsmogna kan dom börja gräla och behöva.varsin bur. jag är rätt kunnig och har läst på och pratat med uppfödaren och andra. Har själv och känner andra som har två hanar.

emmans blogg

Summerdogs
4

Är de värt att de ska behöva gräla tycker du? Varför inte bara köpa en hona och hane som funkar bra ihop från början en att köpa hane + hane som bråkar? Jag tycker bara de är grymt mot kaninen.. Men du gör som du vill

louise1993
4

#5 Att säga att det är grymt mot kaninerna tycker jag låter lite väl hårt. Visst, jag vet att man ALDRIG ska rekommendera att ha två hanar ihop och det skulle jag inte göra heller. Men här verkar det som att TS har haft hanar ihop innan och jag har själv sett några "fall" där hanar har bott två och två utan problem, dessa okastrerade. Problemen har uppstått så fort en hona har kommit in i bilden. Innan fanns det ingen hona nära. Dessa kommer leva kastrerade ihop och som jag förstår det -utan hona nära. Så jag tror allt att det kan gå. Men samtidigt är det väldigt viktigt att om TS nu vill försöka att hon är berädd på att sära dem ifall det inte skulle gå bra.

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

em.nord
2

#8 ja jag gör som jag vill och anser är bäst helt riktigt. tänker inte gå på dig för att du kalla mig djurmisshandlare men känner mig faktiskt ledsen för ditt påhopp och kommer nog hålla mig undan den hät sajten. För att anklaga någon att vara grym mot sina djur utan anledning är jävla taskigt!

emmans blogg

Summerdogs
3

Jag tycker att det är grymt om kaninerna försöker kastrera varandra. Det är vad "JAG" tycker och jag säger inget annat om de. Men vill TS riskera sina kaniners hälsa får hon göra de men i min värld hade jag aldrig ALDRIG gjort så mot mina kaniner.. 

Sen är de olika individer som beter sig olika och vissa passar bättre en andra men som sagt så hade jag inte chansat 3

[Guldvingens]
3

Du kan inte ställa ut en kastrerad hane.

em.nord
2

#12 jag vet

emmans blogg

Fridaaaa
7

(inte läst hela tråden)

Att ha 2 kastrerade eller okastrerade hanar är alltid en risk, oavsett om de är syskon eller inte.
Krävs stor yta, och mycket tur om det ska fungera.
Sedan bör de vara åtskilda från ca 12 veckors ålder ifall de blir könsmogna, så att de inte börjar slåss och försöker kastrera varandra, kan sluta illa och fram till kastrering, helst lite efter med.

Så ha en reservplan ifall det inte fungerar, med extrabur osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
3

Säger som de flesta andra. Det är alltid en risk att ha två hanar ihop, kullsyskon eller ej! Jag har hört om folk som har två bröder ihop utan problem, men även de som börjar bråka när de blir könsmogna. Jag hade personligen inte vågat riskera något. Hellre att ha en tvåfacksbur där hanarna kan vara separerade :)

Anoki
1

Ska du ha hanarna ihop så måste dom vara kastrerade (lag på det). Men visst kan dom bråka enda, så varför inte ha dom i var sin bur från första början? :)

tussen12
5

Om du vill ställa ut skulle jag inte rekomendera 2 hanar ihop, det blir lätt fula bitmärken som kaninen blir nollad för på utsällningarna

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Sara1214
0

Jag hade 2 kastrerade hanar ihop. (syskon) men efter 1 år började dem bråka ! Jag särade på dem och bytte bur. Så då bodde dem I olika burar iaf. Så ha dem i samma men du måste vara beredd att sära på dem dvs vara beredd med en annan bur!:)

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Summerdogs
2

De sista jag vill säga i denna tråd är att jag aldrig kallat dig djurmisshandlare eller något liknande..

em.nord
3

Hm, så de är vanligt med killar som bråkar? Min erfarenhet har varit tvärt emot, honor är griniga… hm Nej jag tänkte låta dom bita varandra till döds, kulor och allt :P klart dom får varsin bur om dom börjar bråka. men tills dess kommer jag hoppas och utgå från att dom blir lika bra vänner som mina förra, en väns och uppfödarens killar. :) Det var,en utställning till sommaren som uppfödaren bad mig vara med på om jag hade möjlighet för hpn var nyfiken på honom. Så hade tänkt hinna med den innan kastreringen…

emmans blogg

Fridaaaa
1

#20 Ja när det kommer till kaniner är det vanligt. Honkaniner kan med bråka och vara griniga mot varandra men brukar vara större chans att det fungerar 🙂

Ingen har sagt att du kommer låta dem göra det men de kan ju börja när du t.ex sover eller iväg.

juliafrojd
0

TS, ska du ställa ut kan du inte kastrera ;-)

Fridaaaa
0

#22 Hon har sagt att hon ska ställa innan kastrering i så fall 🙂

juliafrojd
0

#23 såg inte de :p

Suskiv
4

Undra om uppfödaren vet om att TS tänkt ha hanarna ihop. Jag som uppfödare hade i varje fall nekat köp i ett sånt läge. 

Jag har också haft okastrerarde hanar ihop. Det var när jag var ung och dum. Det gick som tur bra, men jag skulle aldrig chansa nu.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

#25 "men tills dess kommer jag hoppas och utgå från att dom blir lika bra vänner som mina förra, en väns och uppfödarens killar. :)"

Har TS skrivit, så verkar som att uppfödaren vet det? :/

Viljans
2

Lycka till med killarna! :-) Även om alla klagar m.m så ska du göra vad du själv vill. Som du sa att ifall du märker att de börjar bråka får de en varsin bur, hur bra är inte det liksom?! Skulle gärna vilja se bilder på dem också! Försök lägg in bilderna! :-)

PrinzeZz
6

problemet med två hanar tillsammans, kastrerade eller ej är att det kan gå jättebra i flera år, sen säger det bara PANG. Det är ett väldigt osäkert kort.

Det är dumt att chansa, för när de väl börjar slåss är det inte smågnabb och retandes, de slåss tills döden.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

em.nord
2

Ja. Alla gör som dom vill. Men då jag, uppfödaren och flera, haft killar ihop, medvetet och omedvetet med bra underbar erfarenhet kommer jag utgå från att det kommer gå bra. Men när jag satt och läste alla åsikter ni kommer med, så har jag löst,det så enklt som att sambon och jag bygger en bur till och rasthagen indelad i två hagar :) tada problemet löst. Dom är aldrig själva utan uppsikt! :) Sen vill jag försvara mig och säga,att även två honor kan slåss rejält. Alla djur som inte trivs ihop kan slåss. Vissa kommer bra överens vissa inte :/ Sen om det r så farligt med två hanar kanske man inte ska rekomendera två kastrerade kullsyskon killar i boken "Kaniner, lyckliga o friska" tänker på alla barn som läser den :/,

emmans blogg

Fridaaaa
4

#29 Ja 2 honor kan med slåss men den risken är betydligt mindre än mellan 2 hanar. Och risken är större att 2 hanar skadar varandra riktigt illa, även om honor med såklart kan göra det.

Kaninböcker är sällan att lita på tyvärr. Har en här hemma, där det är mycket felaktigheter.

Tinkelbell
7

Alltså nu har alla framför att det är mer ovanligt att två hanar går ihop än två honor eller hona + hane. Tror hon förstått det nu faktiskt. :)

Nu tycker jag att man släpper det, tråkigt att TS redan uttryckt att hon antagligen inte kommer fortsätta "hänga" på denna sidan bara för att folk redan börjat hoppa på. Tänk på att allt ni skriver som ni är passionerade över (dvs kaniner) kan framstå aggressivt eftersom ni skriver ju passionerat.

TS, lägg upp lite bilder på snyggingarna och så önskar jag dig lycka till med allt och hoppas allt blir som du velat :)

Mvh Hela stora familjen <3

[Tilde]
1

#31 Jag tycker dock inte att någon har varit otrevlig förutom att det blev ett missförstånd i början. Och sen är det ju klart att folk vill säga sin mening då man inte vill att djur ska fara illa, vilket ofta händer för två hanar som går ihop. Men vi får ju hoppas att det går bra..!

Fridaaaa
2

#31 Jag ser inte en enda person som har hoppat på, utan alla har varit trevliga och bara sagt sina åsikter och gett info. Ingenting annat 🙂

[Luppa]
3

Två honor kan också slåss, ja. MEN, med den skillnaden att de inte biter snoppen av varandra…

sfut
9

Jag blir himla ledsen när jag läser denna tråden. TS är glad över att ha tingat två kaninungar och vill dela med sig av det. Direkt kommer 20 svar om hur illa och oansvarsfullt det är att skaffa två okastrerade hanar tillsammans fast att TS varken sagt att de ska vara tillsammans eller okastrerade. När hon säger att de ska kastreras låter det istället att man minsann inte kan lite på att kastrerade hanar kan gå tillsammans de heller så TS borde inte har de tillsammans från början heller.det kanske räcker att en eller två säger att okastrerade hanar ej bör gå tillsammans. Och även efter att TS skrivit att hanarna ska kastreras så kommer det kommentarer (obviously från folk som inte läst tråden) om att okastrerade hanar inte ska gå tillsammans. Har någon av er faktiskt haft två kastrerade hanar tillsammans eller har någon direkt erfarenhet av det? Jag känner tre som haft både okastrerade och kastrerade bröder tillsammans utan problem. TS, önskar dig all lycka till med dina pojkar och hoppas allt går bra. Ser fram emot bilder på killarna!

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

[Luppa]
1

#35 Nej, jag har inte testat. Jag har sett skador som två hanar gett varandra, det räcker!

Fridaaaa
3

#35 Alla vill bara kaninernas bästa och ger råd&tips, inget annat.
Ser inte många som försökt "ta ifrån" Ts sin glädje över kaninerna eller liknande. 
Det är många som inte vet riskerna med att ha hanar ihop, även kastrerade hanar osv. Så det är bra att ge info tycker jag. Visst kanske inte så många hade behövt skriva i princip samma saker, det kan jag hålla med om (lätt att vara efterklok).

[Sniff]
2

Jag håller med #35. TS ville berätta om hur de ska få två nya bästisar och så blir alla sura. Kanske är det inte världens bästa idé att ha två hanar tillsammans, men det lär de ju märka så småningom. 

Lycka till med småninerna TS! Så himla roligt, förstår lyckan du måste ha känt när ni tingade båda. Vilken tur du har!😃

Fridaaaa
2

#38 Ser inga som är sura här. Speciellt inte alla.🙂
Baraför att man ej har smilisar är man ej sur. Hur saker och ting tolkas osv är olika från person till person.

[Sniff]
2

#39 Jag överdrev. Menade att det var många som påpekade hur "dum" (överdrift igen) TS är som ska försöka sig på att ha två hanar tillsammans.

Tinkelbell
3

#39 precis som #40 skriver så står det saker som kan tolkas som påhopp och aggressivt, det är så jag upplever det i alla fall. Hänvisar till #8, #11 där det har en ton att det är självklart att kaninerna kommer bråka och att hon är hemsk som kommer sätta ihop dom, Trots! att det inte alls är självklart att det inte kommer fungera. Det kan faktiskt fungera och TS har ju haft kaniner tidigare. 

Men faktum är att TS ville berätta bara att hon ska skaffa två kaniner, men istället går hela hennes tråd ut på att hon måste försvara sig om att hon vill pröva att ha två hanar ihop, eftersom haft det tidigare och har en bra erfarenhet kring det.

Därför tycker jag att alla kan sluta skriva om det nu och istället gratulera och skriva samma saker som om det hade vart två honor. Taskig stämning i tråden.

Fridaaaa
1

#41 Även jag har skrivit att saker och ting kan tolkas olika på nätet 😉 Just i inlägg #39 😉
Och har även skrivit att jag inte ser några påhopp eller sura miner.

Men nu hoppar jag ur tråden: Hejhopp…

TS: Lycka till med kaninerna!
Gör gärna en tråd om dem sen, med bilder osv, alltid kul! 🙂

PrinzeZz
9

fast alltså, ska vi bara säga grattis och hålla käften?

Jag kan hålla med om att vissa inlägg nog borde formulerats på ett annat sätt, men vi är faktiskt på ett diskussionsforum, och kan vi inte diskutera på en normal nivå om så små grejer så går nog i alla fall jag över till andra forum.

I min värld är det dumt att ha två hanar ihop, speciellt efter att man blivit informerad om att det ofta slutar väldigt illa. Men som TS informerat, hon gör som hon vill (trots att lagen avråder starkt ifrån detta).

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

minaninar
1

Om jag var dig o fick klart för mig att det är stor risk för två hanar även om de är kullbröder så skulle jag nog ta ett snack med uppfödaren o "ångra" tingningen av den ena - om jag nu inte var helt inställd på att ha dem i varsin bur.

Det finns absolut undantag har man hört på folks berättelser, med stabila sådana par. Men oftast är de relationerna instabila o man har sett en hel del annonser på blocket med två kullsyskon som vid könsmognad måste hitta nya hem pga. att de inte kan gå ihop o att ägaren inte förutsett problemet.

Men om du tycker det är ok att de bor i varsin då är det ju inget problem. De har ju sällskap också genom galler iofs även om de inte kan grooma o tvätta varann lika bra då. Men kärlek genom galler har man ju hört om.😛

Tinkelbell
1

#43 nej man behöver inte vara tyst, men om någon redan skrivit precis samma sak, räcker inte då det? Man behöver inte upprepa exakt samma sak, om man inte kanske lägger till något etc. 

Men som sagt, man ska diskutera och hjälpa varandra, men man måste tänka på hur man formulerar sig.

Fridaaaa
2

#45 Sedan kan man formulera sig som ser bra ut i ens egna ögon och vissa andras ögon men inte för andra. Är svårt det där ibland hur man tolkar saker och ting. 2 personer kan se samma text med olika ögon och olika vinklar/tolkningar på den,

Sara1214
2

Nu tycker jag vi struntar i det här och hälsar TS grattis istället. Alla skriver exakt samma saker vilket inte är okej. Så nu hälsar jag TS stort grattis! Vad härligt med små bebbar! Lycka till:) Ps " tror hon märker när det inte funkar och hon bryter inte mot någon lag om hon kastrerar dem!! ;)

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

[Plumskaniner]
2

Men TS ändrade väll sin åsikt och bestämde sig för att ha dom separerade? Varför snackar vissa då om att dom inte hade gjort som TS osv osv osv? Det var väll såhär ni som kommenterade att det var dåligt att ha två hanar ihop ville ha det?

Jag hade inte heller haft två hanar ihop, men TS kommer inte ens ha det nu? (Som jag uppfattar det?)

Friggeshoppkaniner
0

# 47 Fast lagen avråder att ha två hanar ihop överhuvudtaget, det är lagligt, men sällan individerna funkar ihop och man bör ha stor kunskap om kaniner och dess psykologi innan man testar det. Jag skulle aldrig råda någon att ha två hanar ihop oavsett omständigheter p.g.a den stora chansen för dom att döda varandra. En släkting till mig hade två hanar tillsammans för många år sedan. Det var inga problem, dom var så snälla mot varandra o.s.v men efter ett år eller kanske mer tillsammans hittade dom den ena hanen ihjälbiten och rejält blodig, även den levande kaninen hade skador.

sfut
1

#49 Lagen avråder att ha könsmogna okastrerade hanar ihop. Det står i jordbruksverkets allmänna råd om hållande av sällskapskanin. Två okastrerade hanar skulle jag inte ha tillsammans men två kastrerade ser jag som lika bra eller riskfyllt eller vad man nu vill säga som att ha två honor ihop. Även om jag också kan hålla med om att hona + hane är ett säkrare kort.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

bustjejen
6

Jag har 2 kastrerade hanar ihop, som funkar alldeles utmärkt. De bråkar aldrig och ingen av dem är revirbenägen över huvud taget. Dock är de tidigt kastrerade, så fort de blev könsmogna. Det tror jag är en förutsättning för att det ska funka, så att de inte hinner bli så "haniga". Därför kan jag tänka mig att det är en risk att vänta med kastreringen till en speciell utställning har varit.

Fj-a-deer
1

Jag hade två kastrerade hanar ihop, det fungerade jättebra :)

Just  nu har jag en okastrerad och en kastrerad tillsammans och det fungerar också. Den kastrerade är ganska låg i rang så de bråkar aldrig. :)

War, war never changes.

em.nord
6

Oj oj vilken diskussion det blev :) Jag tycker bara en person uttryckte sig elakt , respektlöst om jag ska använda ett ord. Resten var väl mest tråkigt att alla upprepade samma sak hela tiden. Jag kommer kastrera dom direkt när dom blir könsmogna, ingen utställning kommer före det. Sen hoppas på det bästa för jag vet att det kan fungera jättebra. Har en kompis som hade hona och hane där hanen var kastrerad men nästan bet ihjäl honan :( så otur kan man ju ha ändå. Men jag förstår att risken är STÖRRE nu och kommer vara som en hök men nej, tänker inte ändra mig. Skönt att höra fler med bra erfarenhet av två pojkar. Jag har läst allas inlägg och vill inte ha bråk hörni :)

emmans blogg

[Totoros kaniner]
5

Jag orkar inte läsa allt som e sagt.

va roligt att du ska få hem två små killar o ännu roligar att både du och din sambo är enade om det! hopas på o få se bilder!

till er andra som är så snabba med att tro att TS inte kan ngt. man måste kunna få skriva här och fråga och dela sin glädje utan att få hela kaninhandboken uppläxad för sig. det blir så snabbt en negativ ton av alla som "VET BÄST", att komma med förslag och råd är en sak,en annan att informationsbomba/trycka ner personen som frågar/undrar