Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 406 ggr
Boschkis
0

Hjälp!

Hej nu behöver jag eran hjälp!

Jag har sedan förra våren försökt para mina två kaniner. Honan är lejonhuvad rex och hanen är lejonhuvad/alaska. Honan lägger upp sig och är villig men hanen verkar ha lite mer problem. För det mesta juckar han mot hennes huvud men lyfter man honom rätt brukar det gå bra. Problemen som är är det att när han får upp farten lite ramlar han av och han verkar inte få in den i henne utan kladdar oftast ner hennes rygg istället. Någon som har något tips? på detta? Eller är det bara att försöka tills han får in vanan?

Kan tillägga att det blir bådas första kull så ingen av dem är jättevana men tycker ju att dom rent instinktivt borde veta hur man gör. Båda är ett och ett halvt nu så känner lite att det är sista försöket då honan som sagt inte haft kull tidigare.

Tacksam för alla tips? överhuvudtaget på vad man kan tänka på både före, efter och under eventuell dräktighet. Har haft kullar med tidigare kaniner så har helt okej koll tycker jag men alla har ju sina egna knep att dela med sig av :)

Mvh Melina

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

PrinzeZz
0

lägger honan upp sig ordentligt då?

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Boschkis
0

Ja hon gör ju det tycker jag. Sen lägger hon sig gärna i ett hörn så det blir lite bökigt för honom, men det är stor skillnad på när hon är brunstig och inte är det då hon säger ifrån ganska bra att hon inte vill.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Helin_
0

Jag tycker att du ska ta din hona till en veterinär för att utreda varför de inte blir några ungar. Om du har försökt så många gånger så kan de vara tex livmodercancer. Eller prova en annan hane. Hanen kanske inte är fertil? Alla hanar funkar de inte för. Hade en hane som träffade tre honor varav 1 gick han med i 4veckor utan att de blev något.

Boschkis
0

Ja jag har börjat fundera lite på det också om det är något fel på någon av dom. Kaniner är ju inte direkt kända för att vara svårparade ;)
Så det blir nog till att först försöka med en annan hane och vill det sig ändå inte får det blir en tur till veterinären. Tack för svaret!