Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1230 ggr
tussen12
0

Dubbelhaka

Hej! Jag har sätt att Tequila har börjat få dubbelhaka 😛

Det kan inte vara för att hon är tjock, hon får bara 2 matskedar pellets per dag (såklart hö och vatten med!!)

Kan man banta bort den eller liknande? :)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[Ninni_w]
0

Alla kaniner har väl liiiite dubbelhaka. Eller de får väl det när de blir äldre. Men du vet Emilias Nina har ju en jättestor dubbelhaka som måste bero på att hon är ganska tjock! :-)

tussen12
0

#1 Alla kaniner får inte dubbelhaka, men har hört att man kan typ banta bort den xD

Fridaaaa
0

#1 Nej alla kaniner har inte lite dubbelhaka och alla får inte heller när de blir äldre 🙂

TS: Min Ella ser ut att ha hackpåse ibland men hon har inte det, hon är inte heller tjock.
Och hakpåse kan kaninern ha utan att vara feta med 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tussen12
0

#3 Kanske något som går i dvv rex gener? xD

fsigge
0

rexar har ju lätt för att bli tjocka har jag för mig. Hon växer ju fortfarande och då kanske hon tar på fettet i hakpåsen så det kanske är bort vid 1 års ålder? Vet inte om det är sant :)

Frida

Fridaaaa
1

#5 Nja inte dvv rex i allafall. Har mina andra nu och båda har har haft lätt för att gå ner i vikt.
Vet andra som upplevt samma sak, andra inte 🙂
Sedan är det skillnad på rex och dvv rex 🙂

Suskiv
0

Som sagt hakpåse har inte alla kaniner. Hos mig har två kaniner det. En rex som fått det hos uppfödaren och så min dvv som hela tiden ligger på gränsen till tjock (vägde 2 kg när hon ställdes ut) trots att hon bara får 0,5 dl pellets.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Ninni_w]
0

Lånar tråden lite bara. Min ena kanin är lite överviktig. Jag har gått ner från att han innan fick 1dl pellets till att han nu får 1,5msk. Har kanin och marsvinspellets djur och natur.

[Ninni_w]
0

Men jag tycker inte att det har givit något resultat. Vad ska jag göra?

Fridaaaa
0

#9 Hur länge har du haft nedminskningen av pellets?
Annars behöver du ej ge pellets alls. Och sedan mycket Motion då.

tussen12
0

#10 Känner Ninni_w

Hennes kaniner får Motion så där är det ingen fara 🙂

Fridaaaa
0

#11 Jag skrev inte att de inte fick motion😉

tussen12
0

#12 Menade inte att du sa att dom inte fick det 😉

[Ninni_w]
0

Men får de i sig alla mineraler och vitaminer som behövs om de bara får hö? Han bor tillsammans med en hona (han är kastrerad) så om inte han får nån pellets så får ju inte hon heller det.

Fridaaaa
1

#13 Lät som det när du skrev som du gjorde 🙂

#14 Behöver den andra kaninen pellets då?
Annars kan den få det lille den behöver enskilt, de brukar ju i regel äta upp det ganska snabbt.

Kaniner klarar sig bra utan pellets. Min innekanin, hona, t.ex får lite pellets 1-2 gånger/vecka som godis. annars får hon hö, vatten, grenar och grönsaker 🙂

tussen12
0

#14 Ditt hö är ju ganska bra, dom får i sig allt dom behöver. Dom får ju grönsaker ibland också ^^

[Ninni_w]
0

Det var bara ca en månad sedan som jag gick från 1dl till 3msk (blir bara 1,5msk var) så jag kanske ska vänta lite till. Han är en ganska stor kanin så han kanske ska väga lite mer. Hans mamma är troligen tankanin och pappa tror vi är lejonhuvad dvv. Och tan är väl ingen dvärgras? I så fall så ska han ju väga ganska mkt.