hudbesvär
det är inte sår om uppkommit vid dålig pälshygien hos förra ägaren då?
titta igenom kaninen om du kan hitta några fler sår, kan du inte det så håll koll på det som finns och blir det inte bättre/försämras ring vet.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Jag har ingen aning. han har fler såna kala fläckar på ryggen, självklart ska ja hålla koll. alla tovor e inte borta än. hade det vårt sommaren hade jag klippt ner honom helt men jag tänker att han behöver sin päls nu för värme.
Jag tänker direkt mjällkvalster, men vet inte… kan ju vara pga. dålig pälsvård hos förra ägaren också.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
En orsak kan vara värmen. Kala fläckar kan en kanin få om den har det för varmt eller om den vistas för mycket i olika temperaturer. Det uppstår då obalans i pälsen. Detta drabbar främst långhåriga kaniner. En kanin i det vilda tål ända upp till -30 grader, bättre att ha det svalt än för varmt.
Fast din ser ut att ha mjällkvalster eller liknande
tack! ska söka lite fakta om mjällkvalster.
han kulle behöva klippas kort i pälsen på vissa ställen för att få bukt med de svåraste tovställena som underhalsen. Men jag tänkte vänta till sommaren. idag klippte jag några av de tovorna under halsen och han blev så rädd att han kissa på sig :( tycker så synd om honom.
#6. Gör det. Isåfall behöver han få lite sprutor hos veterinären.
Stackars liten nin. Men jag tror han kommer bli trygg tillslut 🙂
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se