Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 596 ggr
[Sniff]
0

Juckande hona

Vi har två kaniner som bor tillsammans. Det är Isak som är en kastrerad hane på ca 2-3 år och Akelha som är en hona på ca 1-2 år. De har bott tillsammans sedan december. 

När de träffades i början så var Akelha rädd för Isak, som sprang efter henne (inte mycket) och försökte nosa. Men det gick bättre och bättre och tillslut så ville de bo tillsammans. När Akelha blir rädd för något så springer hon och gömmer sig hos Isak, och hon hoppar ofta fram till honom och trycker sig in under honom. 

Men nu har hon börjat jucka på honom. Han verkar tycka att det är skitjobbigt och jag tycker synd om honom. Akelha är väldigt osäker och skygg mot människor också. 

Vad ska vi göra? Vi har till och med hittat pälstussar i buren… Jag vill ju att de ska bo ihop, för de verkar ha mycket glädje av varandra annars. Kan hon bli lugnare av kastrering?

Beatrice_Love_Kaniner
0

Hon kanske blir lite sugen på kaninungar med honom? 😂 nej men skämt o sido, jag tror att det har med rang att göra.

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

[Sniff]
0

#1 Jag har funderat på om det kan vara för att hon är brunstig. Jag har fått intrycket av att Isak är den som bestämmer, så det kan ju så klart vara så att hon tycker att hon borde bestämma istället. Jag är inte så insatt i kaniners rangsystem, så jag vet inte.

Beatrice_Love_Kaniner
0

🤔hm, ja det är svårt det där. Men jag tänker, om han nu tycker att det är jobbigt så får väl han säga ifrån? 😐

[Sniff]
0

#3 Jo han brukar vända sig om (eller dra sig ur när hon juckar på huvudet😛) och springa därifrån. Inte så att han hugger efter henne, men det syns att han blir irriterad efter ett par gånger.

Beatrice_Love_Kaniner
0

😕Svårt att säga vad man ska göra, 😮 han får helt enkelt visa henne att hon inte vill mer

Melao
1

Jag tror att det beror på brunst, särskilt eftersom det kommit nu på våren. Min hona kastrerades i förra veckan just av den anledningen, hennes burkompis fick lida för hennes hormoners skull. Efter kastreringen har hon inte visat något av det här beteendet, så jag rekommenderar absolut kastrering om du ändå inte tänkt avla på kaninen.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

[Sniff]
0

#6 Tack för ditt svar🙂 Hur mycket kostade det att kastrera din hona?

Melao
1

#7 Jag betalade 1280;- på djursjukhuset här men jag vet att det kan variera väldigt mycket på olika ställen så för att veta säkert får du ringa runt och höra om du vill veta hur mycket det kostar för dig. För mig är det helt klart värt pengarna!

[Sniff]
0

#8 Det är toppen att få sig en uppfattning om priset. Får höra med veterinärerna här omkring🙂 Det är ju absolut värt det om ninisen mår bättre❤️

vevve89
0

Honor kan bli riktigt j*vliga rent ut sagt när de är brunstiga eller gör upp rangen. Jag hade 2 honor och en hane tillsammans förut och ena honan var på de andra 2 så fort hon brunstade i stort sätt. =P

Melao
0

#9 Ja man vill ju veta vad man har att vänta sig :) jag hade inte så mycket till val då det visade sig att bara en veterinär här i stan kastrerar honkaniner. Så det är ju också bra att kolla.

valorous.kid
0

Jag har samma problem, fast tvärtom… Det är hanen som juckar på honan hela tiden. Dom bits aldrig och på dagen är dom bästa kompisar och på kvällen jagar han henne och juckar -_- hon har precis blivit brunstig och är i tonåren på köpet :P

Melao
0

#12 hmm.. Det låter mer som en dominansgrej, alltså att han ska visa att han är högre i rang. Kan förstås triggas lite om honan är brunstig, men det brukar inte vara så kraftigt. Om honan verkar störd av det och han fortsätter länge (förbi brunstperioden) skulle jag börja fundera på att ta isär dem. Ingen kanin ska behöva bli "dominerad" så hela tiden.

valorous.kid
0

#13 jag tror inte att hon blir störd av det direkt :/