Ersättning
Fick precis 10 små bebisar och/eller låg utanför den är varm nu men. Den har inte fått den första mjölken tror jag! Vet det finns man kan blanda men vet inte vad eller hur mycket! Tack på förhand
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
laktosfri kvarg+laktosfri grädde är ett enkelt recept som borde gå att få tag på vart man än bor. Har för mig Lina R tipsade om det.
annars: t.ex. kattmjölksersättning, lite rå äggula, lite grädde, och något socker, jag har inte riktigt förstått vad som är bäst. Men roslagstull hade förr ett recept med honung. Men jag tror att även lite sirap, druvsocker, eller vanligt socker borde va ok. Det ska ju inte vara mkt.
Här är en länk om allmänt http://www.rabbit.org/care/orphan.html om du ä rintresserad
här är en länk till video: http://www.youtube.com/watch?v=CyMo1hFuohY
finns en del två men du hittar den säkert själv..
här är receptet från roslagstull:
Moderlösa ungar under 3 veckors ålder kan även ges kattmjölkersättning (färdig, eller en blandning av 1 äggula, 240 ml torrmjölk, 240 ml vatten, 5 ml honung och 5 ml vitamin-mineralblandning). Av detta ges de första dagarna max 5 ml 2-3 gånger per dag den första veckan. Mängden ökas sakta till 15 ml vecka 2, och till 25 ml vecka 3. Området runt ändtarmsöppningen tvättas försiktigt med bomull fuktad med ljummet vatten för att stimulera avföring och urinering.
Tack la mamma kanin på sidan och den lilla fick i sig en del mamma kanin har visst mängde med mat det bara sprutade ut ;-) ska se om jag kan komma iväg och köpa till ersättning annars fortsätter jag att lägga mamma kanin på sidan för hon tyckte det var ok faktiskt
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
#2 det är ju det bästa!
Jag körde med kattmjölksersättning + laktosfri grädde. Mina har klarat sig bra på det. Fick 12 ungar…
Kontakta en Vetrinär så berättar nog dom vad du kan göra. ;)
Hälsningar Nellie
El sök på likn trådar här KiF, finns massor av info. Det bästa är om mamman kan ge dem av sin mjölk då det viktigt för deras immunförsvar nu o som vuxna 😉

#5 Veterinärer har sällan sådana kunskaper.
Sen förstår jag inte problemet, ungarna föddes i dag, det är ju bara att lägga ungen i boet och låta den vara.
#7 Vill kanske ha fakta innan det blir att jag måste och just denna var väldigt med tagen och slö!
Givetvis la jag den i boet direkt men inte lätt för den om den ska slås med 9 andra bebisar.
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
Dela boet i två grupper, det har jag skrivit om i flera trådar här. Och de som har prövat det har tyckt det funkat ganska bra. Alternativt att du fortsätteratt göra som du gör nu. Fast är det så många måste du nästan ha en tid för att stödmata när morsan har fått lite tid att få extra mjölk att rinna till.
Men annars är principen att du gör två bolådor: om det är 10 ungar, 5 stora i en och 5 små i en annan. Sedan får de små börja vara inne med mamman över natten 19-07. Eller typ nu. Och sedan kolla att de fått nåt. Och byta till stora 5, så får de va under dagen. Men du måste ju ändå kolla hela tiden att det inte är någon som faller bakom. Men är mamman villig att ligga o låta ungar snutta hos dig så ligger du bra till. Glöm dock ej att se till att de kissar o bajsar (men det vet du väl redan? har för mig att jag sett dig här ett tag).
Det framgick inte av din fråga att den var medtagen tror jag. Men tänk på att det förutom själva maten är viktigt att kolla att de har bra temp, de ska vara 38 varma ungefär eller lite mer. Alltså inte kännas svala.
tack för alla din hjälp ;)
Den lilla ligger nu med sina syskon varm och go ;)
Lite mindre än dom andra resten är jämn stora.
Funderade lite på 5/5 metoden får se i morgon vad som händer och hur dom mår mina andra honor har fixat 8-10 bebisar utan problem.
Mamman finner sig helt i att ligga på sidan och det kommer mängder med mat!
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com