Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2573 ggr
Bonaaah
0

Vad är det här?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bajs ser jag ju att det är men jag får en känsla att det inte direkt ska se ut så :(

slarvigt
0

Jag antar att kaninen fäller? Den har slickat sig eller på annat sätt fått i sig sitt hår, som den sedan inte kan ta hand om i magen (den kan inte stöta upp hårbollar som katter tex). Detta kan leda till förstoppning, vilket kan vara farligt för kaniner. Det som kan hjälpa magen att lösa upp håret är färsk ananas (inte sådan på burk eller liknande). Se till så att han äter och dricker ordentligt, så ska det inte vara några problem :)

minaninar
0

Det ser ut som väldigt små bajspluttar. Försök håll koll på att ninisen äter sitt hö. O dricker. Lite färsk ananas kan vara en idé. Men viktigast är att det kommer höfibrer, eftersom det är de som hjälper håret att passera. Och vatten. Om du tycker hen verkar slö o inte äter o dricker så gärna, så skaffa critical care o dosspruta/pipett från veterinären. Eller ev. gör ett veterinärbesök. Men jag skulle först bara se till att kaninen äter eller får critical care o sedan se om problem kvarstår. Men se till att skaffa det innan valborg o första maj eftersom det kan vara knepigare att få komma till veterinär då.

Min kanin kan ockås få sådana pärlband just nu.. Man ser att han sitter o trycker.. Sedan kommer ett pärlband o sedan massa pluttar. Och han ser väldigt lättad ut.

Ursäkta lite rörigt inlägg..

Bonaaah
0

Vad jag har märkt så äter han faktiskt inte så mycket hö :( sällan jag ser han sitta och äta :/

juliafrojd
0

Hur mycket pellets får han och vilken sort?

juliafrojd
0

Hur mycket pellets får han och vilken sort?

Bonaaah
0

Han får ungefär två matskedar vitakraft men jag ska försöka byta till en annan pellets.

minaninar
0

Äter han dåligt med hö är det en anledning att boka tid hos kaninkunnig veterinär. Ju tidigare det besöket sker desto bättre. Om du behöver hjälp att hitta sådan veterinär så skriv en tråd här på kif eller använd sökfunktionen här och på google.

Pellets är kraftfoder och alltså bara ett tillskott som inte ska utgöra mer än ca 10-15% av kosten. Dvs större delen är höet. Det hjälper kaninens speciella o känsliga mage att funka som den ska.

Ta din kanin på en liten motionsrunda. Det hjälper också mot ev. stopp. Och mkt vätska. Man kan ge vatten i spruta. Vatten hjälper också att göra bajset lösligare. Testa också att ge din kanin en pytteliten grej som du vet att han tycker är smaskens, en pellet eller en tesked banan.. vägrar han äta sina favoriter så är det akut o du måste besöka vet idag eller imorgon. Samt skaffa critical care, vilket man kan köpa hos vet och få instruktioner om hur du ska göra.

[Luppa]
1

Bort med pellets, ge bara hö och vatten. Och borsta kaninen så han inte får i sig mer hår än nödvändigt. En Furminator är kanon, det finns kopior på Tradera för en hundring.

Bonaaah
0

Tack, ja jag har faktiskt sett sånadär "tussar" som sticket ut vid hans bakben mest. Försöker alltid plocka bort de (som han inte tycker om, hehe).

Bonaaah
2

Han dricker vatten dock väldigt bra men ska jag stå över pellets en stund och se ifall han äter mer hö?

[Luppa]
1

#10 Ja, det tycker jag.

Bonaaah
0

bra, då gör jag det :)

[Mi-rand-a]
1

Kan vara om kaninen fått i sig hår eller liknande, då brukar bajset bli sådär, har hänt mina kaniner lite då och då i olika perioder, farligt är de inte men alltid bra att hålla extra koll.

Bonaaah
0

Han fäller inte så speciellt mycket men under hakan och vid bakbenen finns det lösa tussar som jag brukar försöka ta bort.

[Mi-rand-a]
1

#14 de kan vara från lite allt möjligt, har han tuggat på någon matta eller liknande som kan släppa ifrån sig små trådar eller damm, ja de kan komma från mycket.

Bonaaah
0

juste, sånt finns ju också ;) Jag får hålla extra koll!

Bonaaah
2

Han äter mer hö nu! :D ser honom ofta äta hö, så glad jag blir!

fsigge
1

#7 det kan ju också bero på att hon har ett dåligt hö. Tycker du ska testa att byta hö innan du åker till veterinären :)

Frida

Bonaaah
1

jag har bytt hö för några dagar sedan :)