Kullplanering/intressekoll
Äntligen är det dags för första kullen på 10 år hos Northernlights KU 😃 Dom tilltänkta föräldrarna till kullen är Sherlocks Nattlek "Elov" och Ljusvattnets Brims. Datumet är inte helt spikat, jag vill gärna att det ska bli liiite varmare ute, plus att jag ska opereras lite snart, men planen är att parningen ska ske lite senare i vår 🙂
Elov är en svart hane f-2010 och "vädurskorsning". Han är lite mindre än den genomsnittliga hoppkaninen, men har en mycket snygg kroppsbyggnad. Just nu är han klassad Medelsvår med 2p i rak och Svår i krok. Hoppar gör han med fin teknik och bra fart, och har ofta god marginal över hindret trots att han är så liten. Han älskar verkligen hoppningen, är lätt att föra och söker själv efter nästa hinder. Jag är övertygad om att han kommer att fortsätta att klättra uppåt i klasserna framöver. Hemmavid är han väldigt snäll, sitter gärna i famnen och myser en stund, men har hur mycket energi som helst när han är nere på marken. Elov är efter Trombens Gt Ch Varenne och undan Premiärs Sinistra.
Brims är en mörk zobelbrun hona f-2011 och korsning mellan bl.a. 50% Zobel och 25% vildkanin. Även hon har en mycket fin kroppsbyggnad, och ligger väl runt 3kg gissningsvis. På grund av vildkaningenerna har hon lite slankare harliknande kropp, men med lite kraftigare bakdel än en renrasig hare. Brims kom till mig på senhösten förra året, och var då vare sig tränad eller tävlad i hoppning, men har lärt sig mycket snabbt. Hon har dock bara startat miniklass några få gånger hittills, och hon har varit lite för spänd i tävlingsmiljön för att prestera riktigt bra. Men jag tror med mer rutin att det kommer att "lossna" för henne även på tävling. I buren och i all hantering är hon helt okomplicerad, kanske lite mer "blyg" och försiktig (läs: väluppfostrad 😉) än mina andra vildingar, men hon är inte skygg och kommer alltid fram för att hälsa. Brims är efter Epadalens William Wildkid "Ville" (svårklassad i rak & krok) och undan Izobel (aldrig tävlad). Brims är obesläktad med alla stora hoppled. "Villes" mormor Retzina har dock lämnat många fina barn och barnbarn osv. inom hoppningen där många är svår/Elitklassade.
Målet med kullen är att få fram fina hoppkaniner, som förhoppningsvis ska passa både nybörjaren och den som hållit på ett tag. Men med tanke på föräldrarnas enormt trevliga och snälla temperament är jag övertygad om att det kommer att bli utmärkta kel-/sällskapskaniner också.
För frågor eller för att lämna intresse (ej bindande!) är det bara att kommentera här eller PM:a. Vi finns strax utanför Borlänge i Dalarna.
Tyvärr har jag inga bilder på föräldrarna att bjuda på just nu eftersom jag sitter vid "fel" dator, men jag kan slänga upp lite bilder på dem här vid ett annat tillfälle 🙂
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
Elov, pappan till kullen, är numera svårklassad även i rakbana 😃 Han var och tävlade i lördags, och skulle starta i två rak medelsvår. I den första klassen gick han på 0+1 och vann, vilket innebar att han blev svårklassad och att han dessutom tagit alla sina rak medel-pinnar genom seger! I nästa klass fick han därför gå "utom tävlan", och han gick då på 0+0 fel och hade vunnit även den klassen om han varit med och tävlat "på riktigt". Duktig nin👍
Bjuder på en bild från tävlingen, fotograf är Liv Kristofferson 🙂
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one