Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 995 ggr
TerriZue
0

Bra foder?

Hej allihopa!

Jag bor i Eskilstuna och har två små lejonhuvade monster som bor med mig och min sambo i vår lägenhet.

Jag ger dem så klart hö som basfoder (fri tillgång) och sen får de även Selective torrfoder två gånger om dagen.

Det jag undrar är om någon här inne vet ett bra ställe att köpa fint hö i Eskilstuna? Tidigare har jag köpt hö i djuraffären men jag tycker inte alls att det håller måttet. Visst, kaninerna äter det utan problem men jag vet att hö kan vara betydligt mycket fräschare än vad det är i de små påsarna i djuraffären.

Är det någon här inne som bor i närheten av/i Eskilstuna som känner till någon bonde eller liknande som säljer torrt hö i lösvikt? Eftersom jag bor i lägenhet blir det svårt för mig att köpa på mig en hel bal och förvara den någonstans. 

Jag har även börjat fundera lite över torrfodret. Selective fungerar visserligen väldigt bra och kaninerna tycker väldigt mycket om det. Dock är det ganska dyrt och jag har inte lyckats hitta det i några större förpackningar. Det fungerade bra när jag bara hade en kanin men med två stykcen går det åt i en rasande fart. Har ni något tips? på bra pellets/torrfoder som man kan köpa i större förpackningar och som innehåller allt nödvändigt och inte innehåller en massa skräp som är dåligt för kaninerna?

Tacksam för svar. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

fossingen
1

På zooplus.se och dk finns det storpack av exempelvis Cuni Complete. Ett smakligt foder utan spannmål och skit :)

Lurvas11
1

Vi har också Selective rabbit och det blir väldigt dyrt till två kaniner. Så vi blandar det med det här fodret från granngården. Det är mycket billigare.

Hälsningar Lurvas11Glad

Frosstis
1

Har du en ridskola i närheten? Ring och hör med dom,, dom säljer oftast hö billigt.:)

Agda
0

JR Farms grainless complete finns i 15 kg förpackningar på zooplus.se.

TerriZue
0

Tack så mycket för alla tips?! :)

#3 Ooh! Ridskola har jag inte ens kommit att tänka på, såna vimlar det ju av här omkring. Tack så mycket för det tipset. :)

Suskiv
1

Jag köpte tidigare selective i 10 kg förpackningar från http://www.petplanet.co.uk/product.asp?dept_id=331&pf_id=6139 blir ca 250 kr inkl frakt. 

Numera fodrar jag mina med en blandning av rabbfor och rabbit royale

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

TerriZue
0

#6 Det låter ju hur bra som helst! Superbilligt dessutom! Jag köpte nyss en förpackning som innehöll 3kg i butik och den kostade mig nästan 300:-